• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
شنبه 5 مهر 1399
کد مطلب : 111293
+
-

واقعیت ناپیدا و تکامل شگفت‌انگیز

واقعیت ناپیدا و تکامل شگفت‌انگیز

«واقعیت ناپیدا» اثر «کارلو رووِلّی» را علی شاهی ترجمه کرده و از سوی انتشارات نشر نو منتشر شده است.
در پشت جلد کتاب آمده است: «آیا تا به حال کسی این شجاعت را داشته که داستان کوانتوم‌ها را از یونان باستان شروع کند؟ یا این داستان پیچیده را چنان ساده روایت کند که برای فهمش تنها به توانایی خواندن نیاز باشد؟ کارلو روولی از یونان باستان، از همان آغاز دانش، شروع می‌کند و پله‌پله پیش می‌آید؛ از اتم‌های دموکریتوس و صورت‌های مثالی افلاطون و ارسطو تا دایره‌های بطلمیوس و دنیای دانته، از آونگ گالیله و ‌ماه نیوتن تا امواج فارادی و معادلات ماکسول، از نسبیت اینشتین و عدم‌قطعیت هایزنبرگ تا سیاهچاله ویلر و اطلاعات هاکینگ. این سفری است به دنیای جذاب فیزیک از اتم‌های آغازین جهان تا نظریه اطلاعات؛ با زبانی چنان ساده که گاه خواننده با تردید به‌خود می‌گوید: «آیا همه‌اش همین است؟ همین‌قدر ساده؟»
روولی یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانان زنده جهان است و در داستانی که برای شما روایت می‌کند، خودش هم نقش دارد. واقعیت ناپیدا روایتی دست اول از فیزیک معاصر است با نثری جذاب و درخشان. چاپ نخست کتاب «واقعیت ناپیدا» در ۲۶۳ صفحه با قیمت ۴۰ هزار تومان از سوی نشر نو منتشر شده است.
کتابی دیگر که به‌تازگی از سوی نشر نو منتشر شده «تکامل شگفت‌انگیز» با زیر عنوان سفر حیات، نوشته آنا کلی بورن است. کتاب برای کودکان است و درباره پرسش‌هایی از این دست که چرا زرافه گردنی به این درازی دارد؟ چه چیزی باعث می‌شود که یک ماهی ماهی به شمار آید؟ چگونه ممکن است تمام جانداران، از گیاهان، باکتری‌ها و قارچ‌ها گرفته تا سنجاقک، هشت‌پا و انسان با هم خویشاوند باشند؟ پاسخ این پرسش‌ها و بسیاری از پرسش‌های دیگر درباره حیات روی زمین در تکامل است. این کتاب به شما می‌گوید که تکامل چیست، چگونه کار می‌کند و چه‌کسی اسرار آن را کشف کرد و سفر دور و دراز حیات را نشانتان می‌دهد؛ از نخستین جانداران ساده‌ای که 8/3میلیارد سال پیش پدید آمدند تا انسان‌ریخت‌های سخنگوی اعجاب‌انگیزی که امروزه در سیاره زمین ساکنند و انسان نامیده می‌شوند! کتاب در 88صفحه مصور به بهای 35هزار تومان منتشر شده است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید