• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11104
+
-

بن‌بست زندگی در سلیمانلو

مهسا رمضانی | تبریز - خبرنگار :

سلیمانلو در بخش کاغذکنان شهرستان میانه تنها 8 خانوار دارد؛ روستایی بدون گاز، آب آشامیدنی، خانه بهداشت و راه مناسب، آن هم در نزدیکی میانه، یکی از شهرهای بزرگ آذربایجان شرقی. بسیاری از اهالی روستا مهاجرت کرده‌‌اند و 8 خانوار باقی مانده هم در محرومیت به سر می‌برند. آن‌ها رنگ شهر را به خود ندیده‌‌اند و تنها راه ارتباطی روستایشان هم به حدی نامناسب و خراب است که عطای سفر به شهر را به لقایش بخشیده‌اند.

 

 مهاجرت اهالی

یکی از اهالی روستای سلیمانلو که چند سالی است به تبریز مهاجرت کرده به همشهری می‌گوید: خانه‌های زیادی در روستا در اثر مهاجرت به شهرها متروکه و مخروبه شده‌اند. اغلب اهالی روستا به تهران یا تبریز مهاجرت کرده‌‌اند و تنها برخی از جوانان روستا تابستان‌ها بازمی‌گردند تا در زمین‌های باقی‌مانده به کشت و زرع بپردازند. با وجود این، زندگی در سلیمانلو همچنان در جریان است. 
قاسم صادقی می‌افزاید: جمعیت روستا در زمستان‌های سرد به کمتر از 8 و تابستان‌ها به بیش از 30 خانوار می‌رسد. با وجود این‌که آب آشامیدنی بهداشتی در روستا وجود ندارد، اما زمین‌های حاصلخیر اطراف روستا در صورت سرمایه‌گذاری می‌تواند مهاجرت معکوس را به دنبال داشته باشد.

 

محرومیت از امکانات 

بخشدار کاغذکنان میانه می‌گوید: مردم روستای سلیمانلوی میانه امکانات کمی دارند و با سختی به زندگی خود ادامه می‌دهند. آن‌ها از آب آشامیدنی، راه مناسب، گاز و خانه بهداشت محرومند و امکانات روستا محدود به برق، راه شنی و یک مدرسه قدیمی است. 

علی آذری با بیان این‌که کمبود آب آشامیدنی یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم این روستا محسوب می‌شود، می‌افزاید: آب این روستا غیر استاندارد و به دلیل شور بودن غیرقابل استفاده است و مردم روستا مجبورند برای تهیه آب آشامیدنی به روستاهای اطراف مراجعه کنند. 

بخشدار کاغذکنان میانه یادآور می‌شود: به دلیل مشکلات بودجه‌ای و نبود زیرساخت‌های لازم امکان حل مشکل آب آشامیدنی روستای سلیمانلوی میانه وجود ندارد. 
آذری درباره نبود گاز در این روستا هم توضیح می‌دهد: کارهای مقدماتی برای گازرسانی به این روستا در حال انجام است و امیدواریم این مشکل امسال حل شود، اما با توجه به جمعیت کم روستا امکان ساخت خانه بهداشت و مدرسه در این روستا وجود ندارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :