• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11037
+
-

دلایل مشارکت‌نکردن مردم در اخبار آنلاین

رسانه‌های دیجیتال فرصت‌های بسیار زیادی را برای ایجاد تعامل با اخبار و  برجسته‌سازی‌های خبری مستقیم از طریق ارسال کامنت، تصویر و ویدئو برای مردم فراهم کرده‌اند. همزمان، به‌اشتراک‌گذاشتن اخبار بین دوستان بیش ‌از پیش به الگوریتم‌هایی قدرت داده که تصمیم می‌گیرند هرکس باید چه نوع اخباری را در خبرخوان خود ببیند. مشارکت‌ مخاطبان در اخبار، واجد اهمیت است و این اهمیت فقط برای کسانی که مستقیما درگیر مشارکت هستند صادق نیست و روی کل اکوسیستم خبری تاثیر می‌گذارد. اما مسئله این است که علاوه بر کسانی که به طور جدی تمایل دارند از اخبار دوری کنند، کاربرانی نیز پیدا می‌شوند که نمی‌خواهند از ابزارهای تعاملی دنیای دیجیتال استفاده کنند و حاضر به کامنت‌گذاشتن زیر اخبار یا اشتراک‌گذاری آنها نیستند.

با وجود این، انفعال کاربران خبرهای دیجیتال در همه‌جا یکسان نیست. در برخی از کشورها مردم بیشتر از دیگر کشورها در خبرها مشارکت می‌کنند؛ یعنی برای اخبار، کامنت می‌نویسند یا صوت و تصویر مرتبط با آن را برای یکدیگر می‌فرستند و یا خود خبر را به اشتراک می‌‌گذارند. آمار نشان می‌دهد که در کشورهای آمریکای لاتین و جنوب اروپا، مردم علاقه زیادی به کامنت‌نوشتن پای اخبار در وب‌سایت‌های خبری یا رسانه‌های اجتماعی دارند، درصورتی که در کشورهای اروپای شمالی و نیز در ژاپن، این تمایل کم است.

به طور مشابه، گرایش به اشتراک‌گذاری اخبار نیز در کشورهای مختلف، شبیه گرایش به کامنت‌گذاشتن است؛ در کشورهای آمریکای لاتین همچون شیلی یا برزیل، بیش از نیمی از مردم در طول یک هفته دست‌کم یک خبر را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند؛ در صورتی که در کشورهایی مثل آلمان یا ژاپن این میزان اشتراک‌گذاری بسیار کمتر است.

آمار نشان می‌دهدکه جز در ایالات متحده که میزان کامنت‌نوشتن زیر اخبار و اشتراک‌گذاری نسبت به سال قبل کمی رشد کرده، در بیشتر کشورها این دو نوع مشارکت در اخبار کاهش یافته یا ثابت بوده است. کاربران خبرهای آنلاین دو دلیل عمده را برای مشارکت‌نکردن در اخبار ذکر می‌کنند؛ اول اینکه چون ترجیح می‌دهند درباره مطالب خبری، با افراد، رودررو بحث کنند از بحث و جدل در محیط آنلاین پرهیز می‌کنند؛ دلیل دوم هم این است که خیلی ساده، علاقه‌ای به کامنت‌گذاشتن یا اشتراک‌گذاری ندارند. دلایل دیگری که کاربران برای مشارکت‌نکردن در اخبار آنلاین گفته‌اند عبارت از این است که آنها فکر می‌کنند اشتراک‌گذاری اخبار یا کامنت‌نوشتن برای آنها تفاوتی در کل قضیه به وجود نمی‌آورد؛ نگران حریم خصوصی‌شان هستند؛ احساس می‌کنند چیزی برای گفتن ندارند؛ نگران این هستند که مورد نقد یا سوءاستفاده قرار بگیرند و نیز نگران این هستند که دیگران درباره‌شان چطور فکر خواهند کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید