• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 10983
+
-

مهم‌ترین شهرهای پیاده‌محور دنیا کدامند؟

   کپنهاگ: این شهر یکی از شهرهای بزرگ پیاده‌محور دنیاست. در برنامه‌ای 40ساله «استروگت» ـ خیابان اصلی کپنهاگ ـ به یک محدوده کاملا پیاده‌رو تبدیل شده؛ به‌طوری که پیاده‌محوری در این 4دهه به 6برابر افزایش یافته است.

   ژنو: یکی از شهرهای امن جهان برای عابران پیاده و دوچرخه‌سواران، ژنو است. در این شهر توسعه پیاده‌راه‌ها و طراحی مسیرهای دوچرخه‌سواری، در اولویت قرار دارد. شهروندان این شهر ترجیح می‌دهند پای پیاده یا با دوچرخه مسیرهای مورد نظر را طی کنند. همین موضوع در کنار گسترش شبکه حمل‌ونقل عمومی مانند تراموا و BRT و معاینه فنی دقیق و دائم خودروها باعث شده که کیفیت هوا در سطح بسیار خوبی باشد.

   آمستردام: پایتخت هلند از شهرهای پیاده‌محور جهان است. در خیابان اصلی و چند خیابان دیگر این شهر، خودروها تردد ندارند و مردم، بیشتر از دوچرخه یا تراموا استفاده می‌کنند.

   استانبول: خیابان استقلال استانبول ترکیه در منطقه تاریخی بی‌اوغلو واقع شده و یک پیاده‌راه خوش‌طرح با حدود 3کیلومتر طول در آن واقع است که انواع بوتیک‌ها، فروشگاه‌های موسیقی، کتابفروشی‌ها، گالری‌های هنری، سینماها، تئاترها، کتابخانه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های فراوان، در آن وجود دارد. این خیابان مهم‌ترین نقش و جایگاه را در اتصال مرکز تاریخی شهر و بخش جدید آن دارد. 

   لندن: مجموعه‌ای از محله‌های جالب توجه در لندن وجود دارد که فرصت‌های زیادی برای پیاده‌روی‌های جذاب به ارمغان می‌آورد. این فرصت‌ها شامل پیاده‌راه جوبیلی، حلقه لندن و مسیر تامس است. منطقه رجنت که گاهی نادیده گرفته می‌شود، منطقه سلطنتی لندن و مکانی فوق‌العاده برای قدم‌زدن است.

   بوستون: در یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایالات متحده یکی از پیاده‌شهرهای بزرگ جهان ساخته شده است. مسیری آزاد به طول 2.5 مایل در شهر بوستون وجود دارد که از 16مکان تاریخی عبور می‌کند. همچنین در محله بیکن‌هیل در امتداد این مسیر آزاد مکان‌های مشخصی برای قدم‌زدن وجود دارد. در ایالات متحده آمریکا نیز با ظهور جنبش شهرگرایی جدید، توجه روزافزون به حضور پیاده‌ها در فضاهای شهری قابل لمس است؛ موضوعی که شهرهای فلوریدا و سن‌دیه‌گو در آن پیشگام بوده‌اند.

   بوردو: در جنوب غربی فرانسه، شهری قرار دارد که از 15سال پیش تحول بزرگی در شهرسازی آن ایجاد شد تا به یک شهر مبتنی بر پیاده‌راه تبدیل شود. در مرکز شهر بوردو محلی برای پیاده‌روی وجود دارد که بافت تاریخی شهر در آن واقع شده است. شهرداری این شهر برای حفظ این بافت، تردد خودروی شخصی در بسیاری از بخش‌های مرکزی شهر را ممنوع کرده و تنها وسیله‌ای که حق دارد در این بافت حرکت کند، تراموا است. تمام مرکز شهر بوردو سنگفرش شده و کافه‌ها و رستوران‌ها صندلی‌هایشان را روی این سنگفرش‌ها در فضای باز شهری چیده‌اند تا شهروندان و گردشگران از نماهای زیبای تاریخی این شهر استفاده کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید