• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 17 شهریور 1399
کد مطلب : 109462
+
-

طلوع‌«خورشید» در ونیز

صحبت‌های مجید مجیدی درباره تحریم‌های آمریکا در دوران کرونا

طلوع‌«خورشید» در ونیز

یاور یگانه- خبرنگار

13سال از روزی که مجید مجیدی با فیلم «آواز گنجشک‌ها» (1386) به جشنواره بین‌المللی برلین رفت و برای این فیلم نامزد خرس طلایی این جشنواره شد، می‌گذرد و حالا، بعد از 2 فیلم «محمد رسول‌الله» (1394) و «آن سوی ابرها» (1395) که موفقیتی را برای وی در عرصه جهانی به‌دنبال نداشتند، مجیدی بار دیگر با فیلم «خورشید» (1398) به سینمای انسانی‌ای رجعت کرده که مشخصه اصلی سینمای اوست و در جهان او را با این نوع سینما می‌شناسند و ستایش می‌کنند. «خورشید» به لطف داستان گیرا و اثرگذارش و حضور قهرمانان آشنای فیلم‌های مجیدی، یعنی کودکانی از قشر فرودست جامعه، توانست به‌عنوان نماینده رسمی سینمای ایران در بخش رقابتی هفتادوهفتمین دوره جشنواره سینمایی ونیز حضور یابد. ونیز نخستین جشنواره مهمی است که از زمان شیوع کرونا در جهان برگزار شده و البته شرکت‌کنندگان در این جشنواره ملزم به رعایت کامل موارد بهداشتی و فاصله اجتماعی هستند. مجید مجیدی کارگردانی است که معمولا به مسائل روز ‎واکنش نشان می‌دهد و می‌شد حدس زد که او از تریبون این جشنواره برای بیان مشکلاتی که تحریم‌ها برای کشور ایجاد کرده است، استفاده کند. این اتفاق هم افتاد و او در نشست خبری فیلم «خورشید» در جشنواره فیلم ونیز نه‌تنها درباره مسئله جهانی کودکان کار که موضوع فیلم خورشید است، بلکه درباره تحریم‌های ظالمانه آمریکا در دوران کرونا صحبت کرد.
معمولا وقتی سینماگران ایرانی در نشست‌های جشنواره‌های خارجی حضور پیدا می‌کنند، اغلب سؤالاتی که از جانب خبرنگاران خارجی از آنها می‌شود، درباره مسئله سانسور در ایران است. مجیدی هم در نشست خبری فیلم «خورشید» که دیروز برگزار شد، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا با نشان‌دادن حقایق سیاسی و بحث کودکان کار در فیلمش با مشکل مواجه نشده، گفت: «این مسئله‌ای جهانی است و مختص به کشور خاصی نیست اما آسیب‌هایی که برخی کشورهای خاورمیانه به سبب جنگ‌افروزی‌ها دیده‌اند، بیشتر است. ما اکنون ۴۰سال است تحت تحریم‌های آمریکا هستیم و همین الان که در حال صحبت با شما هستم و در این شرایط کرونایی که یک درد مشترک جهانی است، یکی از مشکلات ما در این شرایط سخت، عدم‌ورود دارو به ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکاست و ۴۰سال است که مردم ایران، به‌دلیل تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، در شرایط سختی زندگی می‌کنند.»
مجیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به شرایط اقتصادی‌ای که در جهان حاکم است و باعث ضعیف‌شدن برخی کشورها شده، گفت: «در هند که من در سال‌های گذشته در آن کار کردم، تعداد این کودکان بی‌شمار است و شرایط اقتصادی که در جهان حاکم است و علل مختلفی دست به‌دست هم داده تا کشورها ضعیف و ضعیف‌تر شوند. در این شرایط به‌طور طبیعی بخش بزرگی از خانواده آسیب‌پذیر شده و موجب شده بچه‌ها وارد عرصه کار شوند؛ حقیقتی که خیلی تلخ است، درحالی‌که این بچه‌ها باید رشد کنند. تک‌تک این بچه‌ها در واقع سرمایه‌های هر ملتی هستند و این سرمایه‌ها به‌راحتی به هرز می‌روند و این سرمایه‌ها از خیلی چیزها چون آموزش محروم می‌شوند و متأسفانه خطرات زیادی آنها را دنبال می‌کند. شمیلا که در این فیلم بازی کرده، یکی از مهاجران افغان است و ما در کشورمان جمعیتی چند‌میلیونی از افغان‌ها داریم. در افغانستان که هم‌مرز ایران است، حدود 40 تا 50سال است که جنگ در جریان است و این جنگ‌افروزی‌ها باعث شده مردم روی آسایش را نبینند و بچه‌ها صدمه آنها را می‌بینند. همین الان در سوریه، یمن و افغانستان شاهد فجایعی هستیم که قطعا اثرات آن بیشتر روی بچه‌ها‌ست.»
در این نشست جواد عزتی و شمیلا شیرزاد از بازیگران فیلم «خورشید» نیز صحبت کردند. کیت بلانشت، رئیس هیأت داوران جشنواره بین‌المللی ونیز است و «خورشید» برای اینکه بتواند شیر طلایی این جشنواره را شکار کند، باید با 17فیلم دیگر  پیشی بگیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید