• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108923
+
-

شمخانی زودتر به خوزستان رفت

قرار است محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز نخستین سفر استانی خود را از خوزستان شروع کند

شمخانی زودتر به خوزستان رفت

اعتراض‌های مردمی استان خوزستان طی 3سال گذشته دامنه پرتکراری در موضوعات متنوع داشته ولی در کمتر موردی به حل‌وفصل نهایی آن از سوی مقامات دولتی، مجلس و مسئولان محلی انجامیده است.
این بار پس از مشکلات کمبود آب استان و حقوق پرداخت نشده کارگران نیشکر هفت‌تپه، اعتراضات مردم روستای ابوالفضل این استان پای مقامات را به استان نفت‌خیز کشور باز کرده است؛ اگر در اتفاقات غیزانیه و هفت‌تپه نمایندگان تازه راه‌یافته به مجلس یازدهم برای همدردی راهی استان جنوبی کشور شده بودند، این بار برای پیگیری مشکلات روستای ابوالفضل پای علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم به مسئله باز شد؛ او که خود فرزند این خطه و متولد اهواز است، 2روزی جلوتر از محمدباقر قالیباف، رئیس‌مجلس عازم خوزستان شد، قالیباف اما زودتر خبر سفر خودش به استان خوزستان را علنی کرده بود.
علی شمخانی فروردین‌ماه امسال و بار دیگر خردادماه به استان محل تولد خود سفر کرده بود و تحلیل اینکه سفر روزگذشته وی به این استان ثروتمند و پرمسئله، انتخاباتی است کمی دور از ذهن است.
درعین حال محمد باقر قالیباف قرار است دومین مقام ارشدی باشد که از مشکلات خوزستانی‌ها بازدید می‌کند و احتمالا بهانه آن هم اعتراضات مردم روستای ابوالفضل خوزستان است.
ایسنا به نقل از بابک نگاهداری، رئیس مرکز حوزه ریاست مجلس از نخستین بازدید و نظارت میدانی قالیباف در استان خوزستان خبر داده است. این سفر از امروز شروع می‌شود. نگاهداری در پاسخ به اهداف چنین بازدیدهایی از سوی رئیس مجلس و مباینت آن با وظایف ریاست‌جمهوری گفته: «این بازدیدها با نیت حل مشکلات مردم و با هدف اجرایی‌سازی‌ و نظارت بر اجرای قوانین انجام می‌شود. مجلس شورای اسلامی همانگونه که رهبر حکیم انقلاب در دیدار تصویری اخیر نمایندگان مجلس یازدهم با معظم‌له عنوان داشتند مجری نیست اما ریل‌گذار اجراست.»

نگرانی از وعده‌ها
شاید سفرهای اخیر شمخانی و قالیباف به استان خوزستان با قصد انتخاباتی، تفسیر نشود، اما پوشیده نیست که خوزستان معمولا جزو نخستین استان‌های مقصد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در هر دوره از انتخابات است. 
مشکلات انباشته این استان و همچنین استان سیستان و بلوچستان در هر دوره از انتخابات، وعده‌های انباشته‌ای هم از سوی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری به بار می‌آورد. این نگاه دیروز در سخنان حسینعلی شهریاری تعبیر به «قلک رای» شد و گفت: متأسفانه روسای جمهور به سیستان و بلوچستان به دید قلک رأی نگاه می‌کنند. فقط در زمان انتخابات می‌آیند و وعده و وعید می‌دهند. بعد از انتخابات دوباره سیستان و بلوچستان را فراموش می‌کنند تا انتخابات بعدی.
عکس یادگاری مدیران حاضر در میدان مشکلات اگر هم با اهداف تبلیغات و جنبه‌های انتخاباتی نباشد، آرشیو وعده‌های عمل نشده را حجیم‌تر می‌کند و عملا کمکی به حل مشکلات نمی‌کند. خرداد و تیر97، تجمعات مردم آبادان در اعتراض به مشکل آب شرب، جرقه و هشدار نخستین نسبت به سر باز کردن عقب‌ماندگی‌های سرزمین نفت‌خیز خوزستان بود.
چندی پیش سیدنظام‌الدین موسوی، احمد نادری و علی خضریان 3نماینده تازه راه‌یافته تهران به مجلس یازدهم در حالی به جمع کارگران هفت‌تپه رفتند که دستور کار مشخصی برای تحقق مطالبات اصلی آنها وجود نداشت و فیلم‌های منتشر شده از آنها نیز بیشتر روایتگر سردرگمی این نمایندگان در جمع کارگران بود.
دستور 5خرداد حسن روحانی، رئیس‌جمهور آخرین اقدام ثبت شده برای «رسیدگی فوری و حل مشکل آب آشامیدنی» مناطق اهواز است. 11نماینده مجلس یازدهم نیز کمتر از یک هفته پس از تشکیل دور جدید مجلس به این منطقه سفر کردند که از حوزه‌های انتخابیه سمنان، تهران و تبریز نیز در میان آنها حضور داشتند. جدی‌ترین سؤال در اتفاق کم‌سابقه بازدید نمایندگان از استان‌ها این بود که اصولا آنها چه کمکی می‌توانند به سایر حوزه‌های انتخابیه کنند؟ آیا نقش جایگزین مدیران دولتی را ایفا می‌کنند و پیام خاصی درخصوص کم‌کاری دولت مخابره می‌کنند؟
پاسخ هرچه بود در ثبت تصاویر یادگاری مجلسی‌ها و غیرمجلسی‌ها با مشکلات منطقه مشترک بود.

قالیباف قرار است دومین مقام ارشدی باشد که بعد از مشکلات اخیر روستای ابوالفضل به خوزستان می‌رود، این سفر قرار است امروز شروع شود
 

این خبر را به اشتراک بگذارید