• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 11 شهریور 1399
کد مطلب : 108912
+
-

کارشناسان تحلیل کردند

سهامداران؛ نگران سیاست‌های حمایتی

شاخص کل بورس تهران دیروز در شرایطی 9هزار واحد رشد کرد که سایه تردید نسبت به تداوم سیاست‌های حمایتی دولتی برفراز بورس نمایان بود، با این حال تحلیلگران می‌گویند هماهنگی سهامداران حقوقی از بازار سهام که از اواسط هفته قبل کلید خورده است نشان می‌دهد که سیاست‌های حمایتی از بورس همچنان ادامه دارد.
به‌گزارش همشهری، صرف‌نظر از این موضوع که حمایت دولت از بازار سهام درست است یا غلط، این روز‌ها حمایت دولت از بازار سرمایه به یک مولفه تأثیر‌گذار برای سهامداران تبدیل شده و بسیاری از سرمایه‌گذاران چشم به سیاستگذاران دوخته‌اند تا حمایت‌های عملی آنها را از بازار سهام ببینند. بر همین اساس ظرف روز‌های گذشته برخی از سرمایه‌گذاران تا مشخص شدن علائم عملی حمایت‌های جدید از بازارسهام، سرمایه‌گذاری دوباره خود را به تأخیر انداخته‌اند و همین عامل منجر به کاهش حجم معاملات در بازار سهام شده است. دیروز بازار سهام در سایه همین دیدگاه به‌کار خود ادامه داد و با وجود اینکه با 9هزار واحد رشد به‌کار خود پایان داد اما همچنان سایه تردید نسبت به تداوم سیاست‌های حمایتی دولتی برفراز بورس نمایان بود به‌طوری که در ابتدا شاخص کل بورس تهران تا یک میلیون و 762هزار واحد پیشروی کرد اما بعد از آن تا محدوده یک میلیون و 727هزار واحد عقب‌نشینی کرد. در چنین شرایطی کارشناسان اما بر این باورند که حمایت دولت و سیاستگذاران از بازار ادامه دارد و نمونه عینی آن حمایت سهامداران حقوقی بزرگ از بازار سرمایه از اواسط هفته قبل تاکنون است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که این سهامداران از دوشنبه هفته قبل تا‌کنون بیش از 25هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به بازار تزریق کرده‌اند اما به‌نظر می‌رسد سهامداران همچنان در انتظار اقدامات و تصمیم‌های جدید‌تر و پرقدرت‌تری از سوی دولت برای حمایت از بازار سرمایه هستند.

آیا حمایت از بازار سرمایه ادامه دارد؟
یک عضو شورای بورس در پاسخ به این پرسش که آیا حمایت از بازار سرمایه ادامه خواهد داشت، گفت: قطعا همیشه هدف اصلی متولیان بازار سرمایه، ایجاد ثبات در این بازار بوده؛ چون ثبات کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاران استراتژی مناسب‌تری در این بازار اتخاذ کنند.
به‌گفته روح‌الله حسینی مقدم همواره حمایت از بازار سرمایه از جانب مسئولان و متولیان این بازار برای اعتمادبخشی و ایجاد ثبات در این بازار، تداوم خواهد داشت.
امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه هم با بیان اینکه در هفته پیش‌رو همچنان حمایت حقوقی‌ها از بازار ادامه داشته باشد، گفت: به‌لحاظ منطقی حمایت حقوقی‌ها از بازار توجیه‌پذیر است. در واقع با توجه به اینکه قیمت‌ها به سطوح جذابی رسیده‌اند، در میان‌مدت و بلندمدت سود معقولی نصیب سهامداران خواهد شد که این موضوع به لحاظ اصول سرمایه‌گذاری برای حقوقی‌ها قابل دفاع بود. به‌گفته او حمایت حقوقی‌ها از بازار سهام مانع خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار سهام شد.
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان گفت: حقوقی‌ها فعالیت خود را برای جمع‌آوری صف‌های فروش، ایجاد شوک مثبت و مشارکت با ارکان بازار برای هدایت معاملات سازماندهی کردند؛ همچنین همراهی آنها با نهاد ناظر و متولیان بازار، همگرایی را در جهت حفظ منافع عموم به نمایش گذاشت. محمدعلی احمدزاد اصل با اشاره به حمایت‌های حقوقی‌ها گفت: این حمایت‌ها یک شوک مثبت تلقی می‌شود؛ بازار نیازمند یک شوک قوی برای از بین بردن ترس مردم بود که حقوقی‌ها این کار را در زمان مناسب انجام دادند.
احمد پویان‌فر، مدیرعامل مشاور سرمایه‌گذاری ارزش‌پرداز آریان هم، تصمیمات اخیر سازمان بورس و اقدام حقوقی‌ها را در صیانت از بازار مؤثر ارزیابی کرد و گفت: بازار روند عادی خود را در پیش گرفت. او تأکید کرد: افزایش حد اعتباری کارگزاران، افزایش حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های با درآمد ثابت، حمایت جدی حقوقی‌ها و ورود فعال صندوق توسعه بازار ازجمله اقدامات ارزنده‌ای بود که به‌زودی نتیجه می‌دهد.این کارشناس بازار سرمایه افزود: این اقدامات و تصمیمات، اثر خود را نشان داد و بازار روند قبلی خود را پیش گرفت.
محمد خبری زاد، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه گفت: هم‌اکنون بازار سرمایه جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد و همین موضوع باعث شده که با هماهنگی‌های همه‌جانبه میان همه ارکان اقتصادی کشور، برخی تصمیمات نادرست، اصلاح شده و با هماهنگی خوبی که میان حقوقی‌ها و صندوق‌های بزرگ بازار انجام شد، در 2 روز آخر معاملاتی هفته قبل ارزش معاملات افزایش یابد و بازار وارد روند صعودی شود. به‌گفته او در نتیجه این اقدامات ارزش معاملات خرد به بالای ۱۵هزار میلیارد تومان رسیده است و بیش از ۲هزار میلیارد تومان پول جدید از سوی سهامداران حقیقی وارد بازار شده است.

حمایت هوشمند از بازار سرمایه
یک عضو شورای بورس معتقد است این حمایت‌ها نباید صرفا تزریق نقدینگی باشد و باید به‌صورت هوشمند انجام شود. سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه حمایت هوشمند نه به‌معنای تزریق نقدینگی بلکه به‌معنای حمایت از سیاستگذاری‌هاست تأکید کرد:منظور از حمایت هوشمند، حمایت از سیاستگذاری‌ها و سازوکارهای بازار آزاد و رفع محدودیت‌هاست.در واقع بازار، باید با ابزارهای سیاستگذاری‌های به موقع اداره شود، این سیاست‌ها با مداخله در بازار متفاوت است و حمایت هوشمند مفهوم نوینی دارد و حمایت در حوزه سیاستگذاری‌ها محسوب می‌شود.به گفته او دولت در جهت دعوت خود از مردم باید حمایت‌های سیاستگذارانه را هم انجام دهد و اهداف اصلی بازار سرمایه را که کمک به اقتصاد کشور و شفافیت است، با مقررات موجود حفظ کند. اسلامی درباره مسئولیت دولت از دعوت گسترده مردم به بورس گفت: اساسا در همه دنیا دولت مسئولیت سرمایه‌گذاری‌ها را می‌پذیرد به همین دلیل در همه دنیا یک نهاد ناظر و قانونگذار تشکیل می‌شود که در ایران برای بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار است که مهم‌ترین مسئولیت آن حمایت و حفاظت از سرمایه‌گذاری‌های عام است. او با بیان اینکه بخش بزرگی از امنیت سرمایه‌گذاری در قالب قوانین و مقررات شکل می‌گیرد، ادامه داد: بخشی از تامین امنیت سرمایه‌گذاری همان قوانین و مقررات است. دولت به‌طور کلی مسئول حوزه‌هایی در بازار سرمایه است که در ادبیات ما موضوع نقدشوندگی و شفافیت از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین وظایف است.
اسلامی همچنین درباره صعود بازار سهام در نتیجه اقدامات سهامداران حقوقی گفت: هفته گذشته هفته پرتلاطمی بود. روزهای اول هفته هرچند که میزان حجم معاملات کاهش جدی داشت اما روز سه‌شنبه و چهارشنبه بازار برگشت و در روز چهارشنبه حجم معاملات چیزی حدود ۱۸هزار میلیارد تومان بود.
عضو شورای‌عالی بورس با تأکید بر اینکه از نظر حجم معاملات می‌توان گفت بازار به روال قبلی خود برگشته است، گفت: دیروز در 2ساعت اول بازار، حجم معاملات به ۲۱هزار میلیارد تومان رسید که می‌توان گفت روند خوبی بوده است.به گفته او سهامداران حرفه‌ای بیشتر از اینکه نگران روند بازار باشند نگران حجم معاملات هستند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید