• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 18 دی 1402
کد مطلب : 214903
+
-

بلاتکلیفی سهامداران و مردم در بازار خودرو

تأیید و تکذیب فراوان در مورد نحوه عرضه و قیمت‌گذاری در بازار خودرو و در عین حال تعدد نهاد‌های تصمیم‌گیر در بازار خودرو، یک میلیون سهامدار و میلیون‌ها خانوار را در مواجهه با بازار خودرو سردرگم کرده است.

اثر مصوبات بازار خودرو بر مردم
مصوبات بازار خودرو از این جهت اهمیت دارد که براساس آماری که در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان منتشر شده، تعداد خودروهای موجود در کشور ۲۴میلیون دستگاه است و با فرض جمعیت ۸۵میلیون نفری، به ازای هر ۳.۵ نفر یک دستگاه خودرو وجود دارد.
در چنین شرایطی هر نوع سیاستگذاری در بازار خودرو به‌طور مستقیم بر رویه‌های اقتصادی خانواده‌های ایران تأثیر می‌گذارد به‌ویژه اینکه به‌دلیل افزایش بی‌رویه قیمت خودرو از سال1397 تاکنون تهیه خودرو به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و می‌توان گفت 2‌بازار مسکن و خودرو در صدر دغدغه‌های اصلی مردم هستند. بر همین اساس هر نوع سیاستگذاری در این بازار می‌تواند به‌طور مستقیم بر اقتصاد خانوار تأثیر داشته باشد.
اثر مصوبات بازار خودرو بر بورس دسته دومی که از مصوبات مربوط به بازار خودرو تأثیر می‌پذیرند سهامداران هستند. در واقع مهم‌ترین گروهی که به دقت اخبار مربوط به قیمت‌گذاری خودرو را دنبال می‌کنند، سهامداران هستند؛ چرا‌که هر نوع تغییر سیاستگذاری در این صنعت به‌طور مستقیم ارزش سهام شرکت‌های این گروه را در بورس تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.
در حال حاضر فقط شرکت‌های خودرو‌سازی‌ بدون احتساب قطعه‌سازان با ارزشی نزدیک به 150هزار میلیارد تومان نزدیک به 2درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند و نزدیک به یک میلیون نفر سهامدار 3شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس‌خودرو هستند. بنابر‌این هر نوع تغییر و تحول در سهام این دو شرکت با توجه به اثری که این شرکت‌ها در بورس دارند، اثرات زیادی بر شاخص بورس برجای می‌گذارد.
در حال حاضر تعداد سهامداران شرکت ایران‌خودرو بدون احتساب مشمولان سهام عدالت ۴۵۰‌هزار نفر و تعداد سهامداران سایپا و پارس‌خودرو به‌ترتیب ۲۹۸ و ۲۰۱هزار نفر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید