• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108801
+
-

کرونا Xعلم

کرونا Xعلم

   ساخت ماسک باتری‌دار برای مقابله با بیماری همه‌گیر
یک شرکت کره‌ای ماسک جدیدی ساخته است که با نصب باتری قابلیت تصفیه هوا دارد. مدت زمان شارژ این باتری بین 2تا 8ساعت است. به گزارش سی‌نت، این ماسک که هفته آینده در نمایشگاه ایفای برلین رونمایی می‌شود از نظر ظاهری شبیه به سایر ماسک‌ها است، اما 2فیلتر باکیفیت HEPA دارد که 99.97 درصد از آلاینده‌ها و ذرات مضر را از بین می‌برد. در واقع این فیلتر می‌تواند ذراتی با ابعاد0.3 میکرون را مسدود کرده و مانع از ورود آنها به دستگاه تنفسی شود. با توجه به تداوم شیوع ویروس کرونا انتظار می‌رود از این ماسک استقبال شود. باتری ۸۲۰میلی‌آمپری این ماسک انرژی مورد نیاز برای فعالیت 2فن را تأمین می‌کند. درصورت فعالیت فن‌ها با حداکثر توان عمر باتری 2ساعت خواهد بود. اما درصورت فعالیت فن‌ها با دور آهسته این زمان به 8ساعت افزایش می‌یابد. این ماسک مدرن به همراه یک قاب عرضه می‌شود که از آن می‌توان برای شارژ باتری و ضدعفونی ماسک با استفاده از اشعه ماورای بنفش استفاده کرد. هنوز قیمت این ماسک اعلام نشده است.

   ابداع یک روش سریع و ارزان برای تشخیص کووید-19
محققان روشی جدید برای آزمایش تشخیصی کووید-19 ابداع کرده‌اند که بدون نیاز به تجهیزات پیشرفته، ویروس کرونا را با حساسیت بالا و فقط ظرف ۴۰دقیقه شناسایی می‌کند. به گفته این محققان آمریکایی، هزینه انجام هر آزمایش کمتر از ۷۰سنت خواهد بود که بسیار به صرفه‌تر از آزمایش‌های فعلی است. به گزارش ساینس، تشخیص سریع کووید-19 برای مقابله با شیوع این بیماری، به یک چالش جدی بدل شده است و هم‌اکنون روش‌های مولکولی مختلفی برای تشخیص بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما هریک از این روش‌ها محدودیت‌هایی دارد که باعث افزایش زمان تشخیص، هزینه یا نیاز به تجهیزات خاص می‌شود. محققان آمریکایی با استفاده از یک فناوری مبتنی بر CRISPR که در سال‌های اخیر برای ویرایش ژن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توانستند یک آزمایش تشخیصی جدید موسوم به CRISPR-COVID  را برای کووید-19 ایجاد کنند. به گفته محققان، این آزمایش از یک فرایند تشخیصی هم‌دما برای شناسایی ویروس با دقتی بهره می‌برد که امکان تشخیص حتی یک نسخه از ویروس را فراهم می‌کند و نیازی به استفاده از چرخه‌های دمایی و فناوری‌های پیشرفته ندارد.

   اثر عوامل ژنتیک بر درمان کووید-۱۹
محققان دانشگاه مینه سوتای آمریکا طی انجام تحقیقاتی از اثر عوامل ژنتیک بر واکنش افراد نسبت به داروهای کووید-۱۹ خبر دادند. به گزارش گاردین، در این تحقیقات تعدادی از داروهای مورد استفاده برای درمان کووید-19 ازجمله هیدروکسی کلروکین، رمدسیویر، توسیلیزومب و استروییدها بررسی و مشخص شد تغییرات ژنتیک مختلفی وجود دارند که موجب تغییر نحوه متابولیسم دارو در بدن بیمار می‌شوند و فرایند درمان کووید-۱۹ را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و همین تغییرات ژنتیک موجب افزایش خطر ناسازگاری و عوارض جانبی می‌شود. از آنجایی که داروهای مورد استفاده برای درمان کووید-۱۹ در مراحل اولیه آزمایش‌های بالینی است اطلاعات کافی مربوط به تأثیر عوامل ژنتیک بر این داروها وجود ندارد. اما با وجود این محققان توانستند نشانگرهای ژنتیک متعددی را شناسایی کنند که زمینه را برای افزایش اثرگذاری و ایمنی داروها فراهم می‌کنند. به اعتقاد محققان برای اینکه بتوان آزمایش‌های ژنتیک را به‌عنوان بخشی از فرایند درمان بیماران مبتلا به کووید-19 توصیه کرد، انجام تحقیقات بیشتر، امری ضروری است.
براساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۲۴میلیون و ۶۶۱ هزار و ۱۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۱۷میلیون و ۱۱۷هزار و ۲۷۳نفر بهبود یافته‌اند و ۸۳۶هزار و ۳۲۹نفر جان خود را از دست داده‌اند.دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به‌دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :
کرونا Xعلم
کرونا Xعلم
کرونا Xعلم