• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108082
+
-

بحران هنوز برطرف نشده

دکتر حسن عباسی از وضعیت سلامتی استاد محمدرضا شجریان در روزهای اخیر می‌گوید

گفت و گو
بحران هنوز برطرف نشده


مرتضی کاردر ـ روزنامه نگار

از اسفند‌ ماه تا امروز هرچند وقت یک‌بار خبری از حال نامساعد استاد محمدرضا شجریان شنیده می‌شود و انبوه دوستداران، نگران وضعیت سلامتی‌شان می‌شوند. هر بار که استاد بزرگ آواز ایران در بیمارستان جم بستری می‌شود، نگرانی تازه‌ای به نگرانی‌های گذشته اضافه می‌شود، نگرانی‌ها بغض می‌شود، راه گلو را می‌بندد، اشک می‌شود و از چشم جاری می‌شود و در ازدحام بغض و گریه چاره‌ای جز پناه بردن به صدای جادویی محمدرضا شجریان و مرور تصویرهای جلوه‌گری‌های جاودانه استاد بزرگ آواز ایرانی در صحنه نیست.  در 3-2 روز گذشته خبر بستر شدن دوباره استاد شجریان، بسیاری را نگران کرده است؛ خاصه اینکه این بار شمار اخبار نگران‌کننده درباره سلامتی او بیشتر از گذشته است.  دکتر حسن عباسی، پزشک معتمد استاد محمدرضا شجریان که در سال‌های اخیر مسئولیت کارهای درمانی ایشان را به‌عهده ‌دارد، در گفت‌و‌گو با همشهری، آخرین وضعیت سلامتی استاد بزرگ آواز ایران را توضیح داده است.




دکتر حسن عباسی،پزشک معتمد استاد شجریان



آقای دکتر، خبرها نگران‌کننده و ضد‌و‌ نقیض است. وضعیت سلامتی استاد درمقایسه با روزهای گذشته چگونه است؟
وضعیت ایشان تغییر زیادی نداشته، اما مختصری از روزهای قبل بهتر است. همین‌که توانستیم وضعیت را ثابت نگه داریم و به شرایط نسبتا پایداری برسیم، راضی هستیم. اما هنوز بحران برطرف نشده است.
اگر بخواهید وضعیت ایشان را در مقایسه با روزهای اول اسفند که در بیمارستان بستری بودند بگویید، حال عمومی‌شان چقدر تغییر کرده؟ 
واقع‌بینانه اگر بخواهیم نگاه کنیم آن زمان هم شرایط ایشان مساعد نبود، اکنون هم مساعد نیست. به‌هرحال وضعیت کسی که در آی‌سی‌یو بستری می‌شود، معلوم است. اما آن زمان با تلاش پزشکان شرایط ایشان بهبود پیدا کرد و الان هم پزشکان همه تلاش‌شان را می‌کنند که شرایط ایشان پایدارتر شود.
مشکل اصلی در این روزها چیست؟ کاهش فشار خون؟ یا کاهش سطح هوشیاری یا شوک عفونی؟ 
فشار خون الان تا اندازه‌ای کنترل شده و بهتر از 3-2 روز گذشته است. بقیه ارگان‌ها هم درگیرند و شرایط مساعدی ندارند. پزشکان دارند تلاش می‌کنند که شرایط عمومی ایشان بهتر شود.
وضعیت تنفسی چطور؟ آیا هنوز دستگاه ونتیلاتور به ایشان وصل است؟ 
دستگاه به تنفس ایشان، کمک می‌کند. هر وقت لازم باشد از دستگاه کمک می‌گیریم. الان نمی‌توانیم ریسک کنیم و دستگاه را قطع کنیم.
این روزها شایعات ضد‌و نقیض زیاد است. حتی بعضی‌ها می‌گویند شرایط بدتر است و به‌دلیل ملاحظاتی، عادی جلوه داده می‌شود و ممکن است اتفاقی برای استاد افتاده باشد و فعلا اعلام نشده باشد...
به ‌هیچ‌وجه صحت ندارد. اگر خدای نکرده اتفاقی بیفتد چیزی نیست که بشود پنهان کرد. من از مردم خواهش می‌کنم اخبار مربوط به استاد شجریان را از صفحه بیمارستان جم پیگیری کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید