• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 29 مرداد 1399
کد مطلب : 108056
+
-

به داد تولید برسید

به داد تولید برسید

کاهش قدرت خرید مردم و افت تقاضا برای خرید گوشت قرمز در کنار ممنوعیت صادرات دام، میزان دام مازاد کشور را افزایش داده است. شرکت پشتیبانی امور دام برای کاهش زیان دامداران و تامین بازار داخلی، طرح خرید تضمینی دام مازاد را اجرا کرد؛ طرحی که دامداران انتقاداتی به شیوه اجرای آن داشتند. با احمد مقدسی، رئیس هیأت مدیره انجمن گاوداران گفت‌وگو کرده‌ایم.

وضعیت خرید تضمینی دام چگونه است؟
شرایط خرید تضمینی دام در ابتدا و در جلساتی که برگزار شد به این صورت بود که گوشت بسته‌بندی کارتنی با قیمت 72هزار و 500تومان از گاوداران خریداری شود، ولی بعدا آقای کلامی، معاون وزارت صمت، این قیمت را به 70هزار تومان تغییر داد و وضعیت به‌گونه‌ای شد که گاوداران ضرر می‌کردند، به همین دلیل کشتار شروع شد ولی استقبال از این طرح از طرف دامداران زیاد نبود. به‌تازگی شنیده‌ام که قرار است رقم خرید گوشت از گاوداران از طرف شرکت پشتیبانی امور دام دوباره به همان 72هزار و500تومان برگردد. اگر این صحت داشته باشد و قیمت خرید به همان نرخی که در جلسات اولیه تصمیم‌‌گیری شد برگردد، گاوداران استقبال بیشتری می‌کنند و حجم خرید بالاتر می‌رود. درباره اینکه آیا برای میزانی که تاکنون خریداری شده مابه‌التفاوتی به گاوداران پرداخت می‌شود یا خیر، اطلاعی ندارم اما امیدوارم این مابه‌التفاوت پرداخت شود تا گاوداران ضرر نکنند.

طرح خرید تضمینی دام فوق سنگین که به‌تازگی مطرح شده، برای چه دام‌هایی است؟
دام سنگین همان گوساله نر است و استاندارد خرید آن 500کیلوگرم است. به ‌دلیل اینکه جلوی صادرات دام را گرفتند و طرح خرید تضمینی هم به ‌دلیل مشکلاتش زیاد مورد استقبال قرار نگرفت و از طرف دیگر واردات بی‌رویه گوشت از برزیل انجام شد، این دام مازاد روی دست گاوداران ماند و وزن آن بیش از 500کیلوگرم شد. وزن بعضی از گاوها به 600تا 700کیلوگرم رسیده است. این طرح جدید را تصویب کردند که این نوع دام هم خریداری شود. درحقیقت شرایط این طرح همان شرایط طرح قبلی است و تفاوتی ندارد، فقط این نوع دام گوشت بیشتری دارد.

وضعیت تولید با توجه به قیمت کنونی نهاده‌ها چگونه است؟
به ‌دلیل ‌تامین نشدن و تخصیص نیافتن ارز، واردات نهاده‌ها دچار وقفه و مشکلات شدیدی شده است. در 4 ‌ماه ابتدای سال باید یک میلیارد و 400میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌ها تخصیص می‌یافت درحالی‌که 400میلیون دلار بیشتر تخصیص نیافت؛ در نتیجه جو و ذرت در بنادر رسوب کرده و ترخیص نشده و سویا هم اصلا وجود ندارد. قیمت سویا در بازار امروز به 10هزار تومان رسیده است. اگر مسئولان محترم خصوصا شخص آقای رئیس‌جمهور و رئیس‌کل بانک مرکزی فکر عاجلی برای تامین نهاده‌های دامی نکنند، این صنعت نابود است. ماشین تولید ما دام و موجود زنده است، نمی‌توانیم خاموشش کنیم و بگوییم مواداولیه نداریم، دام از دست می‌رود. مسئولان و آقای رئیس‌جمهور می‌گویند شرایط خوب است اما شرایط برای ما تولیدکنندگان اصلا خوب نیست و تبدیل شده‌ایم به توپ فوتبال که بین گمرک و بانک مرکزی سرگردانیم. تقاضای ما این است که اگر دولت نمی‌تواند ارز دولتی مورد نیاز ما را تامین کند دست‌کم به ما اجازه بدهد با ارز آزاد نهاده‌ها را وارد کنیم تا لااقل دام‌ها از گرسنگی نمیرند.

آیا وضع عوارض برای صادرات شیر خشک بر خرید شیر تأثیر داشته است؟
کجای دنیا برای صادرات تعرفه تعیین می‌کنند؟ اسم ما را باید در گینس ثبت کنند! همه کشورها سیاست‌های حمایتی برای صادرکنندگانشان دارند ولی در کشور ما وقتی تولیدکننده می‌خواهد مازاد تولیدش را صادر کند و ارزآوری داشته باشد با وضع تعرفه به او آسیب مالی می‌زنند. میزان تولید شیر خشک ما از مصرف داخلی بسیار بیشتر است و معلوم نیست شرکت‌های لبنیاتی به چه دلیل نباید بتوانند مازاد تولیدشان را صادر کنند؟
 

این خبر را به اشتراک بگذارید