• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 28 مرداد 1399
کد مطلب : 107959
+
-

ثبت واکسن چینی کرونا به‌عنوان اختراع ثبت شد

پس از روسیه حالا چین با ثبت اختراع نخستین واکسن ساخت این کشور، قدمی تازه در رقابتی جهانی برداشته است

دانش
ثبت واکسن چینی کرونا به‌عنوان اختراع ثبت شد

چین در قدمی جدید حق اختراع نخستین واکسن کووید-19 خود را روز یکشنبه به ثبت رساند و یک مرحله دیگر به امکان تولید انبوه نزدیک شد.
به گزارش شینهوا، این واکسن با نام ad5-ncov توسط شرکت داروسازی CanSino چین و با سرپرستی «چن وی» متخصص بیماری‌های عفونی این کشور تولید می‌شود. به این ترتیب چین نخستین حق اختراع واکسیناسیون کووید-19 را که توسط تیم متخصص عفونی PLA تهیه شده تأیید کرده است. این گزارش به اسناد منتشره از طرف اداره ملی مالکیت معنوی چین که براساس آن این اختراع در 11آگوست صادر شده، استناد می‌کند. پیش از این، آزمایش مرحله2 این واکسن با اثبات بی‌خطر بودن و ایجاد پاسخ ایمنی سپری شده بود. با استناد به داده‌های آزمایشات بالینی که در مجله انجمن پزشکی آمریکا منتشر شده است، خبرگزاری دولتی شینهوا گزارش داد که واکسن کووید-19چین با نام ad5-ncov بی‌خطر و منجر به پاسخ ایمنی می‌شود.
در آزمایشات این واکسن 320داوطلب سالم در سنین 18تا 59سال حضور داشتند که از این تعداد 96نفر در کارآزمایی‌های بالینی مرحله1و 224نفر در کارآزمایی مرحله 2شرکت کردند. نتایج نشان می‌دهد که واکسن ضمن تولید مؤثر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در داوطلبان، توانایی خوبی در ایجاد پاسخ ایمنی دارد. عربستان سعودی نیز قصد دارد این‌ماه آزمایشات بالینی فاز سوم را برای واکسن CanSino آغاز کند. شرکت CanSino همچنین در حال مذاکره با روسیه، برزیل و شیلی برای آغاز فاز سوم آزمایش بالینی در این کشورهاست.
طبق اطلاعیه‌ای که در وب‌سایت سازمان ملی مالکیت معنوی چین منتشر شده است درصورت شیوع مجدد ویروس کرونا در چین، تولید انبوه این واکسن می‌تواند در مدت زمان کوتاه انجام شود. «تائو لینا» متخصص بیماری‌های عفونی در شانگهای معتقد است که اعطای حق ثبت اختراع، احتمالا روند بازاریابی را تسهیل خواهد کرد و باعث افزایش اعتماد جامعه جهانی در مورد واکسن‌های کووید-19تولید شده توسط چین خواهد شد. هم‌اکنون ۵واکسن ساخت چین در همکاری با کشورهای دیگر در حال پشت سر گذاشتن فاز سوم آزمایش بالینی است.
پیش از چین، وزارت بهداشت روسیه نیز به‌عنوان نخستین کشور، ثبت رسمی نخستین واکسن کووید-19را اعلام و از روز شنبه خبر تولید انبوه این واکسن را منتشر کرد. اقدام روسیه باعث شک و تردید در سراسر جهان شد چرا که آنها قصد دارند مرحله سوم آزمایشات را همراه با تولید و استفاده از واکسن ادامه دهند.
به گفته «ژونگ نانشان» دانشمند ارشد تنفسی چینی، چین و روسیه تصمیم به همکاری در کارآزمایی‌های بالینی واکسن کووید-19 دارند. به‌نظر می‌رسد علائم همکاری این 2کشور از ژانویه پدیدار شد، زمانی که کنسولگری روسیه در گوانگژو چین در بیانیه‌ای در وب سایت خود خبر از همکاری کارشناسان روسی و چینی برای شروع تولید واکسن و تحویل ژنوم ویروس از سوی پکن به مسکو داد. کارشناسان می‌گویند که این اقدام بخشی از تعهد چین برای مقابله جهانی با ویروس کروناست و معتقدند که چین و روسیه مبنای کاملی برای همکاری واکسنی در زمینه تقسیم منابع و تولید انبوه دارند.
به گفته تائو لینا باتوجه به اینکه دوز دوم واکسن تازه تأیید شده روسیه تقریبا همان مکانیسم را با واکسن چینی دارد، چین و روسیه می‌توانند داده‌ها و تکنیک‌های مربوط به تحقیق و توسعه واکسن را با یکدیگر رد و بدل کنند. تائو می‌گوید: چین ممکن است بتواند درصورت نیاز در تولید انبوه دوز دوم واکسن به روسیه کمک کند چرا که چین از ظرفیت نسبتا کافی برای تولید انبوه برخوردار است.

این خبر را به اشتراک بگذارید