• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
شنبه 25 مرداد 1399
کد مطلب : 107632
+
-

تامین کسری بازار نهاده‌های دام و طیور

تامین کسری بازار نهاده‌های دام و طیور

بازار نهاده‌های دامی از ابتدای امسال وضعیت آشفته‌ای داشته و فعالان حوزه تولید دام و طیور طی 5ماه گذشته با مشکلات زیادی در تامین نهاده‌ها مواجه بوده‌اند. تخصیص نیافتن ارز به واردات و ترخیص نهاده‌های وارداتی دام و طیور و دپوی این اقلام در گمرک، بازار را دچار کمبود کرد و مرغداران و دامداران را به بازار آزاد فرستاد. در حالی‌که شرکت پشتیبانی امور دام به‌عنوان تامین‌کننده اصلی بازار نهاده‌ها بر این اعتقاد بود که سامانه بازارگاه با ثبت واردات و فروش نهاده‌ها شفافیت و کارایی کافی را دارد، تولیدکنندگان معتقد بودند تامین اقلام مورد‌نیاز آنها در این سامانه با تأخیر زیادی صورت می‌گیرد ، این تأخیر آنها را دچار ضررو زیان و تلفات می‌کند و ناچارند نهاده‌های دامی مورد‌نیازشان را بسیار گران‌تر از نرخ مصوب از بازار آزاد تهیه کنند؛ وضعیتی که گفته می‌شود هنوز هم به‌سامان نشده است. با حسن عباسی معروفان، مدیرعامل سابق شرکت پشتیبانی امور دام و مدیر کنونی تخصیص و نظارت ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت‌وگو کرده‌ایم.

دلیل کندی ترخیص نهاده‌ها از بنادر مازندران چیست؟
 با توجه به محدودیت در تامین ارز، اولویت با تامین نهاده‌های دامی یعنی کنجاله سویا و ذرت است اما آنچه در گمرکات مازندران دپو شده، جو است که اولویتی در تامین آن نداریم. هم‌اکنون در فصل برداشت جو هستیم و به‌دلیل قرار‌داشتن در فصل تولید و برداشت این محصول، آنچه ارز در اختیار داریم برای تامین نهاده‌های دام اختصاص می‌یابد. اما با این حال پاسخ دقیق‌تر در زمینه ترخیص نشدن این اقلام را باید گمرکات و بانک مرکزی بدهند، چون در صورت تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی ترخیص کالا از گمرک بدون هیچ مشکلی و در اسرع وقت انجام خواهد شد.

وضعیت تخصیص ارز به واردات نهاده‌ها به چه صورت است؟
هم‌اکنون اولویت‌ با تامین کالاهای اساسی است و بر همین اساس 5کالایی که هنوز ارز دولتی برای واردات دریافت می‌کنند، تماما از بخش کشاورزی و نهاده‌های دامی هستند. بر اساس همین سیاست، ترخیص کالاهای رسوبی در گمرک در اولویت قرار گرفت و وارد بازار شد و امروز شرایط بازار نهاده‌های دام و طیور نسبت به ماه‌های گذشته پایدارتر و آرام‌تر شده است. این روند ادامه خواهد داشت و تولیدکنندگان دام و طیور می‌توانند این اطمینان را داشته باشند که بهبود وضعیت تامین نهاده‌ها را شاهد خواهند بود.

 از ابتدای امسال چه میزان ارز به واردات نهاده‌ها تخصیص یافته است؟
اگر تخصیص ارز کلی کشور را در نظر بگیریم، بیش از 4میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و مواداولیه تخصیص داده شده است. در ماه‌های ابتدای امسال از برنامه تعیین شده عقب بودیم اما امروز با توجه به میزان ارز تامین شده، آنچنان از برنامه عقب نیستیم و کسری ماه‌های اولیه نیز جبران شده است.

آیا درحال حاضر نهاده‌های رسوبی در گمرکات کشور وجود دارد؟ 
گمرکات ما هیچ‌گاه از نهاده‌ها خالی نمی‌شود، هر ماه 2.5میلیون تن و هر سال نزدیک به 30میلیون تن کالا وارد گمرکات کشور می‌شود و این روند به‌طور مستمر ادامه دارد. وجود کالا در گمرک لزوما به معنی ایجاد مشکلی در روند ترخیص کالا نیست و ما برای اینکه در تامین بازار دچار مشکل نشویم، هر ماه باید 2.5میلیون تن نهاده در گمرک داشته باشیم، اما از نهاده‌های رسوبی که از ابتدای امسال به واسطه عدم‌تخصیص ارز در گمرک رسوب کرده بود، امروز چیزی باقی نمانده و همه این اقلام با تخصیص ارز لازم، ترخیص شده‌اند. آنچه امروز از نهاده‌ها در گمرکات وجود دارد، واردات جدید است.

این خبر را به اشتراک بگذارید