• پنج شنبه 3 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 15 ذی القعده 1445
  • 2024 May 23
شنبه 25 مرداد 1399
کد مطلب : 107600
+
-

مقامات ایرانی، ادعای توقیف نفتکش‌های ایرانی توسط آمریکا را تکذیب کردند

گروکشی با نفتکش

حقوقی
گروکشی با نفتکش


یک روزنامه آمریکایی بامداد جمعه مدعی شد که 4نفتکش ایرانی توسط نیروهای آمریکایی توقیف شده است. 
به گزارش ایسنا، وال استریت ژورنال به نقل از یک «مقام رسمی» در خبری مدعی شد که این کشتی‌ها به نام‌های«لونا»، «پاندی»، «برینگ» و «بلا» «بدون استفاده از نیروی نظامی» «در چند روز گذشته» توقیف شده‌اند. مقام آمریکایی جزئیات بیشتری از این ادعای خود ارائه نکرده است، اما به نوشته این رسانه آمریکایی 4 کشتی توقیف شده در مسیر هوستون در ایالت تگزاس قرار دارند.
کشور مبدا بارگیری محموله‌های این 4نفتکش هنوز مشخص نیست، اما حجت سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا در واکنش به ادعای توقیف نفتکش‌های ایرانی در صفحه توییتر خود نوشت: «یک دروغ و جنگ روانی دیگر از دستگاه تبلیغاتی امپریالیسم آمریکا. نه کشتی‌ها ایرانی هستند و نه مالک یا پرچم آنها ارتباطی به ایران دارد. ترامپ تروریست نمی‌تواند حقارت و شکست خود در برابر ملت بزرگ ایران را با تبلیغات دروغین جبران کند.» «نورنیوز» رسانه نزدیک به دبیر شورای‌عالی امنیت ملی نیز به نقل از یک مقام مسئول ادعاهای مطرح شده در ارتباط با توقیف نفتکش‌های ایرانی را تلاشی برای فضاسازی غیرواقعی و قدرت‌سازی‌ دروغین برای آمریکا عنوان کرد و نوشت: «جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده است به هرگونه اقدام خصمانه برای محدود‌سازی‌ حقوق قانونی خود واکنش متقابل نشان خواهد داد و تاکنون به هیچ کشوری اجازه اقداماتی از این دست نداده است.»

توقیف محموله‌ها؟!
خبرگزاری فارس اما به نقل از خبرگزاری رویترز نوشته؛ «یک مقام آگاه دولت آمریکا گفت محموله‌های سوخت ایران که توسط آمریکا توقیف شده است، برای انتقال به آب‌های آمریکا به کشتی‌های دیگر منتقل شده است.» بنابر این گزارش، این حکم توقیف که قاضی آمریکایی آن را در ‌ماه جولای صادر کرده است تنها محموله‌های بنزین 4نفتکش را شامل می‌شود و توقیف نفتکش‌ها را در بر نمی‌گیرد. به گفته این منابع آگاه، مالکان این 4کشتی که محموله‌ها را حمل می‌کردند با انتقال این محموله‌ها (به کشتی‌های دیگر) موافقت کرده‌اند.
حدود یک ‌ماه پیش، خبرهایی درباره تلاش آمریکا برای توقیف 4نفتکش حامل سوخت بنزین از مبدأ ایران به ونزوئلا منتشر شده بود؛ 13تیرماه، واشنگتن‌پست نوشت: «جیمز بویسبرگ، قاضی فدرال آمریکا دستور توقیف محموله چهار کشتی - بلا، برینگ، پاندی و لونا - را صادر کرده است. گمان می‌رود که این 4 نفتکش در مجموع در حال انتقال ۱.۲میلیون بشکه به ونزوئلا بوده باشند.» همان زمان رویترز نوشت که آمریکا تنها درصورت ورود این نفتکش‌ها به محدوده آبی این کشور توانایی توقیف این نفتکش‌ها را خواهند یافت.

آمریکا و عقب‌نشینی از تهدیدات
طی ماه‌های گذشته، انتقال سوخت و بنزین از مبدا ایران به ونزوئلا به موضوع تنش میان ایران و آمریکا تبدیل شده است؛ با وجود تهدیدات گسترده دولت آمریکا علیه نفتکش‌های ایران و ناخدای کشتی‌ها و شرکت‌های بیمه، در خردادماه گذشته، کاروانی از نفتکش‌های ایرانی(شامل 5 نفتکش فاکسون، فورچون، پتونیا، فارست و کلاول)، محموله‌های بنزین را از ایران به بنادر ونزوئلا انتقال داده و تخلیه کردند. اقدامی که استقبال شهروندان و مقامات ونزوئلا و قدردانی آنها از ایران را به‌دنبال داشت. مبادلات نفتی و تجاری میان 2کشور ایران و ونزوئلا در شرایطی صورت می‌گیرد که 2کشور تحت فشارها و تحریم‌های آمریکا قرار دارند. با شدت گرفتن تهدیدات آمریکا علیه نفتکش‌های ایرانی، حسن روحانی، رئیس‌جمهور هم در گفت‌وگو با امیر قطر هشداری را از این کانال دیپلماتیک منتقل کرد و با اشاره به برخی تحرکات آمریکایی‌ها در منطقه دریای کارائیب، خاطرنشان کرد: «اگر نفتکش‌های ما در دریای کارائیب یا در هر کجا از جهان از سوی آمریکایی‌ها دچار مشکل شوند متقابلا برای آنها مشکل به‌وجود خواهد آمد.» 


مکث
ادعای سنتکام درباره توقیف یک نفتکش از سوی ایران


پنجشنبه گذشته، ستاد فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در غرب آسیا با انتشار ویدئویی سیاه و سفید در حساب کاربری توییترش مدعی توقیف یک نفتکش از سوی ایران شد. بنابر این ادعا، نیروهای نظامی ایران شامل دو قایق و یک هلی‌کوپتر «sea king» در آب‌های بین‌المللی یک کشتی به‌نام wila را توقیف کرده و به عرشه آن وارد شدند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارتش آمریکا مدعی شد که قایق نیروی دریای ایرانی به عرشه نفتکشی با پرچم لیبریا در تنگه هرمز وارد شده و برای مدت کوتاهی آن را توقیف کرده است. این خبرگزاری به نقل از این مقام که می‌خواست نامش فاش نشود، نوشت: قایق نیروی دریایی ایران این نفتکش را پیش از آنکه روز چهارشنبه آزاد کند به‌مدت تقریبا 5 ساعت توقیف کرده بود و کشتی wila هیچ‌گونه درخواست کمکی را پیش از توقیف، حین آن و پس از آن مطرح نکرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید