• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10759
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/A6Yl
+
-

استکهلم ؛ بهشت کم‌ترافیک

استکهلم ؛ بهشت کم‌ترافیک

بعد از 6ماه اجرای موقت طرح، سیستم دریافت عوارض از خودروهایی که وارد محدوده مرکزی می‌شوند به ‌صورت دائم در استکهلم پیاده شد. بسیاری از شهروندان و رهبران تجاری مخالف آن بودند و می‌گفتند که این سیستم، رانندگان را تنبیه می‌کند و باعث بسته‌شدن مغازه‌ها خواهد شد. نظرها اما خیلی زود عوض شد. یوناس الیاسون

ـ مدیر بخش حمل‌ونقل شهرداری ـ می‌گوید: «همه‌‌چیز، وقتی که تأثیر تعرفه‌ها بر ترافیک موجود در خیابان‌ها دیده شد تغییر کرد. بعد از چند هفته اول، دیگر ترافیک به منطقه مرکزی شهر بازنگشت».
ترافیک ورودی به منطقه پرازدحام شهر بلافاصله 22درصد کاهش یافت و از 450هزار دستگاه خودرو در روز در سال قبل از آن، به 350هزار دستگاه رسید. الیاسون می‌گوید: «به‌صورت چشمگیری، با وجود رشد اقتصادی و جمعیتی شهر، آمار از آن زمان تقریبا ثابت مانده است».

مانند لندن، استکهلم هم از دوربین‌ها برای ثبت خودکار ورود خودروها به یک محدوده 13مایل مربعی که مرکز شهر و یک گذر عمده به نام اسینگلندن را شامل می‌شود استفاده می‌کند. خودروها، ‌هر بار که از ساعت 6 صبح تا 6:30 عصر (در روزهای کاری) از 18نقطه کنترل عبور کنند باید عوارض بپردازند. خودروهای امدادی و اتوبوس‌های بزرگ، استثنا هستند.
عوارض، بسته به ساعت روز متفاوت است و بالاترین آن 63/4دلار در ساعات شلوغی‌است. در روز، سقف 07/13دلار برای هر خودرو وجود دارد. در سال2020، طبق برنامه، عوارض افزایش می‌یابد و برای نخستین بار نرخ خودروهای کمترآلوده‌کننده و بیشترآلوده‌کننده درنظر گرفته می‌شود.

فردریک اریکسو ـ 32ساله ـ می‌گوید عوارض ورود به محدوده برایش مهم نیست چون حالا رفت‌وآمدش کوتاه‌تر شده است؛ «مثل پرداخت پول برای بلیت درجه‌یک قطار است؛ کمی راحت‌تر است و این چیزی‌است که مردم می‌خواهند».

برخی رانندگان هم راهی برای کنارآمدن با این عوارض یافته‌اند. یاکوب گولونکای 35ساله که در کار ساخت‌وساز است، هفته‌ای 3بار به مرکز شهر می‌رود و هر بار، بخشی از عوارض ورود به محدوده را پای مشتری‌هایش حساب می‌کند.

حالا در محدوده کنترل‌شده، معطلی در ترافیک کمتر است. قبل از تعیین عوارض، شرایط بستگی زیادی به میزان ترافیک داشت. از آن زمان، میانگین سفرها در مواقع اوج شلوغی نصف شده و مهم‌تر از آن، سفرها برای شهروندانی که در محدوده مرکزی رفت‌وآمد می‌کنند قابل پیش‌بینی شده ‌است.

با افزایش عوارض ورود به محدوده مرکز شهر اما این سؤال مطرح شده که آیا هدف از اعمال این سیستم، کاهش ترافیک است یا افزایش درآمد؟ جسیا آلنیوس ـ نایب‌رئیس گروه صنعتی خودرویی بیل سودن ـ می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم عوارض ورود به محدوده باید صرف رسیدگی به مناطق پرازدحام شود. در سال‌های اخیر، عوارض بیشتر شده اما اهداف مالی پشت آن بوده است. هدف، حالا تنها کسب درآمد بیشتر است».


 

این خبر را به اشتراک بگذارید