• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10741
+
-

سنگاپور؛ فناوری در خدمت کاهش ترافیک

سنگاپور؛ فناوری در خدمت کاهش ترافیک

سنگاپور یکی از نخستین شهرهایی بود که در دهه70 میلادی ایده دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده‌های پرازدحام را اجرا کرد. 2دهه بعد، این شهر طرح فعلی را با نام سیستم قیمت‌گذاری الکترونیک جاده‌ها که محلی‌‌ها به آن، ای‌آر‌پی می‌گویند اجرا کرد. در این طرح، ‌خودروها یک ردیاب الکترونیک و یک کارت هوشمند دارند. وقتی خودروها از ورودی‌های مناطق مشخص‌شده مانند منطقه تجاری و بزرگراه‌های اصلی عبور می‌کنند، هزینه مشخصی برای رانندگان آنها در نظر گرفته می‌شود.

این هزینه، از 38سنت شروع می‌شود و به 57/4دلار می‌رسد. در روزهای تعطیل و یکشنبه‌ها، هیچ هزینه‌ای برای خودروها در نظر گرفته نمی‌شود. یک سازمان دولتی (سازمان حمل‌ونقل زمینی)، 4بار در سال ساختار عوارض را بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که هزینه ورود به محدوده باید بیشتر شود یا کمتر. این سازمان، درباره نصب تجهیزات در مناطق جدید یا برداشتن آنها در برخی خیابان‌ها و مناطق هم تصمیم می‌گیرد.

گوان تای ـ کارمند 37ساله بانک ـ هر روز 5/1دلار عوارض پرداخت می‌کند تا همسرش را به محل کارش و دخترش را به مدرسه برساند. او می‌گوید: «من ای‌آر‌پی را دوست دارم چون ترافیک را روان می‌کند. گران است اما من ترجیح می‌دهم همچنان برقرار باشد». اما بقیه مانند او فکر نمی‌کنند. تاکسی‌ها و دیگر خودروهای مسافرکش هم باید این عوارض را پرداخت کنند و رسم بر این است که این هزینه بین مسافران تقسیم می‌شود. لارسن فوا ـ راننده 39ساله‌ای که مسافرکشی می‌کند ـ می‌گوید که برخی از مسافرانش از پرداخت این عوارض، ناراضی هستند.

اما لی در هورنگ ـ استاد عمران در دانشگاه ملی سنگاپور ـ معتقد است که عوارض، می‌تواند بسیار بیشتر از این باشد؛ «این سیستم مؤثر بوده است اما می‌تواند حتی تأثیر بیشتری هم داشته باشد. از آنجا که ما سخت‌افزارهای مورد نیاز را داریم، ‌دولت این امکان را دارد که هزینه را افزایش هم بدهد. اما چرا این کار را نمی‌کنند؟ به هر حال هزینه سیاسی را هم باید در نظر گرفت».

با وجود تعیین عوارض تردد، ترافیک در شهر در حال رشد 5/5میلیون نفری سنگاپور در حال افزایش است. حجم ترافیک روزانه ورودی به شهر 22درصد افزایش یافته و از 246هزار خودرو در سال2004 به حدود 300هزار دستگاه در سال2014 رسیده است؛ با این حال، سرعت میانگین در بزرگراه‌ها در ساعت اوج شلوغی از 7/62 کیلومتر بر ساعت در سال2004 به 1/64 کیلومتر بر ساعت در سال2014 رسیده است.

و البته افراد بیشتری در این دوره زمانی، از سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند؛ 1/4میلیون نفر در سال2004 کجا و 7/6 میلیون نفر در سال2014 کجا؟
اداره حمل‌ونقل اخیرا در یک بیانیه، با اشاره به تأثیرگذاربودن سیستم، بر نگاه رو به جلو و ارائه سیستمی که ضمن کارایی لازم، هزینه‌های کمتری داشته باشد تأکید کرده است. این سازمان همچنین با تبلیغ استفاده شهروندان از سیستم حمل‌ونقل عمومی، به‌دنبال کاهش ازدحام در مناطق مرکزی شهر است و مردم را تشویق می‌کند که ماشین نخرند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید