• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 مرداد 1399
کد مطلب : 107448
+
-

راه‌اندازی خط دائمی کشتی کانتینربر در دریای خزر

راه‌اندازی خط دائمی کشتی کانتینربر در دریای خزر

ایران در حالی از اواسط سال گذشته به اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیوسته است که همچنان در حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کاستی‌های فراوانی برای مبادلات کالایی با کشورهای عضو این اتحادیه وجود دارد و باید حتی با دور زدن بوروکراسی‌های دولتی،  تمهیداتی برای رفع آنها اندیشیده شود.
به گزارش همشهری، کاستی‌های زیرساختی در مبادلات تجاری با همسایگان شمالی و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا،  حتی در مورد ارتباط با روسیه که متحد ایران محسوب می‌شود و به‌نوعی لقب بزرگ‌ترین شریک اقتصادی ایران در اتحادیه اوراسیا را یدک می‌کشد نیز وجود دارد. کمبود کانتینرهای یخچالی برای حمل کالاهای فسادپذیر،  ناهماهنگی مقطعی در حمل‌ونقل زمینی در مرزهای شمالی،  مهیا نشدن زیرساخت‌های ریلی برای انتقال بار در کریدور شمال جنوب و همچنین نبود حمل‌ونقل دریایی منظم و جامع در دریای خزر از مسائلی است که مستقیماً تجارت منطقه‌ای ایران با کشورهای شمالی را تحت‌تأثیر قرار داده است؛ اما حالا آنگونه که از خبرها برمی‌آید گویا فعالان اقتصادی حاضر در بازار روسیه مقدمات برقراری یک خط کشتیرانی کانتینر بر میان 2 کشور را فراهم کرده‌اند و قرار است نخستین کشتی صادراتی در این مسیر از اواخر شهریور تا اوایل مهر حرکت کند. سیدجلیل جلالی‌فر،  عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه از راه‌اندازی خط دائمی کشتی کانتینربر میان 2 کشور در دریای خزر خبر داده و اعلام کرده است حرکت نخستین کشتی در این خط دائمی در‌ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (اواخر شهریور تا اوایل مهر) انجام خواهد شد. به گفته او این خط با تردد ۲ فروند کشتی کانتینری که قابلیت حمل کانتینرهای یخچال دار را نیز دارد،  فعال می‌شود.

حمل‌ونقل کانتینری در مسیر ایران - روسیه
راه‌اندازی خط دائمی کشتیرانی کانتینربر در دریای خزر پیامد تلاش‌هایی است که ایران و روسیه و فعالان اقتصادی دو کشور برای تکمیل کریدور حمل‌ونقل شمال- جنوب انجام داده‌اند و می‌تواند حداقل در حوزه مبادله محصولات کشاورزی اثرات قابل‌توجهی داشته باشد. به عقیده عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ایران و روسیه،  سال‌هاست به‌واسطه فقدان کشتی‌های کانتینربر در دریای خزر،  توفیقی در افزایش صادرات محصولات کشاورزی و غذایی ایران به روسیه به‌دست نیامده؛ اما حالا انتظار می‌رود در این حوزه پیشرفت‌های خوبی صورت پذیرد. جلالی‌فر به پایگاه خبری وزارت راه گفته است: دولت‌های روسیه و ایران با عزمی راسخ با اقدامات زیرساختی به‌دنبال فعال‌سازی کریدور شمال و جنوب هستند و در این راستا اقدامات زیادی با جدیت در حال انجام است که برقراری خط دائم کشتیرانی کانتینری در دریای خزر یکی از این اقدامات محسوب می‌شود.

از چابهار تا آستراخان
عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به اقداماتی که به‌منظور زمینه‌سازی برای توسعه تجارت و ترانزیت در کشور انجام شده است،  می‌گوید: عملیات ساختمانی خط ریلی رشت به بندر کاسپین،  ساخت اسکله رو رو (برای حمل واگن و کامیون) در این بندر و همچنین آمادگی کامل زیرساخت‌های بندر انزلی که از قدیمی‌ترین بنادر شمال ایران محسوب می‌شود،  ازجمله این اقدامات است ضمن اینکه اجرای عملیات احداث خط ریلی بندر چابهار و اتصال آن به شبکه ریلی سراسری در راستای استفاده از موقعیت راهبردی سواحل مکران از کارهایی است که با به بهره‌برداری رسیدن عملاً امکان استفاده ترانزیتی و تجاری از چابهار ایران تا آستراخان روسیه را مهیا می‌کند.

تخفیف برای ترانزیت در دریای خزر
براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده،  قرار است نخستین خط لاینری کشتی کانتینربر در دریای خزر در سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور – مهر 99) و با تردد ۲ فروند کشتی کانتینری که قابلیت حمل کانتینرهای یخچال دار را نیز دارد،  آغاز شود و برای استفاده حداکثری از ظرفیت این مسیر جدید،  قرار است تخفیف‌ها و مشوق‌هایی به صاحبان کالاهای ترانزیتی داده شود تا محموله‌های خود را در کریدور شمال- جنوب و از طریق این خط کشتیرانی به مقصد برسانند. به گفته جلالی‌فر صاحبان کالاهای ترانزیتی برای حمل کالا از مسیر کریدور شمال – جنوب متناسب به حجم محموله‌ها از تخفیف مناسب و ویژه‌ای در این خط کشتیرانی برخوردار خواهند شد. طبق اظهارات عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه،  تردد ۲ فروند کشتی فعال در این خط کشتیرانی،  در مسیر اصلی بندر آستراخان روسیه و ۲ بندر منطقه آزاد انزلی (کاسپین – غازیان) و همچنین سایر بنادر شمالی ایران و بالعکس سازماندهی و برنامه‌ریزی شده است؛ اما این ناوگان‌لاینری شرکت کشتیرانی روسی قادر خواهد بود بنا به درخواست صاحبان خارجی کالا،  کلیه کالاهای تخصصی و حساس و آسیب‌پذیر را از مسیر بنادر آستراخان روسیه به بنادر شمالی و به‌صورت حمل ترکیبی با همکاری و مشارکت سازمان بنادر و راه‌آهن ایران به بنادر جنوبی کشور و به کشورهای مقصد حمل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید