دندانی چون فیل
شروان امیرزاده
در تبلیغات خمیردندان، طوری که امروزه ما مجبوریم در همه داروخانهها و بیلبوردها ببینیم، معمولا از چهره شهروند پر از مهر و صفایی استفاده میکنند که رو به دوربین شاد ایستاده و لبخند میزند؛ شهروندی که دندانهای سفید دارد و به دوربین زل زده و با چشمان شاد و سیمایی بشاش شما را به استفاده از خمیردندان فلان دعوت میکند. منظورش چیست؟ منظورش این است که اگر شما هم از فلان خمیردندان یا خمیردندان فلان استفاده کنید، دندانهایی به همین زیبایی خواهید داشت. در واقع شما باید خود را اینطور تصور کنید. شهروندی با لبخند زیبا! اما ظاهراً در گذشته اینطور نبوده و برای تشویق شهروندان به استفاده از خمیردندان، کاری میکردند که طرف بیشتر تشویق شود، دستکم از حیث ابعاد. منظورشان از نقش فیل در آگهی چه بود؟ منظورشان روشن است. شما میتوانید دندانهایی به زیبایی عاج فیل داشته باشید! بعید است امروز زیبایی عاج فیل با زیبایی دندان بشر ارتباطی داشته باشد.