• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 22 مرداد 1399
کد مطلب : 107408
+
-

آب را بجوشانید

بهداشت آب در مجله بلدیه به شهروندان توصیه می‌شود

اجتماعی
آب را بجوشانید


امیر حمیدی‌نوید 

در ایران مجله‌ای که به بررسی ویژگی شهرها و مسائل مربوط به آنها در دوران مشروطه می‌پرداخت، نامش بلدیه بود؛ مجله‌ای که در 3شهر تهران، رشت و اصفهان همزمان منتشر می‌شد و با وجود برخی تفاوت‌ها می‌توان گفت هر سه نشریه با یک ایده مشترک طراحی و منتشر می‌شدند و به مشکلات بومی هر منطقه توجه بیشتری می‌کردند.
کمک به بلدیه در اداره شهر، اطلاع‌رسانی به ساکنان درباره اقداماتی که بلدیه انجام داده است، ارائه اطلاعاتی درباره معرفی شهر‌های دیگر، اطلاع‌رسانی در مورد ناهنجاری‌ها  یا بیماری‌هایی که ممکن بود عموم جامعه را درگیر کند مانند اعتیاد، وبا، مالاریا و آمار تولد، فوت و ازدواج از مطالبی بود که در این مجلات منتشر می‌شد.
از جمله مطالبی که مزین به عکسی مرتبط و در نسخه‌ای از نشریه بلدیه به سال1314 منتشر شده، متنی است با عنوان «نصایح صحی» مشتمل بر 26بند که با هدف «جلوگیری از ابتلا به امراض مختلفه و حفظ سلامت عمومی و برطرف کردن پاره‌ای از امراض که غالبا بر اثر بی‌مبالاتی از مقررات عمومی حفظ الصحه پیش آمد می‌کند دستورات ذیل را برای آگاهی اهالی و ساکنین محترم اعلام می‌دارد»، منتشر شده است.
از نکات قابل توجه در متنی که به آن اشاره شد، می‌توان به تذکری مبتنی بر اجتناب از «از آشامیدن آب‌های آلوده خودداری کرده حتی‌الامکان از آب قنوات تمیز یا از تلمبه‌هایی که از طرف بلدیه نصب شده آب مشروب برداشته و درصورت امکان آب مشروب را پس از جوشاندن بیاشامید.» و همینطور به پرهیز «از شست‌وشوی رخت و البسه و ظروف و فرش و غیره در مجاری میاه (آب‌ها) خودداری و دیگران را هم ممانعت نمایید.»، اشاره کرد. و این دو مورد که به نکات بهداشتی درباره بیماری‌های واگیردار اشاره می‌کند:
«چنانچه مریض مبتلا به امراض مسریه در منزل پیدا کنید فورا به اداره صحیه بلدیه اطلاع دهید تا در ضد‌عفونی نمودن منزل و جلوگیری از سرایت به دیگران اقدام لازم به عمل آید.» و این نکته «از دست دادن با یکدیگر در فصل گرما خودداری نمایید».
در تهران نخستین شماره این مجله به صاحب امتیازی بلدیه طهران و مدیرمسئولی عباس خلیلی در تاریخ 19خرداد 1300هجری شمسی منتشر می‌شود. فاصله انتشار آن هم به‌صورت هفتگی و در روز پنجشنبه بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :