• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
دو شنبه 20 مرداد 1399
کد مطلب : 107217
+
-

پایان انتخابات، آغاز دعواهای حقوقی است

پایان انتخابات، آغاز دعواهای حقوقی است

درحالی که کمتر از 3ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان مانده‌است و 2نامزد و احزابشان مشغول منازعه بر سر چگونگی انجام رأی‌گیری در شرایط غیرعادی کرونا هستند، بسیاری فکر می‌کنند انتخابات روز سوم نوامبر (13آبان) تمام نمی‌شود. سخنان دونالد ترامپ و سطح بسیار بالای منازعه و دوقطبی سیاسی در جامعه، هر روز بیشتر این گمانه‌زنی را تقویت می‌کند که سرنوشت این انتخابات نه در صندوق‌های رأی که در دادگاه‌ها و مراجع حقوقی و قضایی مشخص می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد، این نخستین‌بار نخواهد بود که سرنوشت انتخابات در مراجع قضایی مشخص می‌شود. اما تجربه بازشماری آرا در فلوریدا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال2000 که سرنوشت آن رأی‌گیری را به حکم دیوان عالی گره زد، ممکن است در مقابل اتفاقاتی که این دوره احتمالا روی خواهد داد، فقط یک کاریکاتور باشد. شاید ده‌ها مناقشه بازشماری آرا شبیه فلوریدا در این انتخابات روی دهد. موضوع فقط ده‌ها شکایت حقوقی نیست، بلکه رئیس‌جمهور مستقری است که با دکمه‌های حروف بزرگ و حساب کاربری توییترش و قدرت فراوان دفتر ریاست‌جمهوری کاخ سفید، می‌خواهد در روند انتخابات مداخله کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی در این‌باره می‌نویسد در روزهای اخیر احتمال وقوع یک نوامبر زشت که پیامدهایش تا دسامبر و حتی ژانویه سال2021 ادامه یابد، هر روز بیشتر می‌شود. درحالی‌که 85روز تا انتخابات باقی مانده، وکلا از همین حالا در راهروهای دادگاه هستند و حملات پیشگیرانه و تدارکات برای روزهای بعد از رأی‌گیری را آغاز کرده‌اند. تیم وکلای بایدن مانند تیم ترامپ خودشان را برای بدترین سناریوها آماده می‌کنند. ازجمله سناریوهایی که تیم وکلای بایدن مشغول بررسی آن هستند، این است که اگر ترامپ زودهنگام اعلام پیروزی کرد، چه کنند یا اگر افسران فدرال را با هدف ارعاب به دفاتر حزب دمکرات فرستاد، چه واکنشی نشان دهند.
نزاعی که این روزها بر سر چگونگی برگزاری رأی‌گیری جریان دارد، بخشی از یک منازعه دیرپا بر سر حق رأی است. مبنای این منازعه هم این دیدگاه است که مشارکت بالاتر به تقویت شانس پیروزی دمکرات‌ها منجر می‌شود. جمهوریخواهان با ادعای احتمال تقلب و خرابکاری، تلاش می‌کنند مانع عملی‌شدن گام‌هایی شوند که رأی‌گیری را تسهیل و امکان حضور بیشتر رأی‌دهندگان پای صندوق را فراهم می‌کند.
این منازعه در شرایط اضطراری و ویژه این روزها باوجود کرونا و پیامدهایش، تشدید هم شده‌است. در این شرایط اضطراری، تکیه بر رأی‌گیری پستی بیشتر می‌شود. اما همه اینها باوجود رئیس‌‌جمهوری که از کلماتی چون کودتا، تقلب، اختلال و بدون مشروعیت، برای انتخاباتی که هنوز روی نداده استفاده می‌کند، پیچیده‌تر می‌شود.
تا همین حالا از سازمان‌های حزبی، ستادهای انتخاباتی و گروه‌های ذینفع، 160شکایت در سراسر آمریکا در ارتباط با قوانین انتخابات در دادگاه‌ها به ثبت رسیده‌است. هدف این شکایت‌ها شکل‌دادن به قوانین و مقررات برگزاری رأی‌گیری است. از این تعداد، 40شکایت در 17ایالت توسط ستاد انتخاباتی ترامپ و کمیته ملی جمهوریخواهان به ثبت رسیده‌است. برخی از این شکایت‌ها در پاسخ به شکایت‌های دمکرات‌ها ثبت شده‌است.
چند روز پیش ترامپ در توییتر خطاب به ایالت نوادا نوشت: شما را در دادگاه می‌بینیم! دلیل نوشتن این توییت این بود که در نوادا قانون رأی‌گیری پستی تصویب شده‌بود. براساس قانونی که تصویب شده، این ایالت برای همه رأی‌دهندگانی که ثبت‌نام کرده‌اند، برگه رأی پستی می‌فرستد. دمکرات‌ها در تلاش هستند تا در چند ایالت امکان رأی‌گیری پستی را فراهم کنند. جمهوریخواهان هم می‌گویند همه تلاششان را می‌کنند تا نگذارند دمکرات‌ها در میانه بازی قانون را تغییر دهند. ترامپ درباره انتخابات سال2016 هم ادعای تخلف و تقلب را مطرح کرده‌بود؛ اگرچه که او خودش برنده آن انتخابات بود. حالا ترامپ با اشارات روشن و صریحی می‌گوید که این‌بار در رفتن به دادگاه در روز بعد از رأی‌‌گیری، تردید نخواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید