• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10663
+
-

دیدار با ستارخان پس از 4 سال

پیشنهاد آخر هفته
دیدار با ستارخان پس از 4 سال




خانه تاریخی ستارخان پس از 4 سال وقفه، با دستور استاندار از سوی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بازگشایی شد و پس از سامان‌دهی در خدمت برنامه‌های گردشگری شهر قرار گرفت. به گزارش همشهری، بازگشایی این خانه تاریخی در یکی از محلات قدیمی تبریز خبری خوش در حوزه میراث فرهنگی و توسعه گردشگری کهن شهر تبریز است و اگر در تعطیلات نوروز فرصت نکردید سری به این خانه تاریخی بزنید، این آخر هفته بازدید رایگان از مکان تاریخی را در برنامه‌های خود بگنجانید. نوسازی، رنگ‌آمیزی، ایجاد فضای سبز و گلکاری انبوه، فضاسازی سنتی در حیاط، رسیدگی به انشعابات، سرویس فنی و رفع سایر نواقص ساختاری از جمله اقداماتی است که از سوی شهرداری منطقه ۴ تبریز در این خانه انجام شده است. 

هر چند خانه تاریخی ستارخان که قرار است به موزه تبدیل شود، این روزها به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و محوطه بیرونی آن در طبقات همکف و زیرزمین با مشکلاتی مواجه است که مانع از بازدید راحت گردشگران و مراجعه کنندگان می‌شود، اما سیری در تاریخ مشروطه باز هم هیجانات خودش را دارد که بهتر است از آن بهره‌مند شوید. 

خانه تاریخی و زیبای ستارخان، سردار ملی ایرانیان در نهضت مشروطه خواهی مردم استبدادزده ایران و آذربایجان در طول ایام نوروز به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی پس از 4 سال وقفه، به روی گردشگران نوروزی بازگشایی شد. این خانه از حدود 4 سال قبل در اختیار دفتر منطقه شمال غرب کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران بود که بر اساس دستور استاندار مبنی بر تخلیه خانه‌های قدیمی از سوی نهادها، سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی، با انجام 9 ماه مکاتبه در اختیار میراث فرهنگی استان قرار گرفت. بر اساس اعلام مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی بازدید از خانه تاریخی ستارخان رایگان بوده و تا زمانی که این محل به موزه تبدیل نشود، این رویه ادامه خواهد داشت. 

مسئولان میراث فرهنگی استان وعده داده‌اند حداکثر تا یک ماه آینده خانه ستارخان به شکل آبرومندانه و در شأن و منزلت نام و یاد این آزادیخواه و مبارز شهیر ایرانی آماده شود. خانه ستارخان در محله دوه چی، کوی امیرخیز و کوچه ستارخان غربی واقع شده و مهر ماه سال 1386 با شماره 19743 به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این خانه که به دوره قاجاریه می‌رسد، محل سازماندهی و ستاد فرماندهی مبارزان مشروطه‌‌خواه و جنگ‌‌های ضداستعماری علیه روس در ۱۱۰ سال قبل بود و در آن دوره از سوی قوای اشغالگر روس به توپ بسته شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید