• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10658
+
-

سرنوشت 712 طرح ناتمام ‌

شهرستان کرمانشاه بیشترین سهم را از پروژه‌های نیمه‌تمام استان دارد

در استان
سرنوشت 712 طرح ناتمام ‌





سجاد محمدی| کرمانشاه- خبرنگار:


‌ثبات، توسعه و پایداری معیشت و اقتصاد 2 میلیون نفر در استان کرمانشاه نیازمند مدیریت و تحقق وعده‌هایی است که سال‌های سال است کلنگ پروژه‌ها و ابرپروژه‌های اقتصادی و عمرانی را به ودیعه نهاده و همچنان در پیچ و خم و بن بست اعتبارات سرگردان مانده است. پروژه‌هایی که هرازگاهی وعده افتتاح آن ورد زبان مسئولان می‌شود، اما زمانی نمی‌گذرد که این وعده‌ها از تب و تاب می‌افتد. روزهای پایانی سال 1396 است و 712 پروژه نیمه تمام استان همچنان چشم‌ انتظار اعتبار و بودجه است و گویی قرار نیست قطار اعتبارات پروژه‌های ناتمام به این استان برسد.

مردم استان کرمانشاه این روزها در ورای اندوه مصیبت زلزله، به وعده‌هایی می‌اندیشند که بارها و بارها از مسئولان شنیدند، اما این وعده‌ها هرگز جامه عمل نپوشید.  9 هزار و 12 میلیارد ریال بودجه برای به سرانجام رساندن 625 پروژه استانی نیمه تمام و نیز 52 هزار و 733 میلیارد ریال اعتبار برای اتمام 87 پروژه ملی نیمه تمام در استان کرمانشاه برآورد شده است.


پروژه های نیمه تمام شهرستان کرمانشاه

شهرستان کرمانشاه، اما بیشترین سهم را در میان طرح‌های نیمه تمام با 96 پروژه و نیاز اعتباری 4532 میلیارد ریال دارد و قصرشیرین نیز با بیش از 143 میلیارد ریال اعتبار کمترین میزان طرح نیمه تمام را در استان دارد. اصلاح تقاطع غیر همسطح میدان امام حسین(ع)، ساماندهی ورودی شهر کرمانشاه، بزرگراه میاندوآب – کرمانشاه، ساماندهی قره‌سو، مرحله اول بوستان سراب قنبر، تکمیل ساختمان سدهای قشلاق علیا و کبوترلانه، بلوار جدید کیهانشهر از پروژه‌های عمرانی است که امسال به پروسه اجرا افزوده شد اما سرانجامی تاکنون برای این پروژه‌ها یا ترسیم نشده و یا شفاف‌سازی لازم انجام نگرفته است. بر اساس اعلام نمایندگان کرمانشاه 68 تا 70 درصد اعتبارات عمرانی این استان در بودجه 97 کاهش یافته است و چه بسا سایه ناامیدی بر سرنوشت طرح‌های عمرانی استان افکنده شد.


انتظار برای سوت قطار

راه آهن کرمانشاه، تراژدی غمبار سرنوشت پروژه‌های عمرانی استان بود که وعده‌های کلیشه‌ای مسئولان برای افتتاح آن،‌ ناخرسندی مردم را رقم زد. ماجرای راه آهن کرمانشاه در حقیقت به سال 1352 بازمی‌گردد سالی که استارت آن زده شد اما در سال 1380 آغاز شد، سال 1392 قول افتتاح این ابرپروژه خطه غرب را دادند اما این وعده سرگردان به واقعیت نپیوست و سال 96 جور وعده‌های بی‌عمل را کشید،  و بالاخره در روزهای نخست امسال به بهره برداری رسید.‌
راه آهن غرب به طول 605 کیلومتر از اراک آغاز شد و با عبور از شهرهای ملایر، کنگاور، صحنه، کرمانشاه، اسلا مآبادغرب، گیلان‌غرب، قصرشیرین به مرز خسروی می‌رسد و قرار است به راه آهن عراق و از آنجا به بندر لاذقیه، دریای مدیترانه و اروپا متصل شود اما تا تحقق این رویا فاصله بسیار است.


فیروزه گمشده

فیروزه، پروژه‌ای تجاری در شهر کرمانشاه است که اسکلت‌های فرسوده آن دیگر تاب تحمل وعده‌های بی‌عمل را ندارد، پروژه‌ای که از اساس توجیه اقتصادی در نقطه پرترافیک شهر کرمانشاه نداشت و امسال نیز نتیجه‌ای عایدش نشد.
15 سال از آغاز پروژه مجتمع فیروزه کرمانشاه می‌گذرد و تاکنون ده‌ها میلیاردتومان برای آن هزینه شده است و و انتظار می‌رفت امسال سال آخر بلاتکلیفی این پروژه نیمه‌تمام باشد اما همچنان این پروژه روز به روز مستهلک‌تر می‌شود. هتل کنگاور و کمربندی شمالی این شهرستان نیز، در جُرگه پروژه‌های بی‌سرانجام و در پستوی وعده‌های افتتاح قرار گرفته‌اند، پروژه‌هایی که سال‌هاست کلنگ‌زنی شده‌اند و قرار بود امسال به نتیجه برسند اما این وعده نیز سرانجامی نداشت. ساماندهی قره‌سو نیز پروژه‌ای رها شده و گرفتار در مشکلات اعتباری و بودجه‌ای است، پروژه‌ای که در لیست اول وعده‌های مسئولان برای رسیدگی است اما هرگز در اولویت قرار نگرفت و امسال نیز بلاتکلیف و بی‌برنامه گذشت.

 طاق‌بستان، یادگار هزاره‌های تاریخ در دیار کرمانشاه نیز برای ساماندهی و شکوهی دوباره هم‌چمنان لنگ اعتبار است، پروژه‌ای که  قرار بود با یک برنامه منسجم در سال ۹۶ ساماندهی گیت‌های ورودی، احداث سالن نمایش، برگرداندن سنگ‌های قدیمی به این مجموعه، ساماندهی نورپردازی ها، ساماندهی و زیبا سازی استخر آبی با احیا و زهکشی در دستور کار قرار بگیرد وشروع شود، اما در این روزهای منتهی به سال نو خبری از تغییر نیست.

مرمت و بازسازی پایگاه محور ساسانی، افتتاح منظره طبیعی تاریخی اورامانات، بازسازی کلیسای آسیب دیده کرمانشاه، افتتاح طرح تکاپو یونیدو، مرمت بافت تاریخی کرمانشاه، مرمت و بازسازی راسته بازار بنکدارها و آهنگرها با ۲ میلیارد اعتبار و بازسازی بافت تاریخی روستای هجیج و شهر نودشه از برنامه‌های در دست اقدام مسئولان در سال 96 بود که تنها به عنوان پروژه‌ها و طرح‌های در دست انجام از آنها یاد می‌شود.  اما قصه پرغصه موزه تاریخی کرمانشاه نیز داغی دیگر بر بی‌توجهی به تاریخ و تمدن این دیار است، آخرین اقدام در این خصوص ۱۴ سال قبل بوده است و اکنون با وجود داشتن ۱۱ هزار شیء با ارزش در استان جایی برای نگهداری آنها نیست و تعدادی در خارج از استان نگهداری می‌شود و امسال نیز علی رغم وعده‌ها خبری از موزه تاریخی نشد.


پروژه‌های ناتمام موزه و  ورزشگاه

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری ۱۵ خرداد کرمانشاه پروژه‌ای ورزشی در زمینی به وسعت 7 هکتار با زیر بنای ۷۲۰۰ متر مربع احداث شده و بیش از ۲۳ میلیارد تومان اعتبار تنها برای ساخت این ورزشگاه و بهره برداری زمین چمن و پیست دو ومیدانی آن هزینه شده است و برای راه اندازی بخش های دیگر هنوز اعتبار لازم است.۱۵ خرداد یک مجموعه‌ ورزشی بزرگ است و در صورت توجه و رسیدگی بیشتر قابلیت بهره‌برداری و استفاده در رشته‌های مختلف ورزشی را دارد و می‌تواند در توسعه ورزش استان سهم بسزایی داشته باشد.

برای رفع نواقص ورزشگاه ۱۵ هزار نفری کرمانشاه به ۴ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. متاسفانه این ورزشگاه زمانی افتتاح شد که نباید افتتاح می‌شد، چراکه هنوز آماده بهره برداری نیست و۴ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل نهایی این استادیوم بودجه نیاز است. 
انباشت پروژه های ناتمام در استان محروم کرمانشاه با نرخ بیکاری 25/6 درصد، می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور فاجعه ای در این خطه غربی کشور به وجود بیاورد که دیگر هرگز راه علاجی نداشته باشد. 
توجه ویژه دولتمردان به استان کرمانشاه و اختصاص بودجه‌های لازم برای به سرانجام رساندن صدها طرح و پروژه عمرانی مطالبه جدی مردم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید