• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10647
+
-

تولیدات زنجان در 22 کشورجهان

درآمد گمرک استان در سال 96، رشد 73 درصدی داشت

تجارت
تولیدات زنجان در 22 کشورجهان




 آزاده امینی| زنجان - خبرنگار:


نوسان  نرخ ارز از عوامل مؤثر بر میزان صادرات است که این موضوع همواره   یکی از چالش‌های اقتصادی در کشور محسوب می‌شود. روشن است، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد ایران وابستگی به صادرات نفتی و درآمدهای ناشی از آن است بنابراین لازم است تمام تلاش خود را برای افزایش صادرات غیرنفتی که کاهش وابستگی اقتصاد به صادرات نفت را به دنبال دارد، بکنیم. کارشناسان اقتصادی معتقدند، بخشی از موانع صادرات در کشور به صورت کلیشه‌ای درآمده‌اند.

 حال که امسال به نام حمایت از کالای ایرانی نام گرفته است باید به این باور رسید که برای پیشرفت کشورباید از تولید ایرانی حمایت شود. مدیرکل گمرک استان زنجان در این خصوص می‌گوید: تسهیل و توسعه تجارت یکی از مسئولیت‌های اصلی گمرک است و در این زمینه از حداکثر امکانات و توان این سازمان استفاده می‌شود.

مدیر کل گمرک استان با اعلام این مطلب که در 5 سال گذشته تمام فرآیندها به شکل دستی و فیزیکی انجام می‌شد و صاحب کالا مجبور بود در تمامی فرآیندها در گمرک حضور داشته باشد. وی با اشاره به این نکته که الکترونیکی سازی خدمات گمرکی، یک ضرورت قانونی و منطقی است؛ در دنیایی که تجارت الکترونیک برقرار است، ما هم ناچاریم که به این سمت حرکت کنیم، و از طرفی قوانین بالا دستی این الزام را برای گمرک ایجاد کرده که از ابتدای دولت یازدهم این مقوله مهم اجرایی و تکمیل شود. «حمید احمدی» با بیان اینکه بیش از 25 سازمان در زمینه ترخیص کالا با گمرک همکاری و مجوز صادر می‌کنند، گفت: سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی به شیوه‌ای طراحی شده که این 25 سازمان بتوانند مجوزهایشان را الکترونیکی در اختیار گمرک بگذارند و این قوانین متعدد را پوشش دهند.

وی می‌افزاید: پرداخت‌ها در گمرک به صورت الکترونیک است و امکان جعل و سوء استفاده وجود ندارد که در نتیجه تخلفات مالی صفر شده است. وی اضافه می‌کند: کلیه مراحل تشریفات گمرکی در سامانه از سوی گمرک و صاحب کالا قابل مشاهده و پیگیری است. احمدی یکی از وظایف قانونی گمرک را انتشار آمار تجارت خارجی و تجزیه و تحلیل آن برشمرد و آن را کار تخصصی گمرک خواند که تصمیم گیری‌های کشوری هم بر این اساس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از رویه‌های مهم در گمرک، رویه ورود موقت است، ادامه می‌دهد: در استان زنجان واحدهای بسیاری وجود دارد که مواد اولیه را به صورت ورود موقت وارد می‌کنند، این مواد اولیه پردازش، محصول نهایی تولید و بعد صادر می‌شود؛ بسیاری از تولیدکنندگان از این رویه استان استفاده می‌کنند.  وی افزود: هم اکنون مجوز ورود موقت در خود گمرک زنجان صادر و مراحل آن از ابتدا تا صدور مجوز در یک روز انجام می‌شود.


آمارها

براساس گفته‌های مدیرکل گمرک استان ارزش کالاهای صادراتی از گمرک این استان در 11 ماه سال گذشته 293 میلیون و 323 هزار و 610 دلار بود در حالی که صادرات در مدت مشابه سال قبل از آن 170 میلیون و 403 هزار و 499 دلار ثبت شده بود. وی می‌افزاید: میزان صادرات ثبت شده در 11 ماه سال گذشته، از نظر ارزشی رشد 72 درصدی و از نظر وزنی افزایش 54 درصدی داشت و وزن کالاهای صادر شده از گمرک زنجان در این مدت به 144 هزار و 265 تن رسید.


واردات

مدیرکل گمرک استان ادامه می‌دهد: در این مدت واردات به ارزش 303 میلیون و 569 هزار و 43 دلاری به وزن 294 هزار و 563 تن از گمرک زنجان به ثبت رسیده است. احمدی اعلام کرد: این میزان واردات نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن 243 میلیون و 768 هزار و 298 دلار به وزن 135 هزار و 578 تن ثبت شده بود. به عبارتی دیگر میزان واردات ثبت شده در گمرک زنجان از نظر ارزشی رشد 24 درصدی و از نظر وزنی افزایش 114 درصدی دارد. وی می‌افزاید: میزان درآمد گمرک این استان در 11 ماه گذشته به هزار و 703 میلیارد و 164 میلیون و 23 هزار و 882 ریال رسید.

در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن، 984 میلیارد و 808 میلیون و 564 هزار و 164 ریال بود. وی تاکید کرد: میزان درآمد گمرک این استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، رشد 73 درصدی را نشان می‌دهد. احمدی کشورهای مقصد کالاهای صادراتی زنجان را به ترتیب ارزش ترکیه، عراق، هند، افغانستان، چین، امارات متحده عربی، کره، اندونزی، پاکستان، قطر، ایتالیا، تایوان، ترکمنستان، آذربایجان، هلند، روسیه، عمان، اردن، کویت، سوریه، کرواسی و ارمنستان اعلام می‌کند و می‌افزاید: کشورهای مبدأ کالاهای وارداتی این استان به ترتیب ارزش شامل ترکیه، آلمان، ایتالیا، چین، بلژیک، ایالات متحده آمریکا، گرجستان، سوئیس، رومانی، ازبکستان، بلاروس، مصر، اسپانیا، فنلاند، روسیه، کره، سوئد، فرانسه، هند، اردن، تایوان، زیمبابوه و مجارستان می‌شود. 


10 نوع کالای صادراتی

مدیر کل گمرک استان ادامه می‌دهد: 10 نوع کالای صادراتی به ترتیب ارزش شامل شمش روی، شمش سرب، کاغذ کرافت، رومیزی ودستمال سفره از کاغذ، کاغذ تیشو، ترانسفورماتور، مویز، دوغ، شیر، ماست، خامه، پنیر، پلیمرپروپلین، مصنوعات پلاستیکی، رب گوجه فرنگی، اکسید روی، فرش و کف پوش می‌شود.
«حمید احمدی» در خصوص کالاهای وارداتی می‌گوید: کالاهای وارداتی به این استان به ترتیب ارزش را ماشین آلات خط تولید، پودر قالب گیری، پل وینیل، نوار چسب ویژه پوشک بچه، مصنوعات پلاستیکی، پارچه نبافته، سنگ روی و کنسانتره های آن، نخ پلی آمید، نخ پلی استر، برق گیر هستند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :