• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10655
+
-

«پایتخت» فرصتی که تهدید شد

نگاه
«پایتخت» فرصتی که تهدید شد




سید رضا میرقربان نژاد| فعال فرهنگی:


چند سال است که در روزهای زیبای نوروز از شبکه یک سیما در بهترین ساعت پخش برنامه یعنی ساعت 10 شب، سریال «پایتخت» با لهجه شیرین مازنی پخش می‌شود و حتماً یک فرصت طلایی برای معرفی بهشت گمشده، مظلوم و محروم مازندران ایجاد کرده است. البته از همان روزهای اول عده‌ای معتقد بودند که این سریال توهین به مازندرانی‌هاست و گویش و چینش بازیگران آن خندیدن به ریشه مازندرانی‌ها تلقی می‌شود و حتی دست‌هایی تلاش کردند تا تجمعات اعتراضی در استان تشکیل دهند که البته موفق نشدند.

در طول همه این سال‌ها با وجود همه ضعف‌های این سریال، جای دفاع از آن هم وجود داشت و باید پذیرفت که این سریال می‌تواند یک فرصت طلایی برای معرفی استان و امکانات آن باشد. البته مازندران در نوروز امسال هم با فاصله خیره‌کننده از استان‌های دیگر در صدر مقاصد گردشگری کشور قرار گرفت اما نکته قابل توجه و تأمل این است که تا چه اندازه مدیران و مسئولان امر توانسته‌اند با استفاده از فرصتی که این سریال ایجاد کرده، جاذبه‌های گردشگری را به هموطنان و حتی مسافران خارجی معرفی کنند؟ مازندران فقط آب و هوای مطبوع و دریای روح نواز و ساحل آرامش بخش آن نیست.

جنگل‌های بکر و آب‌بندان‌های دیدنی و مرداب‌های چشم‌نواز آن همچنان از نظرها مخفی مانده‌اند. مسافران با صنایع دستی و غذاهای سنتی این بهشت گمشده چقدر آشنا هستند؟ در قالب این سریال طنز پربیننده می‌شد همه این ضعف‌ها را جبران کرد و مازندران را با همه زیبایی‌های طبیعی و خدادادی‌اش به تصویر کشید تا مسافران از شهر‌های نوار ساحلی به دیگر شهرها و بازدید از مواهب الهی بروند و به خرید صنایع دستی و غذاهای سنتی به‌عنوان سوغات این سفر هدایت شوند. ای کاش سازمان متولی گردشگری و شهرداری‌ها و دیگر نهاد‌های مسئول پیشگام می‌شدند و با پشتیبانی مالی از این سریال پرمخاطب این مهم را به بهترین شکل انجام می‌دادند اما امسال این فرصت طلایی معرفی مازندران به تهدیدی تمام عیار علیه جاذبه‌های گردشگری مازندران و شاید هم کشور تبدیل شد.

جاذبه‌های گردشگری کشور ترکیه که به مدد شبکه‌های متعدد ماهواره‌ای سال گذشته در صدر مقصد گردشگری مسافران ایرانی قرار گرفته بود، در نهایت تعجب این بار توسط رسانه ملی در حال تبلیغ است و آنچه درد این زخم را بیشتر کرد آن است که حتی بعضی سکانس‌های سریال که در طبیعت زیبای این سرزمین محروم تصویربرداری شده با نام جاذبه‌های کشور ترکیه به منظر بینندگان معرفی شده است. از سازندگان این سریال انتظار داشتیم که پاسخ این همه سال مهمان‌نوازی مازندران و مازندرانی‌ها را با نمایش بیشتر از مناظر و مکان‌های آن می‌دادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید