• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10650
+
-

نقش جهان در صدر بازدیدهای نوروزی کشور

مدیر اداره‌ کل میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان گفت: بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد و میزان اقامت در استان نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت. 
فریدون اللهیاری در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: در کل استان تا پایان دوازدهم فروردین‌ 2 میلیون و ۲۲۱ هزار نفر حداقل یک شب در استان اقامت داشته‌اند و ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از بناها و جاذبه‌های تاریخی استان بازدید کرده‌اند. 


بالاترین آمار بازدیدها

اللهیاری افزود: بالاترین آمار بازدید از جاذبه‌های تاریخی استان که بلیت‌فروشی در آن انجام شده مربوط به باغ فین کاشان است و بالاترین بازدید در شهر اصفهان از کاخ‌موزه چهلستون و سپس عالی‌قاپو بوده است. 
وی با اشاره به آمار بالای حضور گردشگران در میدان نقش جهان تصریح کرد: میدان نقش جهان بلیت ورودیه ندارد ولی اگر این میدان را نیز جزو آمار به حساب آوریم قطعاً میدان نقش جهان در نوروز امسال بالاترین آمار بازدید اماکن تاریخی در کل کشور را داشته است؛ به‌طوری‌که روزانه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از میدان نقش جهان بازدید کرده‌اند. 


افزایش 20 درصدی بازدیدها

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان ادامه داد: در مجموع حضور گردشگران در اصفهان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، اما این افزایش در بازدید از جاذبه‌های گردشگری با میزان اقامت در استان متفاوت است. بازدیدها نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است، درحالی‌که میزان اقامت در استان نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش داشت که نشان می‌دهد امسال عواملی مانند وضعیت آب و هوایی مناسب استان در اقامت تاثیر داشته و میزان رشد اقامت نسبت به بازدیدها رشد چشمگیری نداشته است. 


شهرستان‌های پرکار

اللهیاری گفت: در نوروز امسال شهرستان‌های استان در برنامه‌های نوروزی خود بسیار خوب عمل کردند و تقریباً در همه شهرستان‌ها برنامه‌های ویژۀ نوروزی برگزار شد که عمدتاً با همکاری اداره میراث فرهنگی، شهرداری‌ها و دهیاری‌های مناطق مختلف و سازمان امور عشایر برگزار شد. اکثر شهرستان‌ها برنامه‌های متنوع و ویژه‌ای داشتند، ولی در بعضی شهرستان‌ها برنامه‌ها خیلی مفصل‌تر و قوی‌تر بود. بعد از اصفهان، شهرستان‌های کاشان، نایین، خمینی‌شهر، مبارکه و نطنز برنامه‌های بسیار مفصلی را در نوروز برگزار کردند و سایر شهرستان‌ها نیز برنامه‌های بسیار خوبی داشتند که مورد استقبال گردشگران قرار گرفت. 


شرایط مطلوب در بازه زمانی ۱۵ روزه

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان گفت: مساله‌ای که در نوروز داریم این است که بایستی امکانات و خدمات را به صورت شرایط ویژه برای مسافران ایجاد کنیم که امسال خوشبختانه در استان مشکل خاصی وجود نداشت؛ یعنی با هماهنگی که بین دستگاه‌های مختلف اجرایی به وجود آمد، وضعیت اسکان نسبت به سال گذشته شرایط مطلوب‌تر و بهتری داشت و آمادگی بسیار خوبی در استان ایجاد شده بود. 
در زمینه حمل و نقل، ترافیک شهری، تامین پارکینگ‌ها، ارائه ارزاق عمومی، کنترل و نظارت بر تاسیسات گردشگری و رستوران‌ها، امکانات بهداشتی، امدادی، مسائل راه‌ها و... شرایط مطلوب بود. باتوجه به این که ما باید 2 تا 3 میلیون مسافر را در یک بازه زمانی ۱۵ روزه مدیریت کنیم، شرایط خوبی را رقم زدیم. 

وی تصریح کرد: باید سعی شود فضای شهری، بانشاط‌‌تر شود تا گردشگران از حضورشان در شهر نیز لذت ببرند. از طرف دیگر موضوع سرویس‌های بهداشتی نیز جزو موضوعاتی است که چه در شهر و چه در مسیر جاده‌ها و همچنین در اماکن گردشگری باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد و توسعه و مناسب‌سازی‌های لازم در این زمینه انجام شود و باید شرایط بهتری را پیدا کنند. 
اللهیاری ادامه داد: نوروز امسال بیش از ۱۲۰۰ رویداد در اصفهان برگزار شد که اتفاق بسیار خوبی بود، ضمن این که به گردشگری شبانه توجه بیشتری شد. اما باید از نظر تاسیسات گردشگری سازماندهی بیشتری انجام شود تا در شب سرویس‌دهی لازم به گردشگران انجام گیرد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید