• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
یکشنبه 12 مرداد 1399
کد مطلب : 106480
+
-

وزارت صنعت؛ مانع ترخیص خودروهای خارجی


نزدیک به 4هزار خودروی خارجی همچنان در گمرکات خاک می‌خورد؛ خودروهایی که متعلق به مشتریانی است که پرونده شکایت آنها از خلف‌وعده واردکنندگان در تحویل بموقع این خودروها در مراجع قضایی باز است. با مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو گفت‌وگو کرده‌ایم.




علت دپوی بیش از 3هزار خودروی وارداتی با وجود مصوبه دولت در گمرک چیست؟
متأسفانه مصوبه چهارم هیأت وزیران برای تمدید مهلت ترخیص خودروهای وارداتی باقیمانده در گمرکات کشور نیز همانند مصوبه‌های قبلی گرفتار دیوانسالاری وزارت صمت شده است؛ چرا که گمرک ایران ترخیص این خودروها را منوط به تأییدیه سیستمی وزارت صنعت کرده و این وزارتخانه نیز برای ارائه این تأییدیه از وارد‌کنندگان می‌خواهد تا قراردادهای گارانتی رسمی با شرکت‌های اصلی و کارت‌های بازرگانی فعال خود را در سامانه مذکور بارگذاری کنند. این در حالی است که با ممنوعیت واردات خودرو از 3سال قبل حدود 680فعال بازار واردات خودرو بیکار شده و دیگر امکان هزینه‌کردن برای تمدید کارت بازرگانی و ارائه آن در سامانه وزارت صنعت را ندارند. بازگشایی سامانه برای بارگذاری مدارک وارد‌کنندگان در حالی منوط به دریافت کارت بازرگانی به‌روز و معتبر شده است که دریافت کارت بازرگانی توسط وارد‌کنندگان، نیازمند حداقل 6‌ماه تا یک‌سال زمان است. از سوی دیگر با وجود دستور صریح مرجع قضایی برای ترخیص این خودروها، وزارت صنعت اعلام می‌کند که باید این مرجع رأی تبرئه این خودروها را صادر کند.
چه تعداد خودروی وارداتی در گمرکات مانده؛ آیا این خودروها مستهلک نشده است؟
بیش از 3هزار خودرو از برندهای مختلف که متعلق به متقاضیان پیش‌خرید است در گمرکات مانده و با گذشت حدود 3سال اکنون لاستیک، باتری و جلو‌داشبورد این خودروها از بین رفته‌است. با وجود این نمایندگی‌های فروش موظف هستند تا مشکلات این خودروها را رفع و با انجام همه کنترل‌های قبل از تحویل، خودروهای ثبت‌نامی مشتریان را به آنها ارائه کنند.
آیا همه این خودروها مشکل پرونده قضایی داشته‌اند؟
3هزار و ۷۱۹دستگاه خودروی وارداتی در گمرکات و بنادر باقی‌مانده که از این تعداد حدود 2هزار و 471دستگاه خودرو دارای پرونده قضایی است و با دستور رئیس قوه‌قضاییه باید از گمرک ترخیص می‌شد و طبق مصوبه دولت نیاز به تمدید زمان برای ترخیص نداشته است. همچنین هزار و 248دستگاه خودرو نیز نیازمند تمدید زمان ترخیص بودند که ۱۱۰۰ دستگاه آن بدون ثبت سفارش وارد شده است. در واقع ترخیص این خودروها درگیر دور تسلسل باطل گمرک و وزارت صنعت شده است.
در صورت ترخیص، این خودروها با چه مبنای قیمتی به مشتریان تحویل می‌شود؟ 
همه این خودروها متعلق به مشتریان بوده و مربوط به افراد یا شرکت‌هایی است که شاکی خصوصی داشته و پرونده آنها در مراجع قضایی باز است. از نظر قیمت عرضه این خودروها نیز مصوبه دولت در مورد تعیین نرخ مصرف‌کننده این خودروها اجرایی می‌شود. در واقع وارد‌کنندگان خودرو را با همان قیمت زمان قرارداد به علاوه مابه‌التفاوت نرخ ارزی 4200تومانی و ارز سامانه سنا که باید مشتری پرداخت کند، تحویل می‌دهند که با این روند در صورت ترخیص نیز قیمت اینگونه خودروها برای مشتریان 3تا 4برابر افزایش می‌یابد و یکی از دلایل بالا‌ماندن قیمت خودروهای وارداتی نیز همین مابه‌التفاوت ارز 4200تومانی با نرخ ارز سامانه سناست.
امکان آزاد‌شدن واردات خودرو چقدر است؟
در این شرایط انتظار آزاد شدن واردات را نداریم اما هنر مدیران آن است که تهدید را تبدیل به فرصت کنند. خودروی وارداتی جزو گروه 10کالایی است اما اکنون ارز گروه4 را هم نمی‌دهند و احتمال اینکه واردات خودرو آزاد شود ضعیف است. این در حالی است که قبلا انجمن وارد‌کنندگان خودرو 7راه‌حل برای واردات و کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار و نیز کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ارائه کرد که متأسفانه هیچ کدام مورد‌پذیرش قرار‌نگرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید