• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10648
+
-

2 نرخ بیکاری در یک استان

همشهری آمار بالای جمعیت بیکاران استان را بررسی می‌کند

گزارش
2 نرخ بیکاری در یک استان




محسن قراگوزلو| همدان- خبرنگار:

حمیدرضا حاج‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس اولین کسی بود که آمار سرشماری 1395 و نرخ بیکاری استان همدان را زیر سؤال برد. او با ارائه آمار یارانه‌بگیران و حذف‌شدگان و همچنین آمار بیمه‌شدگان استان مدعی است که جمعیت استان حداقل 100 تا 130 هزار نفر کم اعلام‌ شده است یا این تعداد سرشماری نشده‌اند. از سوی دیگر متولیان آمار معتقدند با شیوه‌های نوین و با دقت بالا تمام استان را آمارگیری کرده‌اند و آمار اعلامی صحیح است و به تبع آن نرخ بیکاری اعلامی هم درست است. 


همدان مهاجرپذیر است 

حاج‌بابایی درباره مستندات خود برای رد آمار جمعیت استان همدان در سال 95 که از طرف مرکز آمار ایران اعلام‌ شده است به همشهری می‌گوید: اعلام کرده‌اند آمار جمعیت استان همدان و خراسان جنوبی کاهش پیدا کرده است و این 2 استان مهاجرفرست هستند یعنی وضعیت استان آنقدر وخیم است که مردم از آن مهاجرت کرده‌اند اما این‌طور نیست.
 وی اضافه می‌کند: جمعیت استان را یک میلیون و 738 هزار نفر اعلام کرده‌اند در صورتی‌ که ما یک میلیون و 770 هزار نفر یارانه‌بگیر داریم و 28 هزار نفر هم افرادی‌اند که یارانه آنها حذف ‌شده است که جمع آن یک میلیون و 805 هزار نفر می‌شود.

 20 هزار نفر داریم که نه یارانه می‌گیرند و نه یارانه‌شان حذف‌ شده است و این نشان می‌دهد که حداقل 100 تا 130 هزار نفر از جمعیت استان سرشماری نشده‌اند و این را می‌توانید در اعداد و ارقام‌ لمس کنید. نماینده مردم همدان در مجلس ادامه می‌دهد: همدان مهاجرپذیر است و جمعیت آن نسبت به 5 سال قبل رشد داشته است اما اینجا شاهد کاهش هستیم. حتی در بخش بیمه هم ما یک میلیون و 970 هزار نفر بیمه‌شده داریم. اگر حدود 100 هزار نفر هم همپوشانی داشته باشند بین جمعیت استان و آمار بیمه‌شدگان 244 هزار نفر فاصله وجود دارد. 


آمار بیکاری

حاجی‌بابایی توضیح می‌دهد: نرخ بیکاری مشارکت اقتصادی در استان 41 درصد است یعنی 41 درصد مردم ما آماده شغل و کار هستند، این عدد در حدود 660 تا 670 هزار نفر می‌شود. در صورتی ‌که 503 هزار نفر تا پایان سال 95 کار می‌کردند و اگر به سال 96 هم حتی 17 هزار نفر اضافه کنیم 520 هزار نفر می‌شود. وی اضافه می‌کند: حداقل 110 هزار نفر بیکار و حتی بالاتر داریم که 18 درصد می‌شود. بنابراین نرخ بیکاری در همدان بین 18 تا 23 درصد است. این باعث شده است یکی به خاطر سرشماری نشدن 130 هزار نفر و همچنین به دلیل اینکه آمار بیکاری را تک‌رقمی اعلام ‌کنیم، استان همدان از اعتبارات کشوری کمتر استفاده کند و نتوانیم بیکاران را سر کار بفرستیم. بحث من بحثی کارشناسی است و اگر این کار را انجام ندهیم مردم استان، جوانان و بیکاران ضرر می‌کنند.


اعلام اسامی افراد

حاجی‌بابایی درباره اینکه متولیان آمارگیری در استان می‌گویند کسانی که معتقدند رقم آمار صحیح نیست، 10 هزار کد ملی معرفی ‌کنند تا در حضور خبرنگاران به‌ صورت رندم چک کنیم، چون ما کوچک‌ترین روستاهای استان را هم با دقت سرشماری کرده‌ایم، می‌گوید: خیلی پیشنهاد خوبی است. اصلا چرا این کار را بکنند، اسامی افرادی را که سرشماری کرده‌اند در سایت قرار دهند تا هرکس اسمش نیست، مشخص شود.


نرخ بیکاری استان در پاییز 96

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی همدان درباره نرخ بیکاری در این استان به همشهری می‌گوید: نرخ بیکاری در پاییز سال گذشته 5/10 درصد اعلام ‌شد که برای افراد 10 سال و بالاتر جامعه است. این نرخ برای گروه‌های سنی مختلف متفاوت است، مثلا برای گروه سنی 24 تا 29 بیشتر از گروه سنی 15 تا 24 سال و 20/1 درصد است. 
نادر افشاری اضافه می‌کند: موضوعی که به‌ عنوان نرخ بیکاری بالا مطرح می‌شود بیشتر نرخ بیکاری جوانان و فارغ‌التحصیلان است که مسلما بیشتر است. از وی درباره شیوه محاسبه نرخ بیکاری و موضوعات مطرح‌شده از طرف مرکز پژوهش‌های مجلس سؤال می‌کنم که می‌گوید: اینکه چرا مرکز آمار شیوه محاسبه نرخ بیکاری را به یک ساعت در هفته تغییر داده است، باید بگویم که این تغییر چندین سال است در سطح بین‌الملل انجام شده است. 

بر اساس تعاریف بین‌المللی، هدف از محاسبه نرخ بیکاری به این شیوه این است که میزان بهره‌وری کل نیروی کار را در کشور محاسبه کنیم. برای این کار باید کل ارزش ‌افزوده تولیدشده در بخش‌های مختلف اقتصادی را که همان حساب ملی کشور است، به دست ‌آوریم و بر مبنای ریال محاسبه کنیم، یعنی کارهای انجام‌شده طی یک سال چقدر ارزش ریالی و چقدر ارزش ‌افزوده داشته‌اند. بعد از به دست آوردن اینکه این میزان ریال در قبال چند ساعت کار تولید شده است، باید مبنا را بر یک ‌هفته کار یا 2 روز کار می‌گذاشتیم و کارهای با زمان کمتر از آن را از دست می‌دادیم. برای اینکه مقدار محاسبه دقیق باشد، ملاک را یک ساعت قرار داده‌اند. 
افشاری اضافه می‌کند: افراد باید به مفهومی که هر شاخص دارد، توجه و در استفاده از آن دقت کنند. مثلا نرخ بیکاری اعلامی برای افراد 10 سال و بالاتر است یا نرخ تورم برای یک سبد کالا با 330 نوع کالاست. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید