• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 11 مرداد 1399
کد مطلب : 106398
+
-

استقامت در راه مریخ

پس از امارات و چین، مریخ‌نورد ناسا هم برای رسیدن به سیاره سرخ مسافرت 7 ماهه خود را آغاز کرده‌است

ساسان شادمان منفرد- خبرنگار

سومین و آخرین مریخ‌نورد آماده شده روی زمین، پنجشنبه با موشک اطلس5 راهی سفر طولانی‌مدت خود شد تا براساس محاسبات انجام‌گرفته، در روز هجدهم‌ماه فوریه سال2021 روی سطح مریخ فرود بیاید. مریخ‌نورد «استقامت» یا «پشتکار» ناسا، پس از 2مریخ‌نورد اماراتی «امید» و چینی «تیانون یک»، راهی سیاره سرخ شده است. این کاوشگر هم قصد دارد نمونه‌های متفاوتی را از این سیاره با خود به زمین بیاورد تا تجزیه و تحلیل‌های دقیق‌تر و بهتری روی آنها انجام گیرد. ناسا پیش از این نیز توانسته بود مریخ‌نوردهایی را در سال‌های1997، 2004 و 2011 به سطح این سیاره اعزام کند. در اصل تنها ناسا بوده است که تاکنون توانسته کاوشگرانش را به سلامت روی این کره فرود بیاورد.
مهندسان ناسا یک روز پس از پرتاب کاوشگر استقامت به‌سمت مریخ اعلام کردند که پس از این پرتاب موفق، کاوشگر مذکور با 2نقص ناگهانی مواجه شده است. این نقص‌ها در سیستم ارتباطی و دمای فضاپیما بوده است که سبب شده، سیستم روی «حالت ایمنی» قرار بگیرد. البته ناسا اعلام کرده است که این نقص‌های کوچک، مشکلی را در ماموریت سفر به مریخ به‌وجود نخواهد آورد.
یکی از شاخصه‌های اصلی مریخ‌نورد استقامت این است که این وسیله دستگاهی را با خود دارد که می‌تواند دی‌اکسید کربن موجود در هوای مریخ را به اکسیژن تبدیل کند. این حرکت می‌تواند نقطه بسیار روشنی برای اعزام فضانورد به سیاره سرخ باشد. این دستگاه آزمایشی که نامش MOXIE است، می‌تواند به هموارسازی مسیر برای اکتشافات انسانی مریخ کمک کند. این دستگاه می‌تواند محاسبه کند که به چه شکل و به چه میزان می‌توان اکسیژن در مریخ تولید کرد.

برنامه ساخت رآکتور هسته‌ای
یکی از برنامه‌هایی که آمریکا در مریخ دنبال می‌کند، ساخت رآکتور هسته‌ای است. در اصل این کار برای تولید انرژی مورد نیاز برای زندگی بشر در سیاره سرخ صورت خواهد گرفت. وزارت انرژی آمریکا درخواست رسمی برای ساخت سیستم «شکافت سطح» را ارائه کرده که امکان زندگی بلندمدت انسان در محیط خشن فضا را فراهم می‌کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید