• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 8 مرداد 1399
کد مطلب : 106238
+
-

تشدید فاصله نرخ مصوب و بازار کالاهای اساسی

حذف ارز دولتی و مشکلات واردات یا تامین نهاده‌های تولید برخی کالاهای اساسی و اقلام مصرفی، در حالی موجب گرانی و افزایش شکاف قیمت خرده‌فروشی این اقلام با قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار یا نرخ‌های درج شده در سامانه 124سازمان حمایت شده است که متولیان تنظیم بازار این اختلاف قیمت را ناشی از تخلف و گرانفروشی عرضه‌کنندگان این اقلام می‌دانند. با داوود موسوی، معاون نظارت بر کالاهای مصرفی و شبکه‌های توزیعی و اقتصادی سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.
 

علت فاصله نرخ مصوب و بازار مرغ چیست؟
مرغ ازجمله اقلام کالایی مشمول قیمت‌گذاری است که براساس قیمت‌های تعیین شده نرخ هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری 10هزار تومان و قیمت خرده‌فروشی مرغ گرم آماده پخت هر کیلوگرم 15هزار تومان به اضافه 5درصد کمتر یا بیشتر به اختیار استانداران تعیین شده و تقریبا برای نخستین بار است که نرخ گوشت مرغ با توجه به تغییر هزینه تمام‌شده تولید ناشی از افزایش نرخ نهاده‌های تولید با رشد قیمت مناسبی همراه بوده است.

نرخ مصوب مصرف‌کننده شکر بسته‌بندی چقدر است؟
براساس بند 5 مصوبه 12خرداد سال‌جاری جلسه کارگروه تنظیم بازار ابلاغی مورخ 15خرداد سال‌جاری، قیمت مصوب شکر تولید داخل برای سال 1399 به ازای هر کیلوگرم درب کارخانه به مبلغ 6هزار و 300تومان تعیین و تصویب شده است. نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر بسته‌بندی یک کیلوگرمی مصرف خانوار تولید داخل یا وارداتی نیز حداکثر 8هزار و 700تومان است و عرضه شکر با قیمت بیش از نرخ مصوب مذکور تخلف محسوب شده و مشمول برخوردهای تعزیراتی خواهد بود. همچنین مقرر شده تا از فروش شکر در اوزان بیشتر از 500تن خودداری و ترتیبی اتخاذ شود تا شکر تولیدی مستقیم به مصرف‌کنندگان اصلی (صنوف، صنایع و خانوار) فروخته شده و از فروش به واسطه‌ها و اشخاص غیرتولیدی اجتناب شود.

اما نرخ خرده‌فروشی شکر با نرخ مصوب فاصله دارد، قیمت هر کیلوگرم شکر فله چقدر تعیین شده است؟
 در مورد تعیین نرخ شکر فله به ‌دلیل مباحثی که در زمینه تغییر مبنای نرخ ارز تخصیص یافته به واردات شکر از 4200 به ارز نیمایی و نوسان قیمت این نوع ارز مطرح است، مقرر شده تا در نشستی با فعالان صنفی و واردکنندگان، نرخ هر کیلوگرم شکر فله نهایی و اعلام شود. بر این اساس نرخ مصوب هر کیلوگرم شکر فله برای مصرف صنف و صنعت به‌زودی نهایی و اعلام خواهد شد. همچنین نرخ خرده‌فروشی و بسته‌بندی‌های مختلف شکر توسط سازمان حمایت تعیین و ابلاغ شده و هرگونه عرضه شکر به قیمت بیش از نرخ مصوب، تخلف و گرانفروشی است.

میزان تغییر قیمت مصرف‌کننده انواع روغن‌نباتی چگونه بوده است؟
آخرین قیمت مصوبی که ستاد تنظیم بازار برای روغن‌نباتی بر مبنای هزینه‌های تمام‌شده تولید این محصول تعیین کرده هر کیلوگرم روغن خام 4هزارو700تومان است که در سامانه 124 در حجم‌های مختلف و بنابر نوع این محصول درج شده است. بر این اساس قیمت انواع روغن فرآوری شده در بسته‌بندی پت (روغن مایع) و در بسته‌بندی حلب (روغن نیمه جامد) به‌ترتیب با ۱۲ و ۱۴ درصد رشد نسبت به قیمت مصوب قبلی تعیین شده است. این نرخ بر مبنای ارز 4200تومانی برای واردات روغن خام و با توجه به افزایش سایر هزینه‌های تمام‌شده تولید این محصول توسط کارخانه‌های تولیدی تعیین و ابلاغ شده و اجرای آن توسط همه تولید‌کنندگان و واحدهای صنفی الزامی است. همچنین با مصوبه مذکور مقرر شد تا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قیمت احجام مختلف روغن را تعیین و در سامانه ۱۲۴ بارگذاری و اطلاع‌رسانی کرده و نسبت به تعیین نرخ عرضه روغن فله (صنف و صنعت) براساس نرخ مصوب روغن خام و هزینه‌های تولید مستند به اسناد بهای تمام‌شده اقدام کند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید