• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 7 مرداد 1399
کد مطلب : 106088
+
-

سوغات 160درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری

ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 330هزار میلیارد تومان رسید و میانگین بازده آنها در 6‌ ماه گذشته به 160درصد رسیده است.
آمارها نشان می‌دهد جمع کل منابع مالی جذب‌شده توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری به رقم کم‌سابقه 330هزارمیلیارد تومان رسیده و این صندوق‌ها توانسته است در 6‌ماه گذشته بیش از 160درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران خود کنند. بااین‌حال این میزان بازده، کمتر از بازده شاخص کل بورس است و نشان می‌دهد چرا اغلب مردم تصمیم گرفته‌اند به‌طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند.
به گزارش همشهری، آمارها نشان می‌دهد با افزایش حجم نقدینگی بخشی از منابع مالی رهسپار صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده‌اند و درنتیجه آن ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ابتدای مردادماه امسال به مرز 330هزار میلیارد تومان رسیده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت‌تأثیر رشد شاخص‌های بورس توانسته‌اند در 6‌ماه گذشته بیش از 160درصد بازده نصیب سرمایه‌گذاران کنند. بااین‌حال مروری بر میزان رشد شاخص کل بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام است نشان می‌دهد که میزان بازده این صندوق‌ها تناسبی با میزان رشد شاخص بورس ندارد. شاخص بورس یکی از ملاک‌های اندازه‌گیری عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. این شاخص که به دماسنج اقتصاد معروف است چشم‌اندازی را برای سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در بازار سرمایه ترسیم می‌کند. به‌معنای اینکه به سرمایه‌گذاران می‌گوید آیا بهتر است به‌صورت مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند یا پس‌اندازهایشان را به‌طور غیرمستقیم وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری کنند؟
مقایسه میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با شاخص بورس نشان می‌دهد که شاخص کل بورس تهران که در ابتدای بهمن‌ماه سال قبل یعنی 6‌ماه پیش در محدوده 410هزار واحد قرار داشت اکنون با 370درصد رشد به محدوده یک‌میلیون و 930هزار واحد رسیده است درحالی‌که میانگین بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در همین دوره 2.3برابر کمتر از میزان رشد شاخص بورس و درحد 160درصد بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که چرا بخش عمده‌ای از مردم در 6‌ماه گذشته تصمیم گرفته‌اند به‌جای آنکه پس‌اندازهایشان را در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کنند ترجیح داده‌اند به‌طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

جزئیات عملکرد صندوق‌ها
مرور جزئی‌تر از عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که چرا بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری، کمتر از بازده شاخص کل بورس بوده است. این اطلاعات نشان می‌دهد که 41درصد از جمع کل منابع مالی که این صندوق‌ها جمع‌آوری کرده در زمره دارایی‌های نقد است. نکته حائز اهمیت این است که بیش از 70درصد کل منابع مالی صندوق‌ها در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت است و این صندوق‌ها نیز نزدیک به 81درصد از منابع مالی‌شان در زمره دارایی‌های نقد است. به این دارایی که عمدتاً سپرده‌های بانکی هستند سودی معادل نرخ سود بانکی تعلق می‌گیرد. این نشان می‌دهد که میزان ریسک‌پذیری صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه صندوق‌های با درآمد ثابت متناسب با تحولات اقتصادی و همینطور رشد شاخص‌های بورس افزایش نیافته و صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت همچنان مانند گذشته و به‌دلیل تعهداتی که در قبال سرمایه‌گذاران دارند ترجیح می‌دهند که بخش عمده دارایی‌هایشان را در اوراق بدهی و همینطور سپرده‌های بانکی سرمایه‌گذاری کنند.
این یکی از دلایلی است که منجر شده بازده این صندوق‌ها کمتر از میزان بازده شاخص بورس باشد و شاید لازم باشد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌صورت پویا همگام با تحولات اقتصاد ایران، رشد نقدینگی و افزایش شاخص‌های بورس برنامه‌هایی را برای تغییر راهبردی میزان ریسک‌پذیرشان اعمال کنند تا هم منابع مالی بیشتری جذب کنند و هم بازده بیشتری به‌دست بیاورند.
براساس محاسبات انجام‌شده توسط بانک مرکزی حجم نقدینگی در پایان خرداد امسال به 2650هزار میلیارد تومان رسیده است و نسبت به پایان سال قبل 7.3درصد رشد کرده و این به‌معنای این است که فارغ از تهدیدها و آثار تورمی که این رشد نقدینگی در پیش داشته است فرصتی پیش روی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در 2 سال گذشته ایجادشده بود تا حجم منابع مالی و بازده‌شان را افزایش دهند.

کدام صندوق‌ها بیشتر سود کردند؟

بررسی میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام که بخش عمده منابع مالی‌شان را در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند بهترین عملکرد را در میان همه صندوق‌های سرمایه‌گذاری داشته‌اند و میانگین بازده 6ماهه آنها بالغ ‌بر 230درصد بوده، با این ‌وجود؛ ارقام نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هم دست‌کم 38درصد کمتر از میزان بازده شاخص کل بورس تهران در همین دوره بوده است. آمارها همچنین نشان می‌دهد میزان بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت در این دوره 30درصد و صندوق‌های مختلط 157درصد بوده است.  هم‌اکنون ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام 73هزار میلیارد تومان و صندوق‌های با درآمد ثابت 225هزار میلیارد تومان است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط نیز فقط موفق به جذب 4هزار و 800میلیارد تومان نقدینگی شده‌اند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید