• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 6 مرداد 1399
کد مطلب : 105933
+
-

اپل هم با تولید گوشی پرچمدار خود به جمع سرمایه‌گذاری ۱۷ میلیارد دلاری شرکت‌های فناوری آمریکا در هند پیوسته است

هند جایگزین چین برای سیلیکون‌ولی

فناوری
هند جایگزین چین برای سیلیکون‌ولی

ساسان شادمان‌منفرد- خبر‌نگار

حدود ۷ ماهی که از آغاز سال ۲۰۲۰ گذشته است، شرکت‌های بزرگ فناوری آمریکا بیشتر از17‌میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. آمازون، فیسبوک، گوگل و حالا اپل اسم‌های شناخته‌شده‌ای هستند که خودشان را برای کشور 72 ملت آماده کرده‌اند. روز گذشته مشخص شد که اپل هم تولید گوشی پرچمدار خود، یعنی سری آیفون۱۱ را در هند شروع کرده است. برای بسیاری از شرکت‌های فناوری آمریکایی، دیگر چین شاید جای مناسبی برای سرمایه‌گذاری به‌حساب نیاید. تنش‌ها و چالش‌های اخیر بین دولت‌ دونالد ترامپ و مقام‌های پکن باعث شده تا این شرکت‌ها به فکر مکان دیگری برای سرمایه‌گذاری باشند و چه جایی بهتر از هند که شباهت‌های بسیاری هم به چین دارد.

گسترش فعالیت اپل در هند
فاکسکان، تولیدکننده گوشی‌های اپل، کار ساخت واحدی در نزدیکی شهر چنای در هندوستان را برای تولید گوشی‌های آیفون11آغاز کرده است. این نخستین‌باری است که اپل قصد دارد یکی از پرچمداران خود را در این کشور تولید کند. به گزارش وبسایت تک‌کرانچ، اپل از سال2017 تاکنون به ساخت مدل‌های ارزان‌قیمت آیفون در هندوستان پرداخته است و حالا قصد دارد حتی برخی مدل‌های خاص خود را نیز در این کشور به تولید برساند. هندی‌ها پیش‌تر شاهد تولید مدل اولیه آیفون SE، آیفون S6 و آیفون7 در کشورشان بوده‌اند و هم‌اکنون نیز گوشی‌های آیفون XR در هندوستان تولید می‌شود. قبل‌تر نیز شرکت نوکیا، مدل‌های ارزان‌قیمت خود را در هند تولید می‌کرد که مشتریان بسیاری داشت.

سیلیکون‌ولی‌ در راه هند
یک روز کریستوف کلمب برای رسیدن به هندوستان، آمریکا را کشف کرد و حالا آمریکایی‌ها توانایی‌های بالا و ظرفیت ویژه هندوستان را برای سرمایه‌گذاری کشف کرده‌اند. از شروع سال2020شرکت‌های پرآوازه فناوری آمریکایی نزدیک به 17میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سی‌ان‌ان در گزارشی آورده است که آمازون در ‌ماه ژانویه یک میلیارد دلار و فیسبوک در اواخر ‌ماه آوریل، نزدیک به 6میلیارد دلار در این کشور پهناور و پرجمعیت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. گوگل نیز چند هفته پیش تعهدی 10میلیارد دلاری داده و در صدر جدول سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. اینها بخشی از موج سرمایه‌گذاری در هند در سال‌جاری میلادی است که اکنون به رقمی بالغ بر 20میلیارد دلار رسیده که البته بخش اعظم آن را سرمایه‌گذاران آمریکایی تامین کرده‌اند. «جی گولیش» که در هیأت همکاری فناوری آمریکا و هند امور سیاستگذاری را برعهده دارد، درخصوص سرمایه‌گذاری آمریکایی‌ها در هند، می‌گوید: «مردم اطمینان دارند که در طولانی‌مدت، هند بازار بسیار خوبی خواهد بود. همه‌‌چیز و حتی مقررات به اندازه کافی عادلانه و شفاف خواهد بود. من فکر می‌کنم اینها فقط ریشه‌هایی در حال عمیق شدن هستند که از قبل وجود داشته‌اند.»

کاهش وابستگی به چین
تنش‌های بین دولت‌های آمریکا و چین این روزها بسیاری از شرکت‌های 2 کشور را با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو کرده است؛ به‌همین دلیل شرکت‌های فناوری مشهور آمریکا تصمیم گرفته‌اند تا کمی از این جدال بزرگ فاصله گرفته و با دوراندیشی، خود را از مهلکه نجات دهند. در سال2019، هندوستان در رتبه دوم بازار تلفن‌های هوشمند در جهان قرار داشته است. در این جدول، رتبه اول به چین و رتبه سوم به ایالات متحده اختصاص دارد. تولید گوشی‌های آیفون در هندوستان، باعث کاهش وابستگی شرکت اپل به چین خواهد شد؛ کشوری که بیشترین میزان تولید آیفون در آن صورت می‌گیرد. درحالی‌که اپل در صدر بازار گوشی‌های هوشمند ممتاز در هند قرار دارد، اما تنها یک درصد از کل بازار تلفن‌های هوشمند این کشور را در اختیار دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل البته، قیمت بالای آیفون برای مصرف‌کنندگان هندی است. با تولید و فروش گوشی‌های آیفون در هندوستان، اپل می‌تواند فروش بهتر و درآمد بیشتری داشته باشد؛ چراکه این محصولات به‌عنوان بخشی از تولیدات داخلی هندوستان شامل مالیات 20درصدی واردات نخواهند شد. فاکسکان با سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری، فعالیتش را در هند افزایش می‌دهد و دهلی‌نو نیز در مقابل می‌خواهد با یک برنامه 6میلیارد و 600میلیون دلاری، شرکت‌های مطرح تولیدکننده گوشی را برای تولید به این کشور جذب کند.
توجیه برای سرمایه‌گذاری کلان در هند تا پیش از شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید- 19، شرکت‌های آمریکایی به‌خاطر برخی مسائل و چالش‌ها با دولت هند، تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری در این کشور از خود نشان نمی‌دادند. حالا همه‌‌چیز فرق کرده است. از سوی دیگر دولت ترامپ نسبت به شرکت‌های چینی کاملا بی‌اعتماد بوده و ترجیح می‌دهد که بین اقتصاد خود و چین، مرزبندی‌های بسیاری قرار دهد. درحالی‌که هندوستان همواره برای شرکت‌های حوزه فناوری آمریکایی یک اقبال بزرگ به‌حساب می‌آمده است، کمرنگ شدن همکاری با چین و نگرانی از سرمایه‌گذاری در جاهایی مانند هنگ‌کنگ، آمریکایی‌ها را به سمت هند سوق داده است. اما آن چیزی که سیل سرمایه‌گذاری را بسیار توجیه‌پذیرتر می‌کند، اقتصاد دیجیتال هند با بیش از 700میلیون کاربر اینترنتی است که نمی‌شود به این سادگی‌ها از آن چشم‌پوشی کرد. خیلی ساده است که درک کنیم، این میزان از کاربران اینترنتی چه سودی را می‌تواند روانه خزانه‌های شرکت‌های آمریکایی کند. در این میان نباید یک نکته را نیز فراموش کنیم و آن مربوط به قوانین سختگیرانه چینی‌ها می‌شود. بسیاری از شرکت‌های آمریکایی از این قوانین ناراضی هستند و امیدوارند که در هندوستان آزادی عمل بیشتری داشته باشند.

نقش مهم یک سرمایه‌دار هندی

بیشتر سرمایه‌گذاری‌های تکنولوژیک در هندوستان وارد صندوق شرکت‌هایی می‌شود که توسط یک میلیاردر هندی به نام «موکش آمبانی» کنترل می‌شود. Jio Platforms که یکی از اپراتورهای موبایل مشهور هند یعنی Jio را هم در اختیار دارد، هلدینگی است که توانسته است از پایان ‌ماه آپریل ۲۰ میلیارد دلار از شرکت‌های فناوری سرمایه جذب کند. همه سرمایه‌گذاری فیسبوک و نیمی از سرمایه‌گذاری گوگل از طریق امپراتوری ارتباطات تحت سلطه موکش آمبانی دریافت شده است. این مسئله به‌خاطر این است که شرکت‌های فناوری استفاده از مسیر موکش آمبانی را با ارتباطات خاص او سریع‌ترین راه برای دسترسی به اقتصاد دیجیتال هند می‌دانند. Jio در سال۲۰۱۶ شبکه موبایل خود را در هند راه‌اندازی کرد و طی ۴سال اخیر توانسته ‌است ۴۰۰‌میلیون مشترک داشته باشد. این شرکت فعالیت خود را به حوزه‌های گسترده‌تری ازجمله تجارت الکترونیک، پرداخت الکترونیک و سرویس‌های پخش آنلاین توسعه داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید