• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 14 فروردین 1397
کد مطلب : 10558
+
-

سیزده بدر متفاوت، با همراهی و کمپین‌های مردمی

محیط زیست
سیزده بدر متفاوت، با همراهی و کمپین‌های مردمی

کمپین‌های مردمی حفاظت از محیط‌زیست امسال در روز طبیعت با استقبال گسترده مردم مواجه شد. محمد درویش، مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست دراین باره به همشهری، گفت: امسال بسیاری از مردم در روز سیزده بدر با خود کیسه‌های زباله به طبیعت بردند و زباله‌های خود را برخلاف سال‌های گذشته در طبیعت رها نکرده و از طبیعت بازگرداندند.


عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها ومراتع کشور افزود: دیروز درسطح شهر تهران شاهد بودیم که بسیاری از شهروندان از رها کردن سبزه‌های خود در پارک‌ها و طبیعت خودداری کردند و سبزه‌ها را با کمک شهرداری و تشکل‌های مردمی به مراکزی که برای این کار درنظر گرفته شده بود تحویل دادند تا خوراک دام و کمپوست شود.


درویش با اشاره به کمپین بی‌زباله که از قبل از سال نو شکل گرفت، گفت: براساس این کمپین، دیروز تشکل‌های مردمی در برخی از شهرهای کشور ازجمله کرمانشاه، زنجان  و قزوین با دادن کیسه زباله به شهروندانی که عازم طبیعت بودند از آنها خواستند در پایان روز با تحویل دادن زباله‌های خود جایزه دریافت کنند. این جایزه شامل بلیت موزه، شیرینی و کلوچه بود.
او از دیگر رخدادهای خوشایند سیزده بدر امسال را حفاظت از درختان عنوان کرد و افزود: امسال برخلاف سال‌های گذشته کمتر شاهد قطع شاخه و برگ درختان برای افروختن آتش بودیم و شهروندان برای ایجاد آتش با خودشان زغال و هیزم به طبیعت آورده بودند. این رفتارهای طبیعت‌دوستانه ناشی از کمپین بی‌زباله بود.


درویش گفت: کمپین بی‌زباله از همان آغاز با استقبال هنرمندان و سیاستمداران و مردم مواجه شد و انتظار می‌رود با ایجاد اتاق فکر برای تداوم این کمپین، با کمک مجلس ودولت قوانینی وضع شود تا کسانی که زباله کمتری تولید می‌کنند تشویق شوند وکسانی که زباله بیشتری تولید و آن‌را در طبیعت رها می‌کنند ناگزیر به پرداخت هزینه و جریمه شوند.


این کارشناس محیط‌زیست تأکید کرد: در هر جامعه‌ای که بخواهند میزان باور مردم را به حفاظت از محیط‌زیست ارزیابی کنند چند شاخص وجود دارد که یکی از آنها راه‌اندازی همین پویش‌ها و کمپین‌هاست. هر قدر حمایت از این کمپین‌ها بیشتر باشد نشان می‌دهد که جامعه به محیط‌زیست بیشتر اهمیت می‌دهد.


درویش با اشاره به اینکه از یک دهه پیش، کمپین‌های مرتبط با حفاظت از محیط‌زیست در کشور شکل گرفته و تعداد این کمپین‌ها رو به افزایش بوده، گفت: این روند نشان می‌دهد که سواد محیط‌زیست یا فهم بوم شناختی جامعه افزایش پیدا کرده است. او گفت: برای اینکه باورهای ناشی از ایجاد این کمپین‌ها برای حفاظت از محیط‌زیست کمرنگ نشود ضروری است در کنار هر کمپینی یک اتاق فکر با حضور متخصصان محیط‌زیستی که از فهم رسانه‌ای برخوردارند تشکیل شود تا با ساده‌سازی‌ مفاهیم محیط‌زیست و نیز استفاده از ابزارهای روز رسانه‌ای، این پویش‌ها کاربرد خود را از دست ندهند.


به گفته درویش، چنانچه این موارد در کمپین‌ها رعایت نشود کاربرد خود را از دست خواهند داد و شهروندان از آن استقبال نخواهند کرد. در این صورت کمپین هرچند دقیق باشد آسیب می‌بیند و حمایت مردمی را از دست می‌دهد. بنابراین از دست‌اندرکاران کمپین‌ها انتظار می‌رود به جای افزودن به تعداد کمپین‌ها برای افزایش کیفیت کمپین‌های موجود تلاش کنند و اجازه دهند کمپین‌های موجود به ثمر بنشیند، سپس سراغ کمپین‌های جدید بروند.

این خبر را به اشتراک بگذارید