• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
پنج شنبه 29 اردیبهشت 1401
کد مطلب : 161155
+
-

کن متفاوت با فیلم‌های متفاوت

فیلم‌های روز اول با استقبال سرد منتقدان روبه‌رو شدند

آرش نهاوندی؛ مترجم

اگرچه امسال مراسم افتتاحیه جشنواره کن به‌ویژه با فروکش‌‌کردن شیوع کرونا، بسیار پرزرق‌و‌برق‌‌تر از سال‌های قبل با حضور پررنگ ستارگان سینما برگزار شد، اما حضور رئیس‌جمهور اوکراین در مراسم افتتاحیه ضمن استقبال حاضران در مراسم افتتاحیه، واکنش‌های ضد‌و‌نقیضی را در سایر محافل هنری و سیاسی برانگیخت. برخی با اشاره به اینکه در کن تنها سینماگران و ستارگان سینما و اهالی صنعت سینما حضور می‌یابند و تا‌کنون سابقه نداشته هیچ سیاستمداری چه رسد به رئیس‌جمهور یک کشور در مراسم افتتاحیه جشنواره کن سخنرانی کند و به مسائل سیاسی نیز در سخنان خود در یک مراسم تماما هنری اشاره کند، نسبت به حضور ولودیمیر زلنسکی در مراسم افتتاحیه این جشنواره معتبر سینمایی انتقاد کرده‌اند. این مسئله سبب شد مراسم‌ افتتاحیه متفاوتی ‌برای هفتاد‌و‌پنجمین دوره جشنواره کن رقم بخورد. علاوه بر این فیلم افتتاحیه این جشنواره به‌رغم تشویق 4دقیقه‌ای تماشاگران نیز واکنش‌های متفاوتی را میان تماشاگران و منتقدان برانگیخت و برخی از منتقدان از آن انتقاد کردند. در کنار فیلم «آخرین کات»، که به‌عنوان فیلم افتتاحیه به نمایش درآمد، فیلم‌های «همسر چایکوفسکی» به کارگردانی کریل سربرنیکوف از روسیه و «8کوه» ساخته فلیکس فان‌گرونینگن از بلژیک در روز اول جشنواره کن به نمایش درآمدند.

آخرین کات
مانوهلا دارگیس با اشاره به طولانی‌بودن فیلم زامبی – کمدی «آخرین کات» به کارگردانی میشل هازاناویسیوس از فرانسه، در نیویورک تایمز درباره این فیلم نوشته است: پیش از فیلم «آخرین کات» فیلم‌های بدتری هم در مراسم افتتاحیه جشنواره کن نمایش داده شده بودند که البته بلافاصله و به‌راحتی نمی‌توان اسامی همه آنها را به خاطر آورد. او فیلم «آخرین کات» را نسخه‌ای بازسازی‌شده و طولانی و خسته‌کننده و کسل‌کننده از یک فیلم ترسناک نازل ژاپنی توصیف کرد. در پایان نیز این منتقد اینگونه نتیجه‌گیری کرد ‌این فیلم‌ در کنفرانس مطبوعاتی پس از نمایش فیلم به‌طور خیلی سخاوتمندانه‌ای توسط خبرنگاران مورد استقبال قرار گرفته است. یکی از نکات جالب‌توجه درباره فیلم «آخرین کات» این است که این فیلم پیش از نمایش در کن «زد» نام داشت که با توجه به اینکه ارتش روسیه از حرف «زد» روی تانک‌های خود در زمان تهاجم به اوکراین استفاده می‌کند، نام فیلم در نهایت به «آخرین کات» تغییر پیدا کرد.

همسر چایکوفسکی
همسر چایکوفسکی فیلم تاریخی به کارگردانی کریل سربرنیکوف از روسیه است. در این فیلم بازیگرانی نظیر آلیونا میخایلوا و اودین بیرون نقش‌آفرینی کرده‌اند. این فیلم ازجمله فیلم‌های حاضر در بخش رقابتی جشنواره کن است. کریل سربرنیکوف در فیلم «همسر چایکوفسکی» داستان همسر چایکوفسکی، آهنگساز مشهور روس را روایت می‌کند که نمی‌تواند برخی از رفتارهای خارج از عرف و عجیب و غریب همسرش را تحمل کند. داستان این فیلم در دوران امپراتوری روسیه و در سال‌های میانی قرن نوزدهم می‌گذرد.

8کوه
«8کوه» فیلمی به کارگردانی فلیکس فان‌گرونینگن از بلژیک است. داستان این فیلم درباره دوستی و راجع به کودکانی است که در بزرگسالی قصد دارند برای همیشه خانه را ترک کنند رد پای پدران خود را از خاطر پاک کنند. اما آنها با گذراندن ماجراهای پرپیچ‌و‌خم دوباره به خانه بازمی‌گردند. پیترو پسری است اهل شهر و برونو آخرین کودک متولد‌شده در روستایی کوهستانی است.
درحالی‌که برونو به دهکده کوهستانی زادگاه خود وفادار مانده، پیترو مدام از شهر به کوهستان می‌رود و دوباره به شهر بازمی‌گردد. پیترو و پرونو در جریان آشنایی با یکدیگر به‌معنای دوستی واقعی و طولانی‌مدت پی می‌برند.

این خبر را به اشتراک بگذارید