• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 1 مرداد 1399
کد مطلب : 105521
+
-

رقابت پایداری‌ها و نواصولگراها برای دیوان محاسبات

مهرداد بذرپاش و لطف‌الله فروزنده به‌عنوان گزینه‌های نهایی ریاست دیوان محاسبات معرفی شدند

مجلس
رقابت پایداری‌ها و نواصولگراها برای دیوان محاسبات


دیروز کمیسیون برنامه و بودجه در 2شیفت صبح و عصر به بررسی برنامه‌های کاندیداهای ریاست و دادستانی دیوان محاسبات پرداخت و از میان 13مدعی تصاحب ریاست دیوان محاسبات 4نفر، مهردادبذرپاش، عادل آذر، لطف‌الله فروزنده و ضرغام صادقی گزینه ریاست دیوان محاسبات را نهایی کرد. 4گزینه مذکور به دفاع از رزومه و برنامه‌هایشان برای تصدی این کرسی پر‌تقاضا پرداختند و درنهایت قرعه به‌نام بذرپاش و فروزنده افتاد و حالا مصاف اصلی بر سر تصاحب کرسی ریاست دیوان محاسبات، اصلی‌ترین بازوی نظارتی بهارستان میان گزینه پایداری‌ها و نو‌اصولگرایان خواهد بود.
درجلسه دیروز کمیسیون برنامه و بودجه مهرداد بذرپاش 15رأی، لطف‌الله فروزنده 13رأی، عادل آذر 9رأی و ضرغام صادقی نیز 2رأی کسب کردند. حالا بذرپاش به‌عنوان کاندیدای پایداری‌ها که رأی دولت بهاری‌ها را نیز به همراه خواهد داشت، در یک سوی میدان و لطف‌الله فروزنده، چهره شناخته‌شده اصولگرایان سنتی که حالا مورد حمایت نو‌اصولگرایان - طیف حامی قالیباف در مجلس - قرار گرفته است. انتخابات صحن برای تعیین تکلیف رئیس دیوان محاسبات از میان بذرپاش و فروزنده وزنه‌کشی تمام‌عیاری در بهارستان خواهد بود و نشان خواهد داد در بزنگاه‌های تصمیم‌گیری مجلس یازدهم تصمیم‌گیر نهایی کدام طیف خواهد بود.
به‌گزارش همشهری، اگرچه نو‌اصولگرایان مجلس مدعی‌اند که حداقل 180رأی سازماندهی‌شده دارند که در انتخابات ریاست مجلس عیان شد و درنهایت از 276کرسی مجلس یازدهم در رقابت صرف سیاسی بذرپاش باید 96رأی به دست آورد اما حکایت رأی‌آوری برای نشستن بر کرسی ریاست دیوان محاسبات ورای تعلق سیاسی نمایندگان خواهد بود؛ چراکه بذرپاش و حامیانش در همه 55روز گذشته از عمر مجلس یازدهم به‌جد‌ مشغول رأی جمع‌کردن به‌سود او هستند. از زمان روی کار آمدن مجلس یازدهم، رقابت طیف‌های سیاسی حاضر در مجلس نو‌اصولگرایان، پایداری‌ها و دولت بهاری‌ها بر سر کرسی ریاست دیوان محاسبات، رقابتی جدی بود؛ آنچنان که بیراه نیست اگر بگوییم در همان ایام رقابت‌های انتخاباتی از سوی برخی مدعیان این صندلی کلید خورده بود، در هفته اخیر به اوج خود رسیده بود.

چرا بذرپاش طالب کرسی ریاست دیوان است؟
در روز‌های گذشته نام مهرداد بذرپاش، گزینه پایداری‌ها برای رسیدن به ریاست دیوان پرتکرار‌ترین نامی است که در این بحث شنیده شد. ورای رایزنی‌های بی‌وقفه بذرپاش، طرح عدم‌کفایت سابقه مدیریتی - برای تصدی ریاست دیوان حداقل 20سال سابقه مدیریتی لازم است - مطرح شد، به جدلی پشت پرده میان او و رقیبانش بدل شد. جدلی که با مصوبه کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس و تأکید اعضای کمیسیون بر ضرورت داشتن 20سال سابقه مدیریتی کاندیداهای دیوان آشکار و به رسانه‌ها‌ کشیده شد.
روندی که به جد مورد انتقاد حمید‌رضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه - که از لحاظ مشی سیاسی به بذرپاش نزدیک است - قرارگرفت. او این خروجی کمیسیون آیین‌نامه داخلی را بدعت‌گذاری جدید دانست و حول آن در نامه‌ای سرگشاده خطاب به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس مدعی شد این مصوبه معترض قانون اساسی است و اضافه‌کردن شرایط جدید نیاز به تصویب مجلس یا دو‌سوم آرای نمایندگان دارد. به هر روی، این جدل در نهایت به نفع بذرپاش تمام شد و او دیروز شانس ارائه برنامه‌اش در کمیسیون بودجه را به دست آورد و حالا باید با کنار‌زدن فروزنده در صحن علنی رؤیای رسیدن به کرسی ریاست دیوان را محقق سازد.
پیش‌تر یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس درباره چرایی بیش‌فعالی بذرپاش برای رسیدن به کرسی ریاست دیوان به همشهری، گفته بود: «او در رقابت‌های انتخاباتی شخصا در جذب رأی نمایندگان شهرستان‌ها فعال بود و حالا هم در قالب گروه‌های 8-7نفره با نمایندگان نشست برگزار می‌کند.» به‌گفته این نماینده، بذرپاش سودای ریاست‌جمهوری در انتخابات1400 را دارد بنابراین ایفای نقش رابین‌هودی در قبال دولت روحانی در سال آخر دولت دوازدهم است و با مچ‌گیری و ایجاد هیاهو در قبال کارنامه مالی - اقتصادی دولت به راحتی می‌تواند وجه فسادستیزی بگیرد و آنچه در کارنامه گذشته‌اش داشته است را تطهیر کند. بذرپاش با حضور در دیوان محاسبات می‌تواند وجهه خود در جریان اصولگرا را بازسازی کند و حضورش در این مقام به برگ سبزی می‌ماند که روند احراز صلاحیتش در انتخابات1400 را هموار خواهد کرد.


فروزنده کاندیدای چراغ خاموش

تکاپوی جدی بذرپاش برای تصدی کرسی ریاست دیوان در حالی لحظه به لحظه اوج می‌گیرد که رقبای درون جریانی او تهدید کرده‌اند در روز بررسی روزمه بذرپاش در صحن علنی مجلس به‌عنوان کاندیدای ریاست دیوان محاسبات پرونده‌هایی از او در سایپا و سازمان ملی جوانان و... را رسانه‌ای خواهند کرد؛ تهدیدی که اگر عملی شود به نخستین رودررویی پایداری‌ها و جریان نزدیک به قالیباف در مجلس بدل خواهد شد، ازاین‌رو بیراه نیست که اگر بگوییم سکانداری دیوان محاسبات وزنه‌کشی جدی جریان‌های اصولگرای حاضر در مجلس یازدهم خواهد بود؛ نبردی تمام‌عیار که میزان آرای فراکسیونی هر طیف را با نیم‌نگاهی به انتخابات1400 عیان خواهد کرد. در کنار مسیر پر‌چالش و پربحث بذرپاش، لطف‌الله فروزنده، سخنگوی جمعیت ایثارگران و دستیار تولیت آستان قدس در امور استان‌ها، که سابقه حضور در مرکز پژوهش‌های مجلس را دارد، بی‌سروصدا مشغول پیشروی در مسیر رسیدن به کرسی ریاست دیوان است و هرچه شرایط علیه بذرپاش پیش رود، به خوش‌اقبالی او در رسیدن به کرسی پرطرفدار دیوان محاسبات بدل خواهد شد. به‌نظر می‌رسد برعکس هیاهوی بذرپاش در رسیدن به کرسی مطلوبش، فروزنده با داشتن رأی نو‌اصولگرایان در مجلس - همان طیفی که در بحث ریاست قالیباف در تکاپو بودند - مسیر سهلی برای نشستن بر کرسی ریاست دیوان را دارد و به همین دلیل ترجیح داده رایزنی‌هایش را در سکوت و چراغ خاموش پیش ببرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید