• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 29 تیر 1399
کد مطلب : 105201
+
-

بهاری‌ها صحنه‌گردان تخریب تفاهم ایران و چین

اظهارات استاندار دولت احمدی‌نژاد درباره واگذاری جزایر ایرانی به چین با تکذیبیه وزارت خارجه همراه شد

سیاست خارجی
بهاری‌ها صحنه‌گردان تخریب تفاهم ایران و چین

اصرار طیف منتسب به محمود احمدی‌نژاد- معروف به بهاری‌ها- در اینکه خود را آگاه به تفاهمنامه همکاری ایران و چین نشان دهند، تمامی ندارد؛ دیروز بار دیگر محمود احمدی‌بیغش، نماینده شازند که استاندار دولت احمدی‌نژاد بود، مدعی شد که قرار بوده جزایر ایران به چین واگذار شود که حرکت مردم و مجلس جلوی آن را گرفت. او مدعی شده است واگذاری به این شکل بوده که اختیار تام به چینی‌ها داده بودند و مقرر بود که چینی‌ها اختیار جزایر را بگیرند. این ادعا در حالی مطرح شده است که محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه یک‌بار در صحن علنی مجلس و بار دیگر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی -کمیسیون متبوع احمدی‌بیغش- درباره قرارداد ایران و چین توضیح داده بود که «ما نه یک متر زمین و نه حتی حق بهره‌برداری انحصاری از یک وجب خاک ایران را به چین و هیچ کشور دیگری نداده و نخواهیم داد.»
روز گذشته روابط عمومی وزارت امور خارجه با انتشار اطلاعیه‌ای اظهارات محمود احمدی‌بیغش را اساسا کذب خواند و تکرار اینگونه ادعاهای بی‌اساس را ضربه شدید به منافع ملی جمهوری اسلامی ایران دانست و با اشاره به پیامدهای اینگونه اظهارنظرهای غیرمسئولانه، از هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی خواست نسبت به اینگونه موارد رسیدگی شایسته صورت پذیرد.
روابط عمومی وزارت خارجه در ادامه، ضمن رد هرگونه ادعا درباره واگذاری، اجاره، مدیریت و یا دیگر اشکال ادعایی درخصوص جزایر ایرانی، تصریح کرد: سند همکاری‌های ۲۵‌ساله با چین که از اعتماد عالی و روابط جامع راهبردی میان 2کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین حکایت دارد، افتخار‌آمیز و در راستای منافع ملی است و انتظار این بود که پس از توضیحات مفصل وزیر محترم امور خارجه در نشست هفته گذشته کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، شاهد تکرار اینگونه مطالب که در عمل ضربه به اعتبار اظهارات نمایندگان محترم مجلس و خدشه به منافع ملی است، نباشیم.
تفاهم همکاری 25ساله با چین در سفر رئیس‌جمهور این کشور به تهران در بهمن سال‌94 مورد مذاکره قرار گرفت. اوایل ‌ماه جاری محمود احمدی‌نژاد در یک سخنرانی به شایعاتی در کشور دامن زد و گفت: هرگونه توافق با طرف‌های خارجی بدون درنظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران‌ و در تقابل با منافع کشور و ملت، از درجه اعتبار ساقط است. محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه در واکنش به این اظهارات در مجلس گفته بود: «خیلی‌ها با کشیدن عکس مار، جامعه را تهییج می‌کنند، همانطور که امروز درباره چین این کار را انجام دادند‌ و این خطری است که وزارت خارجه را تهدید می‌کند.»
پیش‌تر سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا وزارت خارجه برای ایجاد شفافیت در ذهن افکار عمومی اقدام به انتشار متن این سند نمی‌کند، گفت: این سند هنوز نهایی نشده ‌و در حال چکش‌کاری است. بحث و گفت‌وگو‌ها در مورد این سند ادامه دارد و وقتی که نهایی شود و طرف چینی نظرات و دیدگاه‌های خود را مطرح کند، حتما افکار عمومی را در جریان این موضوع و سند قرار می‌دهیم. وی گفته بود: جو‌سازی‌‌های ایجاد‌شده نیز برای مختل‌کردن همکاری‌های راهبردی بین ایران و چین است و هرگونه پرداختن اضافی به این موضوع به پیشبرد اهداف دشمنان ملت ایران و کسانی که خواستار رابطه خوب ایران و چین نیستند، در این زمینه کمک می‌کند. محمود احمدی‌بیغش عصر دیروز پس از انتشار موجی از انتقادها نسبت به مصاحبه‌ای که به صورت ویدئویی منتشر شده بود، مدعی شد سخنانش تحریف شده است.

تصمیم خردمندانه
 سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین تصریح کرد که مخالفت آمریکا و متحدانش با سند راهبردی ایران و چین نشان‌دهنده صحت این تصمیم خردمندانه برای استفاده حداکثری از فرصت‌های بین‌المللی در مقابل فشار حداکثری است. «کاظم غریب‌آبادی» با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: چین، امروزه نه‌تنها مخالف سیاست‌های یکجانبه و توسعه‌طلبی آمریکاست، بلکه با دارا بودن 14.14تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، صاحب دومین اقتصاد بزرگ جهان با 15.5درصد است. غریب‌آبادی با بیان اینکه این کشور همچنین اشتراک مواضع متعددی با ایران در موضوعات بین‌المللی دارد و در سالیان اخیر، همواره با اتخاذ تصمیمات و اقدامات علیه ایران در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی مخالفت کرده است، افزود: طبیعی است در چنین شرایطی، آمریکا و طرفداران آن تمامی تلاش مذبوحانه خود را انجام خواهند داد تا به خیال خود ایران را در انزوای اقتصادی نگه دارند و مانع ورود روابط گسترده تجاری و اقتصادی آن با سایر کشورها شوند.
سفیر کشورمان تصریح کرد: مخالفت‌ها توسط آمریکا و متحدانش، نشان می‌دهد که ورود به همکاری درازمدت دوجانبه و راهبردی با چین که به‌نفع هر دو کشور است، تصمیمی صحیح و خردمندانه است.
وی افزود: یکی از نگرانی‌های عمده مخالفان خارجی از تحقق این سند راهبردی، پیشرفت و توسعه ایران حین تحریم‌هاست که ضمن به چالش‌کشاندن هرچه بیشتر نظام سلطه، می‌تواند از آن الگویی دیگر در میان کشورهای در حال توسعه مانند چین بسازد.
سفیر کشورمان خاطرنشان کرد: در این راستا، ضروری است مرزبندی روشنی با دلواپسان آمریکایی و حامیان غربی و منطقه‌ای آن ایجاد شود، چرا‌که آنها نه دلسوز مردم هستند و نه نگران توسعه ایران در شرایط سخت تحریمی؛ آنها فقط دنبال اعمال فشار بیشتر بر مردم و کشور عزیزمان هستند.
پیش‌تر روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا در گزارشی درباره توافق جامع ایران و چین نوشت: تهران و پکن در تلاش هستند تا یک مشارکت گسترده استراتژیک را برای کاهش فشارهای اقتصادی آمریکا بر هر دو کشور پایه‌ریزی کنند؛ توافقی که همچنین ایران را از انزوای اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا خارج خواهد کرد.

وزارت خارجه: سند همکاری‌های ۲۵‌ساله با چین که از اعتماد عالی و روابط جامع راهبردی میان 2کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین حکایت دارد، افتخار‌آمیز و در راستای منافع‌ملی است

این خبر را به اشتراک بگذارید