• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 26 فروردین 1402
کد مطلب : 189103
+
-

سیل بهاری در غرب ایران

بارش بهاری در آخرین روزهای فروردین موجب افزایش ورودی سدها، طغیان رودخانه‌ها و بروز سیلاب در برخی استان‌ها شد

گزارش
سیل بهاری در غرب ایران

گروه ایرانشهر

فروردین به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود و بارش‌های بهاری با نزدیک شدن به اردیبهشت جان تازه‌ای می‌گیرند؛ این بارش‌های بهاری طی 3 روز گذشته استان‌های بسیاری را تحت‌تأثیر قرار دادند؛ به‌طوری که موجب سیل و آب‌گرفتگی در 14استان، اسکان اضطراری 450نفر و فوت 3نفر شدند. ایلام، کرمانشاه، کردستان، خوزستان‌، لرستان‌، کهگیلویه‌وبویراحمد، چهارمحال‌و بختیاری، بوشهر، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قزوین، مازندران و تهران تحت‌تأثیر این بارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی بودند، اما بیشترین خسارت سیلاب‌ بهاری مربوط به آذربایجان غربی، آذربایجان‌‌شرقی، کردستان، ایلام، لرستان و کرمانشاه بود.

   ‌ امدادرسانی به ۱۲۳۲ نفر  

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ۱۲۳۲ نفر متاثر از سیل و آب‌گرفتگی در ۱۴ استان کشور در 3روز گذشته خبر می‌دهد و می‌گوید: از ۲۳ فروردین تا ۶ صبح جمعه ۲۶ فروردین ۴۵۰ نفر به‌دلیل بارندگی‌های سیل‌آسا مجبور به ترک منازل خود و اسکان اضطراری در اردوگاه‌های هلال احمر شدند. مرتضی مرادی‌پور از تحت‌تأثیر قرار گرفتن ۱۱ شهر، ۳۱ روستا و ۳ منطقه عشایرنشین خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این مدت به 1232نفر امدادرسانی شد، ۳۰ نفر در استان‌های ایلام، کرمانشاه، خوزستان و لرستان به نقاط امن منتقل شدند و آب ۸۷ واحد مسکونی تخلیه شد. به‌گفته وی، ۳ نفر از هموطنان در استان‌های ایلام، قزوین و آذربایجان غربی در اثر حوادث جوی کشته شدند.

   ‌ دریچه سدها باز شد  
چند روز پیش بود که سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه احتمال طغیان رودخانه‌ها بسیار زیاد است، گفته بود این احتمال در آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، خوزستان و چهار محال و بختیاری وجود دارد.حالا فیروز قاسم‌زاده از باز شدن دریچه برخی سدها در استان‌های لرستان، کرمانشاه، ایلام و کردستان برای جلوگیری از سرریز شدن هم خبر می‌دهد.او با اشاره به فعالیت خوب سامانه فعال آب و هوایی از باز شدن دریچه سدهای دز خوزستان، دویرَج ایلام و سد گاران کردستان می‌گوید. به‌گفته قاسم‌زاده، براساس پیش‌بینی‌ها، برخی از سدها ازجمله سدهای کوچک گاران، تنگه حمام، بالارود و سزار در استان لرستان سرریز شدند و خوشبختانه خسارتی بر جای نگذاشتند.

   ‌ تخلیه 6روستا در لرستان  
طغیان رودخانه‌های لرستان طی روزهای گذشته موجب بروز سیلاب در بسیاری از مناطق این استان شده است، آنطور که مدیرکل بحران لرستان می‌گوید این بارندگی‌ها علاوه بر مشکلاتی چون تخریب یک خانه در محله اسدآبادی خرم‌آباد، خسارت به زمین‌های کشاورزی، قطع برق و مسدود شدن راه ارتباطی برخی روستاها، موجب تخلیه 6روستا در مناطقی که در خطر قرار داشتند، شد. مهدی پازوکی البته در گفت‌وگو با همشهری تأکید می‌کند که خطر رفع شده است، اما با توجه به‌احتمال بارش‌ اهالی روستاهای کمپ گنجعلی در کوهدشت، 2روستای ازنا، وتایی و تنگ محمدحاجی در بروجرد و تنگ‌پنج و تنگ‌هفت در خرم‌آباد به کمپ‌های اسکان موقت و اهالی کوهدشت به هتل منتقل شده‌اند.

   ‌ آب‌گرفتگی چادر زلزله‌زدگان   
بارش شدید باران از اواخر روز سه‌شنبه (22فروردین) در آذربایجان‌‌غربی موجب بروز مشکلات و خساراتی برای مردم شهرها و روستاهای مختلف در این استان شد. هرچند این بارش‌ها موجب شده آمارهای بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مثبت شود و برخلاف روند منفی در ابتدای فروردین، شاهد افزایش بارش‌ نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته باشیم. علاوه بر آب‌گرفتگی معابر در ارومیه، سلماس، خوی، سردشت و بوکان، برخی منازل در شهرهای ارومیه، سلماس و خوی با مشکل آب‌گرفتگی و نفوذ رواناب‌ها و فاضلاب‌ها به داخل منازل مواجه شدند. این مشکل به‌ویژه در شهرستان خوی قابل توجه بود که هنوز بسیاری از اهالی زلزله‌زده آن در چادر زندگی می‌کنند.

   ‌ آب‌گرفتگی خانه‌ها در آذربایجان شرقی  
آن‌طور که مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان همسایه یعنی آذربایجان‌شرقی هم توضیح می‌دهد بارش باران در روزهای اخیر در این استان، به برخی از راه‌های روستایی، مزارع و باغ‌ها در شهرستان‌های شبستر، مرند، چاراویماق و کلیبر خسارت وارد کرده و موجب آب‌گرفتگی منازل مسکونی در روستاها شده است. محمدباقر هنربر‌ می‌گوید: تخریب راه روستایی روستای عیش‌آباد و روستاهای همجوار در شهرستان مرند، قطعی برق 3روستای شهرستان چاراویماق و تلف شدن 150دام در کلیبر از دیگر خسارت‌های باران در این استان است.‌



 

این خبر را به اشتراک بگذارید