• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10442
+
-

در آخرین نشست غیرعلنی مجلس در سال 96چه گذشت

مجلس کمیسیون فضای مجازی تشکیل می‌‌دهد

نمایندگان دیروز آخرین جلسه کاری‌شان درسال 96را به‌صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته آغاز کردند، آنها قریب به 3ساعت میزبان دبیر و برخی مسئولان شورای‌عالی فضای مجازی بودند تا درباره چرایی فیلترینگ تلگرام در سال 97و جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی باید‌ها و شاید‌ها را بشنوند و نظراتشان را هم بگویند.

علیرضا رحیمی دقایقی پس از پایان این نشست در کانال تلگرامی‌اش جلسه غیرعلنی دیروز را مقدمه‌سازی‌ برای حرکت‌های شورای‌عالی فضای مجازی در جایگزینی پیام رسان‌های داخلی به جای تلگرام دانست. پیش از رحیمی، حمیده زر آبادی، عضو فراکسیون امید در توییتی خبر داده بود که شورای عالی فضای مجازی قصد دارد تلگرام را در سال جدیدفیلتر کند.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای‌عالی مجازی هم پس از نشست دیروز با نمایندگان در گفت‌وگوی تصویری با خانه ملت بر ضرورت مطرح شدن بحث فیلترینگ تلگرام در میان نخبگان و اقشار مختلف جامعه تأکید کرد و گفت: بعد از فیلتر موقت تلگرام در جریان اعتراضات مردمی دی‌ماه و اینکه تلگرام به ایران تعهد کرده کانال‌هایی را که تبلیغ خشونت می‌کنند فیلترکند، متأسفانه تلگرام به تعهداتش عمل نکرده و همین امر هم محل انتقاد و تأمل است.

برغم انتشار اخباری درباره بررسی فیلترینگ تلگرام در این نشست و اما بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد: این نشست غیرعلنی ارتباطی به برخی اخبار درمورد فیلترینگ دائم تلگرام در سال آینده ندارد و با برنامه‌ریزی قبلی، قرار است بررسی گزارشی درباره فضای مجازی در دستورکار قرار گیرد.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم پس از نشست غیرعلنی دیروز بهارستان در دفاع از جایگاه پیام رسان‌های داخلی بر‌آمد و در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به بازی‌های تلگرام در عرصه امنیت داخلی ایران، راه منطقی استفاده از ظرفیت‌های ملی در این زمینه است. او تأکید کرد: فکر می‌کنم راه منطقی این است که حتما در این عرصه از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم. زیرساخت‌ها در این زمینه به سرعت در حال آماده شدن هستند و عملا سال آینده سال ورود به این عرصه مهم در فضای مجازی خواهد بود.

برغم تأکید بروجردی بر استفاده از پیام رسان‌های داخلی اما محمد علی وکیلی، نماینده تهران به خبرنگاران گفت: بنا به گزارش فیروزآبادی پیام‌رسان ایرانی در رتبه‌بندی جهانی عدد خوبی ندارد چرا که به گفته او پلتفرم‌ ایرانی متناسب با تحولات روز را تولید نکرده‌ایم و در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم بنابراین لازم است پلتفرم‌های ایرانی بسازیم تا بتوانیم مرجع باشیم. به گزارش خانه ملت وکیلی با اشاره به طرح موضوعاتی مثل طرح تحولات تکنولوژیک در فضای فرهنگی، حقوقی و اجتماعی افزود: تصویر روشنی از آنچه تا الان اتفاق افتاده در چشم‌اندازی از آینده ترسیم شده است. به هر حال ذهنیت روشن یکسانی در این زمینه نداریم و ما این مسئله را نمی‌دانیم که چه اتفاقی در دنیا می‌افتد. به هر حال فضای مجازی دیگر مجازی نیست بلکه توسعه‌ای در فضای حقیقی است که مناسبات اطراف ما را دچار تحول می‌کند.

وکیلی با بیان اینکه شبکه‌های اجتماعی تحولاتی را در حوزه‌های کسب و کار ایجاد کرده‌اند، گفت: مردم می‌خواهند از این فضا بهره‌مند شوند. مثلا همزمان با تحولاتی که در ترافیک شهرها در دنیا به‌وجود آمده شهرداری تهران هم می‌تواند نرم افزاری را با هدف کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهیه کند و در اختیار مردم قرار دهد و شرکت‌های ایرانی در این زمینه رقابت کنند و امنیت لازم را هم داشته باشند. در واقع ما نیاز داریم تولیدات داخلی را در این زمینه تقویت کنیم و به فهم مشترکی در این حوزه برسیم تا در دنیا فقط مصرف‌کننده اقتصاد جهانی نباشیم بلکه سهمی در تولید خدمات اقتصادی داشته باشیم.
غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت هم در تشریح جزئیات جلسه غیرعلنی دیروز به ایسنا گفت: در این جلسه می‌خواستند پارلمان را توجیه کنند که چقدر از قوانین عقب هستیم. ما پنج قانون داریم که یکی از آنها مرتبط با فضای مجازی و بسیار ناقص است. گفتند این قانون در سال 85تدوین شده و آن را با قوانین دنیا مقایسه کردند که فکر می‌کنم این توجیه‌سازی مورد نیاز بود. به گزارش ایلنا، او تأکید کرد: به هر حال فضای مجازی نمی‌تواند بدون محدودیت باشد بلکه برای برخی گروه‌های سنی و مجموعه‌ها باید محدودیت‌هایی قائل شویم و ساماندهی بکنیم اما قطعا دسترسی آزاد به اطلاعات محدود نمی‌شود.

پیشنهاد لاریجانی برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی

 در حاشیه جلسه غیرعلنی دیروز مجلس به‌جز بحث فیلتر تلگرام که بحث داغ میان خبرنگاران و نمایندگان بود، خبر احتمال تشکیل کمیسیون فضای مجازی هم مطرح شد، در همین راستا وکیلی، عضو هیأت رئیسه مجلس از پیشنهاد رئیس مجلس برای تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی خبر داد و در تشریح این پیشنهاد گفت: در مجلس بحث فضای مجازی در کمیسیون صنایع در بخش سخت افزاری و در کمیسیون فرهنگی در بخش نرم‌افزاری مورد بررسی قرار می‌گیرد. جمع بندی علی لاریجانی در این زمینه این بود که به یک کمیسیون ویژه‌ای در زمینه فضای مجازی برسیم.

کمیسیون‌های مجلس به دو دسته خاص و تخصصی تبدیل می‌شوند، کمیسیون‌های خاص ماموریتی ورای قانونگذاری و رسیدگی به موضوعات تخصصی دارند و بعضا جنس و ماهیتشان صرفا نظارتی است. کمیسیون اصل 90 قانون اساسی، تدوین آیین‌نامه، تلفیق و تحقیق در این دسته قرار می‌گیرند.کمیسیون‌های تخصصی مجلس گروه‌هایی از نمایندگان هستند که با هدف بررسی تخصصی طرح‌ها و لوایح مطرح شده در مجلس تشکیل می‌شوند. بنا به تقسیم کاری که صورت گرفته است طرح‌ها و لوایح مجلس ابتدا در کمیسیون‌های مربوط مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرند و در هنگام طرح در صحن علنی مجلس، نظر نهایی کمیسیون پرسیده و اعلام می‌شود. کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات، امنیت ملی و سیاست خارجی، شوراها و امور داخلی، ‌صنایع ومعادن، اقتصادی، ‌انرژی، فرهنگی، بهداشت و درمان، برنامه و بودجه، قضایی، عمران و اجتماعی 12کمیسیون تخصصی بهارستان هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید