• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 16 تیر 1399
کد مطلب : 104188
+
-

بازدید از یکی از محدوده‌های جنوبی تهران که با وجود فرصت‌های فراوان، محل تجمع معتادان و فروشندگان مواد‌مخدر شده است

همنشینی آسیب‌ها و فرصت‌ها در کوره‌پزخانه‌ها

گزارش
همنشینی آسیب‌ها و فرصت‌ها در کوره‌پزخانه‌ها

کوره‌پزخانه‌های تهران همانجا که یادآور رونق بازار ساخت‌وساز در سالیان دور است؛ این روزها به فضایی متفاوت و حضور معتادان متجاهر تبدیل شده است؛ اکنون آسیب و فرصت در این کوره‌ها در هم آمیخته شده‌اند.
خیلی از ما کوره‌ها‌پزخانه‌های تهران را بارها دیده‌ایم؛ هنگامی که از مسیر بزرگراه آزادگان و بلوار شقایق عبور می‌کنیم؛ دودکش‌های بلند کوره‌ها از دور نمایان است و فضای متفاوتی با سایر نقاط شهر ایجاد کرده است.
به گزارش همشهری، کوره‌پزخانه‌های تهران که در منطقه ۱۹، واقع شده‌اند، تنها یک نام نیستند، هویت و بخشی از تاریخ تهران را در خود جای داده‌اند. در این میان پیشنهاد شده است در محل کوره‌ها، موزه آجر ایجاد شود تا بخشی از هویت تهران به نسل‌های بعدی منتقل و این مجموعه برای آینده تهران، حفظ شود.
اما کوره پزخانه‌ها این روزها ساکنان غیررسمی را در خود جای داده‌اند؛ آنطور که مدیر مؤسسه نور سپید هدایت به بازدیدکنندگان کوره پزخانه‌ها می‌گوید؛ روزانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر در این مجموعه برای مصرف و تهیه مواد‌مخدر مورد نیاز خود، تردد دارند. معتادان و فروشندگان مواد‌مخدر این روزها، ساکنان و حاکمان اصلی این مجموعه محسوب می‌شوند؛ به‌گونه‌ای که مزاحمان احتمالی کسب و کار خود را با سلاح تهدید می‌کنند.
مدیر این مؤسسه به علی اعطا، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته معماری و علی توکلی شهردار منطقه 91 تهران  درباره حضور معتادان در محدوده کوره پز خانه توضیح بیشتری ارائه و بازدید‌کنندگان را به سمت خانه‌های زیرزمینی هدایت می‌کند.
خانه‌های زیرزمینی که از دور به شکل تپه دیده می‌شوند، ورودی کوچکی دارند که یک نفر به راحتی از آن عبور می‌کند و با گذشتن از چند پله کوچک به اتاق ۹ متری می‌رسد که محل زندگی یک تا 4 نفر است.
او بازدید‌کنندگان را از محل خانه‌های زیر زمینی به قسمتی دیگر از محدوده کوره پزخانه‌ها راهنمایی می‌کند و می‌گوید نگران است که حضور گروه بازدید‌کننده از این محدوده، موجب کاهش و سلب اعتماد ساکنان دائمی غیررسمی این منطقه به مددکاران شود. بازدیدکنندگان قصد ورود به یکی از خانه‌ها را دارند، اما ساکنان خانه که یک پسر جوان و یک خانم مسن هستند؛ اجازه ورود نمی‌دهند و بازدید‌کنندگان را از کنار خانه می‌رانند.
مدیر مؤسسه نور سپید هدایت می‌گوید: از زمانی که در این محدوده فعال شده‌اند، تلاش کرده‌اند تا وضعیت بهداشت این محدوده را ارتقا دهند و با ارائه سرنگ یکبار مصرف، لوازم بهداشتی بانوان و توزیع غذای گرم، کمی از وضعیت اسفناک این محدوده بکاهند.
او می‌گوید: «سال‌ها بود که گمان می‌کردیم استفاده از سرنگ اشتراکی منسوخ شده، اما معتادان این محدوده از یک سرنگ به‌طور اشتراکی استفاده می‌کنند.گاهی ساکنان این محدوده با جمع‌آوری سرنگ‌های استفاده شده و آلوده و تحویل آن به کانکسی که از سوی بهزیستی در این منطقه قرار داده شده، سرنگ جدید تحویل می‌گیرند تا دچار بیماری‌های ناشی از استفاده سرنگ آلوده نشوند.»

همنشینی پارک ایرانیان و کوره‌پز خانه ها
موضوع ایجاد پارک ایرانیان در جوار کوره پزخانه‌ها از سال‌های گذشته مطرح شده و مصوبه شورای شهر را دارد؛ پارکی که اکنون در فاز اول، برای ۱۴ هکتار آن برنامه‌ریزی شده، اما ایجاد آن با مشکلاتی روبه‌رو شده است.
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر، بازدید از وضعیت کوره‌های آجرپزی و ساکنان آنها و نیز بررسی موانع احداث این بوستان را دلیل حضور خود در این محدوده اعلام می‌کند.
او می‌گوید: «اخیرا ویدئویی از این محدوده مشاهده کردم که توسط مؤسسه همشهری تولید شده است. و در این ویدئو نشان داده شده که زیر پوست این کوره‌های آجرپزی، وضعیت تأسف برانگیز است و رد پای انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی را اینجا می‌توان دید.»
او معتقد است؛ احداث بوستان دانش و طبیعت و ایرانیان که قرار بوده در این محدوده انجام شود از اهمیت بالایی برخوردار است اما با توجه به وضعیت ساکنین دالان‌های کوره‌های آجرپزی و فعالیت‌های جاری در این منطقه و همچنین ملک مالکیتی شهرداری، این کار در آینده نزدیک چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد.
این‌طور که این عضو شورای شهر تهران عنوان می‌کند، مسئله مالکیت نیز موضوع دیگری است که از موانع هر نوع اقدام در این منطقه است؛ چرا که بخشی از اراضی خلازیر محل ضایعات فروشی‌هایی است که اجاره نامه دارند و موقوفه هستند.
او می‌گوید: کسانی اعتقاد دارند چون در این چند ده هکتار، چند صد نفر از افراد که یا معتاد و یا کارتن‌خواب هستند رفت‌وآمد دارند، نباید هیچ مداخله‌ای در اینجا داشت. اما این نه‌ تنها حمایت از این افراد آسیب دیده نیست، بلکه ظلم آشکار به 300هزار جمعیت منطقه 19است که از بسیاری امکانات محروم هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید