• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 18 تیر 1402
کد مطلب : 196824
+
-

تغییر کاربری کوره‌پزخانه‌های جنوب پایتخت

شصت‌ویکمین پویش امید و افتخار به منطقه 19 رسید

 شصت‌ویکمین پویش امید و افتخار به آیین کلنگ‌زنی احداث مجموعه تجاری، خدماتی، رفاهی و پارکینگ طبقاتی سبلان اختصاص داشت که با حضور حمیدرضا صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، تورج فرهادی، شهردار منطقه۱۹ و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی در منطقه۱۹
به گزارش همشهری، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در جریان این مراسم ضمن اشاره به تلاش مدیریت شهری برای بازگرداندن عدالت اجتماعی و شهری در منطقه۱۹ گفت: «امروز ۲۵۰۰میلیارد تومان پروژه افتتاح  و یا کلنگ آن به زمین زده می‌شود که این گام بزرگی در جهت کاهش فاصله شمال و جنوب شهر تهران است. مهم‌ترین رویکرد شهردار تهران، ساماندهی عدالت شهری است و در این دوسال پروژه‌ای به بزرگی پروژه‌ای که امروز کلنگ‌زنی آن انجام می‌شود، در شهر تهران اجرایی نشده است. در مناطق کم‌‌برخوردار شهر تهران طرح‌های محرک توسعه را شروع کرده‌ایم و به سمتی پیش می‌رویم که در سال‌های آینده این مناطق متحول می‌شوند.» صارمی با اشاره به توسعه نامتوازن منطقه۱۹ در دهه‌های اخیر گفت: «رشد فضای این منطقه به این صورت است که ۹۰درصد کارکرد تجاری پیدا کرده است. این در حالی است که در پهنه‌هایی که غلبه تجارت بر سکونت وجود دارد شب‌مردگی ایجاد شده و کیفیت زندگی پایین آمده است. با اقداماتی که شهردار تهران تبیین کرده و در قرارگاه مسکن نیز مصوب شده است، ساخت ۱۰هزار واحد مسکونی در منطقه۱۹ کلنگ خورده است تا غلبه تجارت بر سکونت کنترل شود. گام دوم شهردار تهران در این منطقه ایجاد محله الگوی شهر ایران اسلامی است که افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی رقم می‌خورد. همه این اقدامات نشان‌دهنده این است که رویکرد هدف‌گذاری مدیریت شهری این بوده مناطقی که شاخص کیفیت زندگی آن کاهش پیدا کرده را افزایش دهد. از نظر مساحت مداخله می‌توان با افتخار گفت که در سال۱۴۰۱ بالاترین مساحت مداخله کمیسیون ماده۵ مربوط به منطقه۱۹ بوده است. در گذشته در این منطقه زمانی چندین کوره‌پزخانه وجود داشته که آجر تولید می‌کرده است؛ اکنون که تکنیک ساخت مسکن تغییر کرده است این مراکز بدون فعالیت هستند. بر همین اساس درنظر داریم تا یکی از این کوره‌ها را به‌عنوان نماد شهر تهران نگه داریم و مابقی را تغییر کاربری دهیم.»

کاهش فاصله طبقاتی بین شمال و جنوب تهران
شهردار منطقه۱۹ از تبیین، تدوین و اجرای ۳۱پروژه محرک توسعه در این محدوده خبر داد و گفت: «۳۱پروژه محرک توسعه با هدف کاهش فاصله طبقاتی بین شمال و جنوب تهران در منطقه۱۹ تدوین و اجرا شده است.» تورج فرهادی با اشاره به اینکه این منطقه متشکل از ۲۱۰۰هکتار منطقه شهری و ۴۰۰هکتار زمین‌های موقوفه است، گفت: «۳۰کوره آجرپزی در این منطقه وجود دارد که با صاحبان آن به توافق رسیده‌ایم تا با تغییر کاربری این مجموعه‌ها، طرح‌های محرک توسعه را اجرا کنیم. همچنین از معاون شهرسازی و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران می‌خواهیم تا طرح بازآفرینی 2محله عبدل‌آباد و نعمت‌آباد را با سرعت بیشتری تعیین‌تکلیف کنند. در حال حاضر این منطقه به یک پهنه تجاری تبدیل شده است و باید کاربری مسکونی آن را تغییر دهیم چراکه با اجرای طرح ساخت مسکن تعادل به این منطقه بازخواهد گشت.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید