• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 14 تیر 1399
کد مطلب : 103981
+
-

4 فرضیه در انفجار مرگبار کلینیک

با دستور قضایی تا‌کنون 9نفر در جریان این حادثه بازداشت شده‌اند و تحقیقات ادامه دارد

داخلی
4 فرضیه در انفجار مرگبار کلینیک


بررسی‌های قضایی و تیم 11نفره کارشناسان دادگستری در محل آتش‌سوزی و انفجار کلینیکی در تجریش که مرگ 19نفر را به همراه داشت، 4فرضیه درباره علت این حادثه را مطرح کرده است. هم‌اکنون 9نفر در جریان این حادثه بازداشت شده‌اند و رسیدگی به پرونده این انفجار در دادسرای جنایی تهران ادامه دارد.
به گزارش همشهری، با گذشت چند روز از آتش‌سوزی و انفجار مرگبار در کلینیکی در منطقه تجریش تهران که باعث مرگ 17خدمه درمان و 2بیمار شد، افکار عمومی همچنین منتظر اعلام دلیل این حادثه از سوی مراجع رسمی است. به‌دنبال این حادثه هولناک، پرونده‌ای در دادسرای جنایی تهران تشکیل شد و قاضی مصطفی واحدی، بازپرس شعبه یازدهم دادسرا رسیدگی به آن را به‌عهده گرفت. او به همراه محمد شهریاری، سرپرست دادسرای جنایی تهران دقایقی پس از وقوع فاجعه در محل حادثه حاضر شده و تحقیقات خود را به‌صورت ویژه آغاز کردند.
در بررسی‌های اولیه مشخص شد که ساختمان از 4بخش تشکیل شده است. مرکز جراحی محدود سینا مهر شمیران، درمانگاه تخصصی داخلی سینا مهر شمیران، مرکز تصویربرداری پزشکی سینا اطهر و داروخانه. از سوی دیگر مشخص شد که علت فاجعه انفجار کپسول گاز بوده که باعث شده حرارت و دود از طریق راه‌پله‌ها با سرعت زیاد به طبقات بالایی نفوذ کند و باعث مرگ 19نفر شود.

بررسی کارشناسان
روز پنجشنبه تیم 11نفره کارشناسی که شامل کارشناسان آتش‌نشانی، حوادث کار، مواد، شیمی و پزشکی بودند به همراه بازپرس واحدی، قاضی پرونده راهی محل حادثه شدند تا علت این حادثه را مورد بررسی قرار دهند. این گروه کارشناسی تحقیقات میدانی را آغاز و مدارک و شواهد موجود را بررسی کرده و به نمونه‌برداری در محل حادثه پرداختند. با انجام این بررسی‌ها قرار است امروز (شنبه) جلسه مقامات قضایی و هیأت کارشناسی 11نفره درخصوص بررسی‌های اولیه این حادثه و شناسایی مقصران برگزار شود و این در حالی است که تحقیقات اولیه کارشناسان چند فرضیه‌ را درباره حادثه مطرح کرده است.




دلایل آتش‌سوزی 
هرچند احتمال مطرح شدن فرضیه‌های دیگری نیز درخصوص علت وقوع آتش‌سوزی و انفجار وجود دارد اما 4فرضیه اولیه کارشناسان به این شرح است: نخست اینکه، کابل برق بنا بر دلایلی از تیر برق جدا شده و به روی کپسول‌های اکسیژنی که داخل حیاط انبار شده بود، افتاده و سپس این فاجعه را رقم زده است.
دومین احتمالی که از سوی کارشناسان مطرح شده این است که قسمت ذخیره مخزن اکسیژن که در طبقه همکف ساختمان قرار داشت دچار حریق شده و پس از آن انفجار کپسول‌های اکسیژن را به همراه داشته است.
سومین فرضیه احتمالی این است که برق 3فاز ساختمان دچار اتصالی شده و بعد آتش‌سوزی و به‌دنبال آن انفجار رخ داده و مرگ 19نفر را رقم زده است و چهارمین و آخرین فرضیه احتمالی این است که آتش‌سوزی در طبقه زیر همکف که قسمت تاسیسات ساختمان بوده شروع شده و درنهایت باعث انفجار و بروز این حادثه دردناک شده است.
اگرچه این 4فرضیه احتمالی از سوی کارشناسان مطرح شده است اما با این حال، تحقیقات گروه کارشناسی و بررسی‌های آنها ادامه دارد تا دلایل اصلی حریق ساختمان کلینیک مشخص و اعلام شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه مطرح شده ارگان‌های ذیربط به مالک ساختمان اخطارهایی درخصوص ناایمن بودن آنجا اعلام کرده‌اند، قاضی جنایی از این ارگان‌ها خواسته که چنانچه تذکرات را به‌صورت کتبی داده‌اند، نسخه‌ای از آن را در اختیار تیم جنایی قرار دهند.

دستور بازداشت 
چهارشنبه گذشته یعنی یک روز پس از حادثه آتش‌سوزی، بازپرس جنایی دستور بازداشت و تحقیق از 4نفر را که مدیرمجتمع، رئیس‌کلینیک، معاون کلینیک و مسئول تاسیسات بودند، صادر کرد. تحقیق از آنها آغاز شد و بازپرس جنایی چند ساعت پس از انجام تحقیق، 5نفر دیگر را نیز بازداشت کرد. تاکنون 9نفر در این پرونده بازداشت شده‌اند که 3نفر از آنها زن هستند. به گفته تیم جنایی تهران بازداشتی‌ها از افراد هیأت‌مدیره، مدیرعامل و سهامدار این مرکز و همچنین مسئولان تاسیسات ساختمان بوده‌اند. با این حال بررسی‌ها درباره اینکه نهاد‌ها و سازمان‌های نظارتی مربوطه نیز در این حادثه مقصر هستند یا خیر؟ در حال بررسی است و احتمال دارد تعداد بازداشتی‌ها نیز افزایش یابد.

شکایت 
وقوع انفجار و آتش‌سوزی این کلینیک، مرگ تلخ تعدادی از هموطنان‌مان را رقم زده و باعث مصدوم شدن تعداد دیگری شد. این در حالی است که خسارتی به افرادی که در اطراف ساختمان زندگی می‌کردند، وارد شده است. به همین دلیل بازپرس جنایی به مأموران کلانتری 101تجریش دستور داده تا اظهارات و شکایت مصدومان این حادثه و افرادی را که دچار خسارت مالی شده‌اند ثبت کرده و به آنها رسیدگی کنند.
آنچه تا‌کنون به‌طور قطعی مشخص است اینکه انفجار در ساختمان کلینیک از طبقات پایینی یعنی همکف یا زیر همکف شروع شده و تیم تحقیق شایعه اینکه آتش‌سوزی از طبقه چهارم شروع شده را رد کرده است.


وداع با احسان و رها

یکی از غم‌انگیزترین ماجراها در حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا مهر مربوط به احسان گنج خانلو و رها نیک روش می‌شود؛ زوجی که 2هفته بود با یکدیگر ازدواج کرده بودند اما این حادثه تلخ به زندگی آنها پایان داد. آنطور که همکاران احسان و رها می‌گویند دقایقی پیش از این حادثه رها کارش تمام‌شده بود اما چون همسرش هنوز در اتاق عمل بود، منتظر ماند تا کار او هم تمام شود و با هم به خانه بروند.
روز پنجشنبه خانواده‌های داغدار آنان که یک روز قبل پیکرهای آنان را از پزشکی قانونی تحویل گرفته بودند با آنها وداع کردند. آنطور که یکی از دوستان خانوادگی احسان و رها می‌گوید پیکر احسان برای تدفین به زنجان منتقل و پیکر رها در بهشت زهرا به خاک سپرده شد. او می‌گوید: «با وجود شرایطی که این روزها وجود دارد اما دوستان و خانواده احسان و رها برای مراسم آمده بودند. هیچ‌کس حال و روز خوبی نداشت و همه سیاه پوش شده بودند. باورمان نمی‌شد فقط 2 هفته بعد از ازدواج‌شان باید مراسم تشییع پیکرهای‌شان را برگزار کنیم. رفتن آنها جگرمان را سوزاند.» 
او ادامه می‌دهد: «چون احسان اهل زنجان بود خانواده‌اش دوست داشتند او در آنجا به خاک سپرده شود و به همین دلیل پیکر او روز پنجشنبه به زادگاهش منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد. رها هم پس از انجام تشریفات در یکی از قطعه‌های بهشت زهرا دفن شد. روز پنجشنبه افراد زیادی برای مراسم خاکسپاری رها آمده بودند و با اشک و اندوه این مراسم برگزار شد.»

فداکاری تا پای جان
یکی از جان‌باختگان حادثه آتش‌سوزی کلینیک سینا مهر، دکتر سوسن سلطانی محمدی، متخصص بیهوشی بود، فردی که این روزها درباره فداکاری‌اش زیاد صحبت می‌شود. آنطور که شواهد نشان می‌دهد هنگام وقوع این حادثه خانم دکتر در اتاق عمل مشغول کار بوده که ابتدا برق و در ادامه اکسیژن قطع شده و چون جان بیمار در خطر بوده دکتر سلطانی فورا از آمبوبگ (وسیله‌ای دستی برای تنفس مصنوعی) استفاده کرده و حتی وقتی آتش‌سوزی و دود به اتاق عمل رسیده او حاضر نشده بیمارش را رها کند و تا آخرین لحظه کنار بیمار مانده؛ آنچنان که وقتی آتش‌نشانان بالای سر او رسیدند در یک دستش آمبوبگ ذوب شده پیدا کردند و دست دیگر او نیز به فک بیمار بود. این نشان می‌دهد که دکتر فداکار تا آخرین لحظات دست از تلاش برای نجات جان بیمارش برنداشته و نجات بیمار را به زنده ماندن خودش ترجیح داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید