• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10346
+
-

آغاز به‌کار نخستین خط اتوبوسرانی برقی در گوتنبرگ سوئد

نخستین خط اتوبوسرانی برقی که انرژی مورد نیاز آن با استفاده از منابع تجدیدپذیر تولید می‌شود، در شهر گوتنبرگ مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این شهر با 580هزار نفر جمعیت و مساحتی در حدود 448کیلومترمربع،‌ دومین شهر بزرگ کشور سوئد و پنجمین شهر بزرگ منطقه اسکاندیناوی محسوب می‌شود.

در این شهر، شرکت خودروسازی ولوو اتوبوس‌های برقی خود را با هدف خدمت‌رسانی به شهروندان، وارد خط55 اتوبوسرانی کرده است. برق مورد نیاز این اتوبوس‌ها از منابع انرژی تجدیدپذیری همچون نیروی باد و آب تأمین می‌شود.

3دستگاه اتوبوس تمام‌برقی و 7دستگاه اتوبوس برقی ـ هیبریدی تولید این شرکت، در این مسیر فعالیت می‌کنند. این اتوبوس‌ها به باتری‌هایی مجهز هستند که می‌توان آنها را در ایستگاه‌های پایانی به‌سرعت شارژ کرد و این اقدام کاهش 85درصدی مصرف انرژی در مقایسه با اتوبوس‌های مشابه دیزلی را در پی دارد.

این مسیر اتوبوسرانی برقی که از ایستگاه چالمرز تا لیندهولمن امتداد دارد، از درون پروژه‌ای تحت عنوان «شهر برقی» سر برآورده است؛ پروژه‌ای که تلاشی برای ارائه و توسعه مدهای جذاب حمل‌ونقل عمومی و مورد نیاز آینده است. در این پروژه، علاوه بر مقوله استفاده از اتوبوس، تلاش می‌شود تا به بررسی و توسعه سیستم‌های جدید ایستگاه‌های اتوبوس، سامانه‌های مدیریت ترافیک، ایمنی و تأمین انرژی نیز پرداخته شود.

اتوبوس‌های مذکور از درگاه‌های شارژ نصب‌شده روی بدنه خود اتوبوس، خدمات وای‌فای جهت استفاده مسافران، درهای ورود و خروج عریض‌تر، کف کم‌ارتفاع در مقایسه با اتوبوس‌های معمولی برای تردد آسان افرادی که از ویلچر استفاده می‌کنند یا افرادی که با کالسکه بچه وارد اتوبوس می‌شوند و همچنین ورودی تعبیه‌شده در قسمت وسط اتوبوس بهره می‌برند.

بنا بر اظهارات یکی از مدیران ارشد گروه خودروسازی ولوو، این شرکت در تلاش برای کسب جایگاه رهبری بازار در زمینه ارائه راهکارهای حمل‌ونقلی پایدار است و تشریک مساعی شکل‌گرفته در شهر گوتنبرگ، این شرکت را برای راه‌اندازی خط اتوبوسرانی برقی توانمند کرده و باعث می‌شود که جایگاه رهبری خود را در زمینه توسعه حمل‌ونقل همگانی در آینده، در این بازار حفظ کند.

بر اساس گفته‌های یکی دیگر از مقامات این شهر، پروژه شهر برقی و راه‌اندازی مسیر شماره55 اتوبوسرانی، گواهی بر این موضوع است که توسعه شهر گوتنبرگ، در راستای تراکم و پایداری بیشتر، فضاهای عمومی جذاب‌تر و زندگی شهری غنی انجام می‌پذیرد.

اجرای این پروژه نیز نشان از عزم و راهبرد جدی برای جذب تخصص و سرمایه‌گذاری به‌منظور کاستن از عوارض زیست‌محیطی و تقویت همکاری‌های میان مسئولان شهری، بخش صنعت و دانشگاه دارد. امید می‌رود که با آغاز فعالیت این اتوبوس‌های برقی که خود بخشی از پروژه شهر برقی هستند، استفاده از حمل‌ونقل همگانی توسعه یابد و مسیر برای به‌کارگیری سایر راهکارهای حمل‌ونقلی در این منطقه، هموار شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید