• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103312
+
-

حج تعیین تکلیف شد؛ اربعین در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان

استاندار تهران: امسال به سبب شیوع کرونا برگزاری پیاده‌روی اربعین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

جامعه
حج تعیین تکلیف شد؛ اربعین در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان


پس از آنکه مقامات دولت سعودی اعلام کردند مناسک حج امسال به‌دلیل شیوع کرونا به‌صورت محدود و داخلی برگزار می‌شود، معاینات پزشکی زائران حج داخل کشور متوقف شد. 
طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر دیروز از توقف معاینات زائران حج خبر داد و گفت که بنا بر اعلام دولت سعودی مبنی بر اینکه مناسک حج۹۹ به‌صورت محدود و داخلی برگزار می‌شود و همچنین بیانیه مشترک بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت کشور، زائران ایرانی امسال به سرزمین وحی اعزام نمی‌شوند اما سهمیه آنها محفوظ خواهد ماند. 
تا‌کنون معاینات حدود ۳۰هزار نفر از زائران انجام شده بود؛ به‌طوری که در فاز اول معاینات افراد زیر ۶۰سال که احتمال ابتلا به بیماری‌ها در آنها کمتر بود، در دستور کار قرار گرفت و بخشی از این افراد برای انجام واکسیناسیون به مراکز مربوطه معرفی شده بودند. 
درودی با بیان اینکه واکسیناسیون مننژیت حدود ۲۰هزار نفر از این زائران انجام شده و کارت واکسیناسیون دریافت کرده‌اند، گفت: باتوجه به آنکه اثربخشی این واکسن 2ساله است، درصورت تشرف این افراد در سال آینده، نیازی به تزریق مجدد واکسن نخواهند داشت. این افراد کارت واکسیناسیون دریافت کرده و تاریخ انجام واکسیناسیون نیز در کارت درج شده است. البته از آنجا که ممکن است وضعیت عمومی افراد معاینه‌شده در سال آینده تغییر داشته باشد، در صورت تشرف قاعدتا باید مجددا معاینات را انجام دهند. 

پیاده‌روی اربعین 
تعیین تکلیف حج سال99 در حالی انجام شده که مردم در انتظار اعلام نظر نهایی درباره پیاده‌روی اربعین امسال هم هستند. برنامه فرهنگی و مذهبی چهلمین روز شهادت حسین‌ابن‌علی(ع) که در دهه گذشته به بزرگ‌ترین گردهمایی شیعیان جهان تبدیل شده است. امسال اما کرونا محدودیت‌های جدیدی را به زندگی اجتماعی و به تبع آن اجتماعات بزرگ تحمیل کرده است و اگرچه برخی امیدوار بودند با کاهش تدریجی فرایند ابتلا بتوانند چونان سال‌های گذشته پیاده‌روی بزرگ اربعین را اجرا کنند، اما در عمل رفتار پیش‌بینی‌ناپذیر کرونا و شیوع آن در کشورهای مختلف جهان شرایط متفاوت و غیرقابل برنامه‌ریزی را پیش‌روی همگان قرار داده است. برنامه اربعین امسال هم در چنین شرایطی قرار دارد. برخی از احتمال برگزاری محدود و داخلی مراسم روز اربعین در عراق خبر می‌دهند، بدون اینکه زائرانی از دیگر کشورها وارد شوند و برخی می‌گویند موکب‌ها توانایی ضد‌عفونی مسیر و توزیع اقلام بهداشتی را دارند و می‌توان با اعمال محدودیت‌هایی در ورودی زائران، مراسم پیاده‌روی را برگزار کرد. همه این تحلیل‌ها اما گمانه‌زنی‌های تأیید نشده است و تصمیم‌گیری نهایی در این زمینه تا اندازه زیادی بسته به‌نظرات مقامات عراقی است که کشور میزبان این گردهمایی بزرگ هستند. پیش از این سردار محمدرضا یزدی، فرمانده سپاه محمدرسول‌الله تهران بزرگ هم گفته بود که «پایداری وضع کرونا اگر به همین شکل باشد احتمال برگزاری مراسم اربعین بسیار ضعیف است، اما اگر با تمهیدات در نظر گرفته شده از سوی دولت عراق و سایر کشورهای دخیل ازجمله ایران شرایط مهیا شود، این راهپیمایی امسال هم برگزار می‌شود.» به گفته او مراسم اربعین امسال با 2 چالش جدی مواجه است؛ چالش اول شیوع ویروس کرونا که بسیاری از کشورها را درگیر کرده ‌و علاوه بر اینکه در عراق باید زمینه‌های بهداشتی فراهم شود، زائرانی که از کشورهای دیگر برای حضور در این مراسم به این کشور اعزام می‌شوند نیز باید ضوابط و اصول بهداشتی را کاملا رعایت کنند. کشورهای عراق و ایران ممکن است شرایط بهداشتی را مهیا کنند اما زائران دیگر کشورها با بی‌توجهی به اصول بهداشتی باعث انتقال و گسترش کرونا در بین زائران می‌شوند. 
سردار یزدی مباحث امنیتی را یکی دیگر از موضوعات مهم در برگزاری مراسم اربعین حسینی عنوان کرده و در عین حال گفته اگر بنا به برگزاری مراسم باشد، مشکلی برای تامین امنیت وجود ندارد و اگر شیوع ویروس کرونا فروکش کند و وضعیت به شرایط قبل بازگردد، این مراسم معنوی برگزار می‌شود. علاوه بر اینها استاندار تهران هم در آخرین اظهارنظرها گفته است که به‌نظر می‌رسد به سبب شیوع کرونا وضعیت برگزاری پیاده‌روی اربعین مشخص نیست. 
انوشیروان محسنی بندپی، دیروز در جلسه ستاد اربعین استان تهران با قطعیت درباره توقف این برنامه به‌دلیل کرونا حرفی نزده اما گفته امسال به سبب شیوع کرونا برگزاری پیاده‌روی اربعین در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. محسنی بندپی گفته است که آمادگی برای برگزاری مراسم وجود دارد اما به هر حال ممکن است با توجه به شرایط کنونی و مخاطرات سرایت ویروس کرونا، برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین امکان‌پذیر نشود. 
در ایران سفر به عتبات عالیات از اسفند و همزمان با بروز و شیوع کرونا ممنوع شده است. در روزهای اخیر هم برای پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس حرم‌های امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) بسته شده است اما مشخص نیست شرایط در روز اربعین چگونه خواهد بود. دیروز نمایندگان 20دستگاه هم درباره اربعین امسال گفت‌وگو کردند اما تصمیم نهایی درباره اربعین امسال هنوز اعلام نشده است. به‌نظر می‌رسد تصمیم‌گیری در این‌باره تا چند روز دیگر نهایی و نتیجه اعلام خواهد شد. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید