• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 5 تیر 1399
کد مطلب : 103304
+
-

خیلی از کارها را می‌توانیم بدون نیاز به بیرون رفتن و با خدمات غیرحضوری انجام دهیم

دور نشویم از خانه

دور نشویم از خانه


نیلوفر ذوالفقاری

تا همین چند سال پیش، برای انجام هر کاری باید شال و کلاه می‌کردیم و راهی مکان خاصی می‌شدیم. فرقی نداشت این کار، خرید روزمره بود، درس و دانشگاه و کلاس آموزشی یا کار بانکی، تعمیر وسایل و رسیدگی به وضعیت خودرو. اما کم‌کم عادت کردیم بعضی کارها را با چند کلیک و گرفتن چند شماره انجام دهیم، بدون اینکه از خانه بیرون برویم. حالا دیگر خدمات الکترونیک بانک‌ها برای همه ما آشناست، اما هنوز هم بسیاری از ما خبر نداریم که کارهای دیگری را هم می‌توان بدون بیرون رفتن از خانه انجام داد. این روزها که قرار است جز در مواقع ضروری از خانه خارج نشویم، حتما دانستن اینکه چه خدماتی را می‌توانیم در خانه خودمان دریافت کنیم کارساز خواهد بود. با هم با بعضی از این خدمات که کمتر درباره آنها حرف زده شده آشنا می‌شویم.


لباس‌ها را تمیز و اتو شده تحویل بگیرید
این روزها که خانه‌نشین شده‌ایم، رفتن به خشکشویی بیشتر از قبل به یکی از دردسرها تبدیل شده است. البته که بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم لباس‌هایی را که نیاز به شست‌وشو و اتو دارند، جمع کنیم و همه را با هم به خشکشویی ببریم. به همین دلیل هم بردن آن همه لباس و بعد تحویل گرفتنشان، به کاری سخت و خسته‌کننده تبدیل می‌شود. خدمات خشکشویی آنلاین اینطور وقت‌ها می‌تواند کار را برایمان راحت کند. دیگر نیازی نیست آن همه لباس را تا خشکشویی حمل کنیم، با استفاده از خدمات آنلاین، پیک خشکشویی همه لباس‌ها را از در خانه تحویل می‌گیرد و بعد هم تمیز و اتو شده تحویلمان می‌دهد. نسل جدید تکنولوژی خشکشویی‌ها از بافت پارچه‌ها و لباس‌های شما محافظت می‌کنند. بعضی از این خشکشویی‌های آنلاین درصورت نیاز متخصص خشکشویی لباس‌ها را به محل اعزام می‌کنند تا بررسی‌های لازم برای انجام هرچه بهتر خدمات را تضمین کند. خیلی از این خشکشویی‌ها هم نرم‌افزارهای مخصوص تلفن‌همراه طراحی کرده‌اند که با استفاده از آنها، می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز، درخواست خود را ثبت کنید. در این نرم‌‌افزارها تعیین می‌کنید که ترجیح می‌دهید لباس‌ها را در چه ساعتی و در چه نشانی‌ای تحویل بدهید. بعضی آنها برای سفارش‌های شما ارسال رایگان درنظر می‌گیرند. می‌توانید پس از تحویل سفارش‌های خود صورتحساب را به‌صورت نقدی یا با کارت بانک توسط دستگاه کارت‌خوان سیار پرداخت کنید. درصورت ناراضی بودن از کیفیت شست‌وشو و اتوی لباس‌ها، عملیات دوباره روی آنها انجام می‌شود.


تعمیرگاه سیار برای شما
یکی از بدترین اتفاق‌هایی که این روزها در شرایط قرنطینه ممکن است برایتان بیفتد این است که یکی از وسایل خانه خراب شود یا جایی از خانه نیاز به تعمیر پیدا کند. گشتن دنبال تعمیرکار یا فرد دست به آچاری که بتواند شرایط را به حالت عادی برگرداند، می‌تواند به یک دردسر بزرگ تبدیل شود. اما خوشبختانه این امکان وجود دارد که به جای بیرون رفتن از خانه و رفتن سراغ تعمیرکاران هر بخش، می‌توانید تعمیرگاه را به خانه بیاورید! تنوع فعالیت تعمیرکاران رضایت‌بخش است، فرقی ندارد لوله‌کشی خانه دچار ایراد شده یا در سیستم برق مشکلی پیش آمده باشد. اما بخش کارسازتر این تعمیرگاه‌های خانگی، تعمیرات وسایل خانه است. از آبمیوه‌گیری گرفته تا اتو، جاروبرقی، چرخ خیاطی و چای‌ساز گرفته تا مبلمان و یخچال، هر کدام از این وسایل که دچار مشکل شد، لازم نیست نگران باشید. بیشتر خدمات تعمیری را می‌توان در خانه انجام داد. وقتی با تعمیرکار تماس می‌گیرید سؤالاتی از شما می‌پرسد تا قبل از آمدن، بتواند تا حدودی درباره مشکل اطلاعات به‌دست بیاورد و اگر لازم بود، تجهیزات و قطعاتی را که نیاز به تعویض دارند همراه خود بیاورد. حتی تعمیرات موبایل، کامپیوتر، لپ‌تاپ و کنسول‌های بازی را هم می‌توانید در خانه انجام دهید. یکی از کارآمدترین تعمیراتی که معمولا بسیاری از ما به آن نیاز پیدا می‌کنیم، کلیدسازی است. کلیدسازی سیار امکانی است که شما را از پشت در ماندن نجات می‌دهد.


از خانه سیم‌کارت بخریم
اگر قصد خرید سیم‌کارت داشته باشیم، احتمالا نخستین گزینه‌ای که به ذهنمان می‌رسد رفتن به دفاتر خدماتی اپراتورهاست. حالا باید دنبال نزدیک‌ترین دفتر خدماتی به خودمان بگردیم و البته ساعت کاری این دفاتر را هم درنظر بگیریم. اما خوشبختانه راه‌حل ساده‌تری هم وجود دارد، می‌توانیم از خدمات خرید آنلاین سیم‌کارت که اپراتورها به خدمات خود اضافه کرده‌اند استفاده کنیم. با ورود به سایت هر کدام از اپراتورهای تلفن‌همراه، می‌توانید شرایط خرید سیم‌کارت را مطالعه کنید، از بین گزینه‌های متنوع سیم‌کارت و شماره موردنظرتان را انتخاب کنید، هزینه آن را به‌صورت اینترنتی بپردازید و بعد سیم‌کارت را در خانه تحویل بگیرید. یکی دیگر از خدمات مربوط به سیم‌کارت که می‌توانید به‌صورت غیرحضوری دریافت کنید، خدمات مربوط به اینترنت است. تقریبا همه اپراتورهای تلفن‌همراه، مودم هم می‌فروشند. اگر در این زمینه‌ها اطلاعات تخصصی ندارید، باز هم جای نگرانی وجود ندارد. پشتیبانی تلفنی می‌تواند شما را راهنمایی و خدمات مختلف را به شما معرفی کند. حتی اگر برای نصب و راه‌اندازی هم مشکلی داشته باشید، می‌توانید این خدمات را در خانه دریافت کنید. اگر قصد خرید غیرحضوری سیم‌کارت را دارید، حواستان باشد که این کار را از فروشگاه‌های مطمئن و درگاه‌های امن انجام دهید و ترجیحا سراغ سایت اصلی خود اپراتورها بروید. برای دریافت سیم‌کارت نیاز به ارائه مدرک شناسایی خواهید داشت و بیشتر وقت‌ها هزینه ارسال برعهده شما نیست.


رسیدگی به گلخانه
آپارتمان‌نشینی و زندگی در خانه‌های کوچک باعث شده بیشتر از قبل دلتنگ طبیعت و سرسبزی شویم و تصمیم بگیریم برای آوردن حس و حال تازگی و طراوت طبیعت به خانه، سراغ گل‌ها و گیاهان برویم. اما کیست که نداند ماجرا فقط خریدن گل و گیاه نیست، رسیدگی به آنها هم فوت و فن‌های خاص خود را دارد. اگر قصد دارید گل و گلدان به خانه اضافه کنید یا برای رسیدگی به وضعیت گیاهانتان به کمک نیاز دارید، می‌توانید از متخصصان این بخش بخواهید این خدمات را در خانه برایتان ارائه دهند. کاشت گل، آماده‌سازی زمین و بیل زدن باغچه، کاشت شمشاد، کوددهی و تعویض خاک گلدان و هرس کردن، بعضی از خدماتی است که می‌توانید در خانه دریافت کنید. اگر ساختمان شما حیاط و فضای سبز دارد، می‌توانید برای سمپاشی درختان و گیاهان با این مراکز تماس بگیرید. یکی دیگر از خدمات غیرحضوری مربوط به گل و گیاه، سفارش گل‌های تازه به شکل آنلاین است. این روزها که خانه‌نشین شده‌ایم و قرار است جز در مواقع ضروری از خانه بیرون نرویم، معاشرت‌هایمان هم محدود شده‌اند و به همین دلیل این فرصت را از دست داده‌ایم که در مناسبت‌هایی مثل سالروز تولد، در کنار عزیزانمان باشیم. فرستادن گل‌های تازه برای عزیزان یکی از راه‌هایی است که می‌تواند تلخی این فاصله اجباری را کمتر کند.



چرخ زدن در فروشگاه‌ها
حالا دیگر هرچیزی که فکرش را بکنید، می‌توانید بدون اینکه قدم از قدم بردارید بخرید. اگر قبلا خرید تلفنی به تماس گرفتن با سوپرمارکت محله محدود می‌شد، حالا دیگر همه وسایل مورد نیازتان را می‌توانید آنلاین بخرید. خرید روزمره به شکل مجازی یکی از راه‌های مناسب برای کاهش رفت‌وآمد است، می‌توانید در منوی فروشگاه‌ها دنبال اجناس مورد نظر خود بگردید و درست مثل وقتی در راهروهای فروشگاه می‌چرخید، تصاویر اجناس مختلف را با جزئیات اطلاعات آنها ببینید تا راحت‌تر دست به انتخاب بزنید. از لبنیات و خواربار گرفته تا گوشت و مرغ و میوه و سبزی، همه خریدهای خانه می‌تواند جلوی در به شما تحویل داده شود. خوشبختانه اپلیکیشن‌های متنوعی برای خرید تخصصی طراحی شده؛ مثلا برنامه‌های جداگانه‌ای برای خرید وسایل آرایشی و بهداشتی، فرش، پارچه و منسوجات یا لوازم مربوط به دکوراسیون در دسترس شهروندان قرار گرفته تا تجربه خرید مجازی را برای آنها آسان‌تر کند. جز برنامه‌های نرم‌افزاری که برای این کار طراحی شده‌اند، صفحات زیادی هم به شکل فروشگاه آنلاین فعالیت می‌کنند. البته برای خرید از این صفحات باید احتیاط کنید و از صفحات مطمئنی خرید کنید که نسبت به کیفیت اجناس و نحوه خدمات آنها اطمینان دارید. خیلی وقت‌ها می‌توانید در جشنواره‌ها و تخفیفات مناسبتی که فروشگاه‌های آنلاین می‌گذارند، خریدهای به‌صرفه‌تری انجام دهید و دیگر زحمت بیرون رفتن از خانه و چانه زدن با فروشنده را نکشید.


کارواش، دم در خانه شما
خودرویتان آنقدر کثیف است که می‌توان روی شیشه آن نوشت: لطفا مرا بشویید؟ وقت ندارید تا کارواش بروید، منتظر بمانید نوبت شما شود و بعد از مدت‌ها آبی بر ماشین بزنید؟ کارواش‌های سیار این روزها کار را برایتان راحت کرده‌اند. استفاده از خدمات کارواش سیار چند مزیت دارد؛ لازم نیست سوخت مصرف کنید و در ترافیک بمانید تا به کارواش برسید. برنامه‌‌ریزی زمانی برایتان آسان‌تر خواهد شد چون می‌توانید از هر وقت خالی‌ای که دارید برای دریافت این خدمات استفاده کنید. از طرف دیگر این کارواش‌ها معمولا نوع خاصی از شست‌وشو را انجام می‌دهند که تا حد زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه نگران پرداخت هزینه‌های اضافه‌تر مثل انعام دادن که در کارواش‌ها مرسوم است نخواهید بود. با این روش به راحتی می‌توانید سفارش خود را به‌صورت اینترنتی ثبت کنید و منتظر مراجعه متخصص‌ها بمانید تا خودروی شما با کمترین میزان مصرف آب شسته شود. تنها امکانات موردنیاز برای شست‌وشوی خودرو، وجود پریز برق در فاصله حداکثر 40متری است و دیگر نیاز به آماده کردن هیچ مورد دیگری ندارید. در این روش نیاز به شیر آب نیست، چون با استفاده از یک واترجت مخصوص شست‌وشوی خودرو، اتومبیل شما را شست‌وشو می‌دهند. از طرف دیگر معمولا وقتی خودمان برای شستن ماشین دست‌به‌کار می‌شویم، از شوینده‌های نامناسب و وسایل غیرتخصصی استفاده می‌کنیم. این کار می‌تواند باعث ایجاد خط ‌وخش روی ماشین شود و به ‌مرور زمان رنگ آن را از بین ببرد. بعضی کارواش‌های سیار از پارچه‌های نانو و لوازم کاملا حرفه‌ای و مناسب برای شست‌وشوی خودرو استفاده می‌کنند.




آرایشگر را به خانه بیاورید
از روزی که کرونا همه ما را خانه‌نشین و بسیاری از مشاغل را تعطیل کرد، رفتن به آرایشگاه به دغدغه‌‌ای مهم تبدیل شد. خیلی از ما شروع کردیم به‌خودکفا شدن در این زمینه و خودمان موهای اعضای خانواده را کوتاه کردیم. بگذریم از اینکه چقدر در این کار بی‌تجربه بودیم و گاهی اوقات نتیجه ناامیدکننده بود. اما بد نیست بدانیم حتی در شرایط غیرکرونایی هم، امکان استفاده از خدمات مراکز آرایشگاهی در خانه وجود دارد. متخصصان این شغل به راحتی می‌توانند همان خدماتی را که در آرایشگاه دریافت می‌کردید، در خانه به شما ارائه دهند. با این تفاوت که دیگر نیازی نیست برای رسیدن به آرایشگاه، چند ساعتی در ترافیک هدر دهید و بعد هم زمانی را در آرایشگاه منتظر بمانید. اگر از اپلیکیشن‌های مربوط به دریافت این خدمات استفاده کنید، می‌توانید تجارب بقیه را مرور کنید و راحت‌تر انتخاب کنید. اگر نگران حفظ موارد بهداشتی هستید، می‌توانید در خانه از لوازم شخصی خودتان استفاده کنید. مراکزی که این خدمات را ارائه می‌دهند باید مطمئن باشند تا بدانید فرد قابل اطمینانی را به خانه راه می‌دهید. آرایشگاه در خانه، شما را از بیرون رفتن بی‌نیاز می‌کند و به این ترتیب می‌توانید با کمترین هزینه و اتلاف وقت، خدمات مورد نیازتان را 
دریافت کنید.


با خدمات الکترونیک آشنا شوید
هدف از دریافت خدمات مختلف در خانه این است که رفت‌وآمدهایمان را کاهش دهیم و با این کار، در مصرف انرژی، هزینه‌های تردد و زمان صرفه‌جویی کنیم. هر روز بر تعداد خدماتی که به صورت غیرحضوری یا در خانه ارائه می‌شوند افزوده می‌شود. ممکن است بسیاری از ما از این خدمات بی‌خبر باشیم. بد نیست خبرهای مربوط به این کسب و کارها را پیگیری کنید و کیفیت زندگی خودتان را با دریافت این خدمات بالا ببرید. خدمات الکترونیک مربوط به بانک‌ها، نرم‌افزارهای تخصصی کار از راه دور، کلاس‌های آموزشی آنلاین، محتواهای یادگیری در فضای مجازی و اپلیکیشن‌های تخصصی، می‌توانند تجربه نوع دیگری از دریافت خدمات را برای هر کدام از ما به همراه داشته باشند. اگر با این خدمات آشنایی پیدا کنیم لازم نیست مثلا برای انجام یک کار ساده بانکی، راهی شعبه شویم و مدتی را هم به انتظار بگذرانیم. حتی برای ارتقای کیفیت خدمات حضوری هم، می‌توانیم بعضی مراحل را از قبل به شکل آنلاین انجام دهیم تا کارمان جلو بیفتد، مثلا تلفنی وقت قبلی بگیریم یا فرم‌های موردنیاز را به شکل آنلاین پر کنیم. به هر حال این روزها قرار است کمتر از خانه بیرون برویم و وقت آن رسیده با نوع تازه‌ای از انجام کارها آشنا شویم.



مطب پزشک همین‌جاست
حتی اگر وقت کافی هم داشته باشیم، این روزها رفتن به مطب پزشکان و مراکز درمانی ریسک بزرگی است. بسیاری از ما تصمیم گرفته‌ایم دریافت خدمات درمانی را به آینده موکول کنیم. اما مراکزی وجود دارند که می‌توانیم با تماس با آنها، درصورت ضرورت خدمات پزشکی را در خانه دریافت کنیم. بعضی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، امکان ویزیت در منزل را فراهم کرده‌اند، فرقی ندارد به چه متخصصی نیاز دارید. بسیاری از خدماتی که در بیمارستان یا مطب انجام می‌شود، در منزل شما هم قابل انجام است. بیماران بسیاری به‌دلیل بیماری و مشکلات فیزیکی و جسمی، توانایی خروج از منزل و رفتن به مراکز درمانی را ندارند. از طرف دیگر، بسیاری از مراکز درمانی و ساختمان‌های پزشکان برای تردد افراد بیمار و کم‌توان بهینه‌سازی نشده‌اند و رفت‌وآمد در این ساختمان‌ها و اماکن برای بیماران و همراهان آن‌ها، مشکل مضاعفی است. اینطور وقت‌ها استفاده از خدمات درمانی در خانه انتخاب خوبی است. مراقبت‌های قلبی بعد از مرخصی از بیمارستان، مراقبت‌های دیابتی، خدمات مربوط به ارتوپدی و بررسی حال عمومی بیمار، بعضی از خدماتی است که مراکز درمانی در خانه هم ارائه می‌کنند. علاوه بر پزشکان عمومی که برای مراحل اولیه بیماری و چک‌آپ کلی سلامت افراد به خانه شما می‌آیند، در موارد تخصصی که نیاز به حضور پزشک متخصص بر بستر بیمار در منزل باشد، پزشکان متخصص آماده‌اند تا به خانه شما بیایند.



هدف از دریافت خدمات مختلف در خانه این است که رفت‌وآمدهایمان را کاهش دهیم و با این کار، در مصرف انرژی، هزینه‌های تردد و زمان صرفه‌جویی کنیم

این خبر را به اشتراک بگذارید