• دو شنبه 24 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 5 ذی القعده 1445
  • 2024 May 13
چهار شنبه 4 تیر 1399
کد مطلب : 103206
+
-

سفر فضایی با بالن استارتاپی

یک استارتاپ تازه‌تاسیس برنامه ویژه‌ای طراحی کرده است که براساس آن می‌توان با استفاده از بالن به فضا سفر کرد

سفر فضایی با بالن استارتاپی

داستان مسافرت‌های فضایی و راه‌اندازی سامانه‌ای برای فعالیت توریستی در این زمینه، مدت‌هاست که ذهن دانشمندان، شرکت‌های مختلف و البته اقشار ثروتمند را به‌ خود مشغول کرده است. در این میان، استارتاپ‌ها هم بیکار ننشسته‌اند و به ارائه طرح‌هایی در این خصوص پرداخته‌اند. یکی از این استارتاپ‌ها که شرکتی نوپا هم محسوب می‌شود، «اسپیس پرسپکتیو» (Space Perspective) نام دارد که طرحی نو و بسیار جالب را درخصوص مسافرت و گردشگری در فضا ارائه کرده است.

بالن‌های کابین‌دار
برنامه اسپیس پرسپکتیو فرستادن انسان به لایه استراتوسفر به‌وسیله بالن‌های کابین‌دار است. وب‌سایت روزنامه دیلی‌میل نوشته است که این استارتاپ تازه‌تاسیس در حال توسعه بالن‌هایی با هدف راه‌اندازی سامانه گردشگری فضایی است که مسافران را به ارتفاع 10هزار پایی (بیش از 3هزار متر) از زمین می‌رساند. در این پروژه مسافران درون کپسول‌هایی قرار می‌گیرند که فشار داخل آنها ایده‌آل و تنظیم‌شده است. این کپسول‌ها به بالن‌هایی بسیار بزرگی متصل شده‌اند که وظیفه حمل مسافران به لایه استراتوسفر جو را دارند.

فضاپیمای نپتون
کپسولی که قرار است مسافران در آن مستقر شوند، فضاپیمای نپتون (Spaceship Neptune)  نام دارد. ظرفیت این فضاپیما، 8مسافر به‌علاوه یک خلبان است. در این کپسول‌ها، امکانات رفاهی و سرویس بهداشتی هم تعبیه شده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، کل رفت و برگشت فضاپیمای نپتون به لایه استراتوسفر جو، 6ساعت خواهد بود. 2ساعت برای صعود، 2ساعت گردش بر فراز اقیانوس اطلس و 2ساعت برای بازگشت به زمین.

پروازهای آزمایشی
مقامات استارتاپ اسپیس پرسپکتیو می‌گویند پروازهای آزمایشی بدون سرنشین Spaceship Neptune  اوایل سال۲۰۲۱ آغاز می‌شود و آنها بسیار امیدوار هستند که در سال۲۰۲۴ کار بلیت‌فروشی این سفر هیجان‌انگیز را شروع کنند و دریچه‌ای جدید را در صنعت گردشگری جهان بگشایند.

زمان و مکان
طبق محاسبات و برنامه‌ریزی‌ها، زمان شروع هر سفر، پیش از طلوع خورشید خواهد بود. پرتاب نپتون از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا انجام خواهد گرفت. محل فرود اقیانوس اطلس است و یک کشتی هم وظیفه انتقال مسافران از اقیانوس به خشکی را برعهده خواهد داشت.

بلیت‌های گران
بسیار طبیعی است که قیمت بلیت‌های این سفر بسیار گران باشد. استارتاپ اسپیس پرسپکتیو قیمت هر بلیت را 125هزار دلار (معادل تقریبی 2میلیارد و 350هزار تومان) پیش‌بینی کرده است. آنها امیدوار هستند بتوانند طبق برنامه‌شان تا پایان دهه جاری میلادی سالانه بیش از 500سفر این‌چنینی انجام دهند.

درباره استارتاپ
 استارتاپ اسپیس پرسپکتیو در سال‌ جاری میلادی و با هدف فرستادن مسافر به فضا با بالن راه‌اندازی شده است. مرکز عملیاتی و دفتر مرکزی این استارتاپ در مرکز فضایی کندی در فلوریدا قرار دارد. تابر مک‌کالوم و جین پوینتر، مؤسسان و مدیرعامل‌های این استارتاپ هستند. آنها بر این باورند که فضا برای همه است و همگان باید با دیدن زیبایی‌هایش، آن را باور کنند. البته نباید فراموش کنیم که این استارتاپ در مسیر خود، رقبای سرسخت و قدرتمندی دارد که می‌توانند تلاش آنها را بی‌نتیجه بگذارند.

طرح‌های دیگر
بسیاری از شرکت‌های فضایی خصوصی جهان برنامه‌ها و طرح‌هایی را برای گردشگری فضایی طراحی کرده‌اند. با این حال به‌نظر می‌رسد که طرح استارتاپ اسپیس پرسپکتیو بسیار مهیج‌تر، راحت‌تر، ایمن‌تر و ارزان‌تر از سایر طرح‌ها باشد. ازجمله شرکت‌هایی که برنامه‌های گردشگری فضایی ترتیب داده‌اند می‌توان به اسپیس‌ایکس اشاره کرد که موفقیت اخیرش در ارسال کرو دراگون به فضا سروصدای بسیار زیادی را در جهان برپا کرده است. شرکت ویرجین گالک هم برنامه‌های خاصی در حوزه گردشگری فضایی در دست دارد و به پیش می‌برد.

بلیت‌فروشی از۲۰۲۴
مقامات استارتاپ اسپیس پرسپکتیو می‌گویند پروازهای آزمایشی بدون سرنشین Spaceship Neptune  اوایل سال۲۰۲۱ آغاز می‌شود و آنها بسیار امیدوار هستند که در سال۲۰۲۴ کار بلیت‌فروشی این سفر هیجان‌انگیز را شروع کنند

این خبر را به اشتراک بگذارید