• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 11 آذر 1399
کد مطلب : 117401
+
-

10شهر مهم استارتاپی اروپا در 2020

جهان استارتاپی
10شهر مهم استارتاپی اروپا در 2020

با ورود به آخرین‌ماه از سال میلادی جاری، رفته‌رفته به روزهای پایانی2020نزدیک می‌شویم. این سال که با شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-19همراه شد، مانعی برای رشد و ترقی استارتاپ‌های اروپایی نبود. وب‌سایت ای‌یو - استارتاپس که همه ساله برترین شهرهای اروپایی از نظر اکوسیستم‌های استارتاپی را اعلام می‌کند، امسال نیز به ارائه این جدول پرداخته است. در اینجا نگاهی گذرا داریم به 10شهر که در این زمینه بیشترین فعالیت را داشته‌اند.
  لندن: چند سالی می‌شود که پایتخت انگلستان در اکوسیستم‌های استارتاپی در اروپا، شماره یک بلامنازع است. لندن به وضوح در زمینه تعداد استارتاپ‌های جدید، فعال و تعداد و اندازه دورهای سرمایه‌گذاری در قاره پیشرو است. البته انتظار داریم که پس از پایان دوره انتقال و به‌وقوع پیوستن برگزیت، شاهد اثرات منفی در این روند باشیم. استارتاپ بیمه Yulife که در سال2016تاسیس شده در صدر برترین استارتاپ‌های این شهر قرار دارد.
  برلین: در سال2016، برلین توانست به‌عنوان دومین مرکز بزرگ استارتاپ اروپا از پاریس پیشی بگیرد. از آن زمان تاکنون پایتخت آلمان این رتبه را حفظ کرده و به تعداد شرکت‌های نوپا و تعداد و اندازه دورهای مالی خود در سال افزوده است. با این حال و با توجه به تمام داده‌هایی که به‌دست آمده، فاصله بین برلین به‌عنوان شماره دو و پاریس به‌عنوان شماره 3بسیار کم است، احتمال دارد، پاریسی‌ها، ظرف یکی، دو سال آینده جایگاه خود را از برلین پس بگیرند.
  پاریس: پایتخت فرانسه مسیر بسیار خوبی در رشد استارتاپ‌ها در پیش گرفته است. این شهر همچنین میزبان رویدادهای بزرگ بین‌المللی استارتاپی مانند ویوا تکنولوژی (Viva Technology) است. با شرایطی که پاریس دارد، بعید است که طی 3، 4سال آینده از رتبه سوم پایین بیاید. استارتاپ Doctolib که در حوزه پزشکی فعالیت می‌کند و در سال2013تاسیس شده است، با ارزش یک میلیارد یورویی، بزرگ‌ترین استارتاپ این شهر به‌حساب می‌آید. آنها آخرین بار در مارس2019، یک دور سرمایه‌گذاری  داشته‌اند.
  آمستردام: پایتخت هلند یک آهنربای واقعی برای استارتاپ‌ها محسوب می‌شود و با وضعیتی که دارد، می‌تواند همچنان موقعیت خود را به‌عنوان چهارمین مرکز بزرگ استارتاپی اروپا حفظ کند. طبق اطلاعات رسیده، انتظار نمی‌رود که آمستردام طی یکی، 2سال آینده از موقعیت خود تکان بخورد، زیرا از نظر دور تأمین اعتبار و تعداد استارتاپ‌های فعال نسبت به رتبه‌های سوم و پنجم فاصله بسیاری دارد.
  بارسلونا: مرکز ایالت کاتالونیا، با قرار گرفتن در جایگاه پنجم و بالاتر از مادرید، پایتخت اسپانیا، پیام و مفهوم ویژه‌ای را مخابره می‌کند. اگرچه فاصله زیادی بین رتبه‌های پنجم تا هشتم نیست و بسیار محتمل است که این شهر سال آینده جایگاه پنجمی خود را از دست بدهد، اما فعالیت‌های بسیار زیاد استارتاپی در بارسلونا، ممکن است مانع از شکل‌گیری این امر شود. این شهر در اروپا، بالاترین رتبه استارتاپی را در میان شهرهایی که پایتخت نیستند، دارد.
  مونیخ: نخستین سورپرایز بزرگ در مورد اکوسیستم استارتاپی امسال متعلق به مرکز ایالت باواریاست. مونیخ پس از کسب رتبه دوازدهم در سال2016، یازدهم در سال2017و دهم در سال2018، یک جهش بزرگ ایجاد کرد و اکنون ششمین شهر استارتاپی بزرگ اروپا نام گرفته است، اما همانطور که قبلا ذکر شد، تفاوت زیادی بین رده‌های پنجم تا هشتم وجود ندارد و براساس شواهد موجود و وضعیت فعالیت‌های استارتاپی در مونیخ، احتمال دارد این شهر سال آینده از جمع 10شهر برتر استارتاپی قاره خارج شود.
  مادرید: پایتخت اسپانیا پس از چندین سال که ششمین شهر بزرگ استارتاپی اروپا بود، امسال سرانجام یک پله سقوط کرد. وقتی به داده‌ها نگاه می‌کنیم، این تعداد استارتاپ‌های جدید و فعال نیستند که باعث سقوط مادرید به رده هفتم شده‌اند، بلکه موضوع در مورد تعداد و اندازه دورهای سرمایه‌گذاری است که در 12ماه گذشته در مونیخ بسیار بیشتر از مادرید بوده است.
  استکهلم: براساس شواهد و وضعیت فعالیت‌های استارتاپی در پایتخت سوئد، به‌نظر نمی‌رسد که این شهر بتواند رتبه هشتم را سال آینده حفظ کند و به‌طور حتم شاهد سقوط در رده‌بندی خواهیم بود. استارتاپ تولیدکننده باتری Northvolt که در سال2016 تاسیس شده، بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین استارتاپ استکهلم محسوب می‌شود که ارزش آن اکنون به یک میلیارد و 700میلیون یورو رسیده است.
  دوبلین: جهش فوق‌العاده مونیخ، باعث شد تا پایتخت ایرلند اکنون در رتبه نهم بزرگ‌ترین شهرهای استارتاپی اروپا قرار بگیرد. البته باتوجه به داده‌های موجود، احتمال بسیار زیادی دارد که دوبلین سال آینده از جمع 10شهر برتر استارتاپی قاره خارج شود. استارتاپ آزمایشگاه SoapBox که دقیق‌ترین و ایمن‌ترین فناوری تشخیص صدا برای کودکان در جهان است، بزرگ‌ترین و باارزش‌ترین استارتاپ دوبلین محسوب می‌شود. این استارتاپ که در سال2013تاسیس شده و درحال حاضر 10میلیون و 200هزار یورو سرمایه‌دارد.
  میلان: میلان پس از انتقال از رتبه یازدهم در سال2017 به رتبه دهم در سال2018، امسال توانست از این رتبه دفاع کند. به‌طور کلی، آنچه ما با اکوسیستم استارتاپی ایتالیایی و همچنین اکوسیستم فرانسوی شاهد هستیم، رویکرد بین‌المللی کمتر از سوی صاحبان و مدیران استارتاپ‌ها است و اغلب کارآفرینان در بازار داخلی خود شروع به‌کار و یا تمرکز می‌کنند. کارآفرینان کشورهای کوچک‌تر مانند استونی یا هلند، تمایل دارند خیلی زودتر روی بازارهای بین‌المللی تمرکز کنند که این امر همچنین منجر به رشد بالاتر برای آنها می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید