استارتاپی برای ۳ برابر کردن توان موتور هواپیماهای برقی
اگر یک چیز مهم وجود داشته باشد که مانع از ایجاد یک انقلاب الکتریکی در دنیای هوانوردی شود، آن ذخیره انرژی است. اما تعداد زیادی از افراد بسیار باهوش هستند که بهدنبال چگونگی افزایش تراکم انرژی باتریها هستند و گروهی دیگر هم تلاش میکنند، پیشرانههای پیل سوختی هیدروژنی با برد دور را استاندارد پروازهای آینده قرار دهند. به گزارش وبسایت نیو اطلس، به هر صورت، این اتفاق در دهههای آینده رخ خواهد داد، اما یک استارتاپ جدید اطراف شهر مینیاپولیس در ایالت مینهسوتا، توجه خود را به عنصر مهم دیگر پیشرانه معطوف کرده است. استارتاپ H3X Technologies با طراحی یک موتور الکتریکی یکپارچه، میگوید میتواند همان قدرت پایدار برخی از بهترین موتورهای بازار را با یک سوم وزن آنها یا کمتر ارائه دهد. البته وزن در هواپیما یک معامله بزرگ محسوب میشود و این موضوع برای هواپیماهای الکتریکی 2برابر اهمیت دارد. هرچند کیلوی کمتری که به سمت آسمان حمل شود در کاهش مصرف باتری یا مخزن هیدروژن تأثیر بسزایی دارد که نمیتوان بههیچ عنوان آن را نادیده گرفت. با توجه به طرح توسعه هواپیماهای کوچک الکتریکی و پروژههای مربوط به تاکسیهای هوایی، استارتاپ H3X Technologies این شانس را دارد که ارزشهای خود را به اثبات برساند. وزن نسخه اول این موتورها، 15کیلوگرم است و 200کیلووات قدرت نیز تولید میکند که ظرفیت رسیدن به حداکثر 250کیلووات را نیز دارد؛ یعنی 3/13کیلووات پیوسته در هر کیلوگرم. بالاترین راندمان موتور در 20هزار دور در دقیقه شکل میگیرد که سرعت آن بسیار بیشتر از چرخش ملخ است. حداکثر بازده ترکیبی بین موتور، گیربکس و اینورتر HPDM-250(یکی از مواردی که بهاحتمال زیاد در هواپیمای برقی استفاده میشود) 92.9درصد است. این تقریبا موتوری بهصرفه محسوب میشود. جیسون سیلوستر، مؤسس و مدیرعامل این استارتاپ میگوید: «HPDM-250 بهگونهای طراحی شده است که محدودیت عملکرد را کاهش داده و در عین حال جِرم سیستم را به حداقل میرساند. این محصول نوآوری در انتظار ثبت اختراع در چندین زمینه بوده و دارای بالاترین سطح ادغام در بازار است. این شامل بهینهسازی الکترومغناطیسی، تولید مواد افزودنی و پیشرفته است.»