• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 28 اسفند 1396
کد مطلب : 10313
+
-

اقدام ملی برای حفاظت از ساحل

فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ همراه با آلودگی‏ محیط‌زیست‏ دریایی یا تخریب‏ غیر‌قابل‏‌جبران‏، ‏ممنوع‏ است

محیط زیست
اقدام ملی برای حفاظت از ساحل




تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض و زیستگاه‌های حساس و شکننده ساحلی – دریایی در دستور کار معاونت دریایی سازمان قرار گرفته است.
به گزارش مانا، مدیر کل دفتر سواحل و زیست‌بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست، با اشاره به سیاست‌های کلی این دفتر در راستای افزایش حفاظت از محیط‌زیست دریایی، گفت: ارتقای سطح دانش کارشناسان دفتر زیست‌بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست، به‌عنوان یک موضوع مهم، در حال پیگیری است.

داوود میرشکار افزود: بهره‌گیری از توان سازمان‌های مردم‌نهاد در پایش و حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض و نیز تهیه اطلس‌ها و نقشه‌های زیست‌بومی سواحل و دریای‌های کشور و به‌روز‌رسانی دو سالانه نقشه‌های موجود از دیگر اهداف این دفتر محسوب می‌شود. وی، با اشاره به پایش مستمر زیست‌بوم‌های ساحلی و دریایی، گفت: تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از گونه‌های در معرض خطر انقراض و زیستگاه‌های حساس و شکننده ساحلی – دریایی در دستور کار معاونت دریایی سازمان قرار گرفته است.

این مسئول در سازمان حفاظت محیط‌زیست از افزایش همکاری‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در راستای حفاظت هر چه بیشتر از سواحل و دریاهای کشور خبر داد.
وی به وجود مستندات قانونی و اسناد بالادستی در زمینه حفاظت از محیط‌زیست دریایی اشاره کرد و گفت: بر اساس اصل 50 قانون اساسی، حفاظت‏ محیط‌زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‌شود.
مدیر دفتر سواحل و زیست‌بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط‌زیست‏ دریایی یا تخریب‏ غیر‌قابل‏‌جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است. وی به قوانین و مقررات مهم ملی در زمینه محیط زیست اشاره و اذعان کرد: ازجمله این قوانین و مقررات می‌توان به قوانین محیط‌زیست در برنامه پنج ساله ششم توسعه، محیط‌زیست در برنامه و خط مشی دولت دوازدهم و سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی مقام معظم رهبری اشاره کرد.

میرشکار به قانون حفاظت و بهسازی محیط‌زیست و آیین‌نامه اجرایی مربوطه، قانون شکار و صید و آیین‌نامه اجرایی مربوطه، قانون حفاظت و بهره‌برداری آبزیان و آیین‌نامه مربوطه، قانون حفاطت از دریاها و رودخانه‌های مرزی از آلودگی نفتی ، مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ماده 690 قانون مجازات اسلامی مصوبه 380 شورای‌عالی محیط زیست (1394) نیز اشاره کرد.
به گفته این مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، قانون مناطق دریایی در خلیج‌فارس و دریای عمان، مصوبه طرح‌های مشمول گزارش‌های ارزیابی اثرات زیست‌محیطی (1390) و ضوابط استقرار صنایع از دیگر قوانین زیست‌محیطی محسوب می‌شوند.

وی گفت: بر اساس ضوابط تعیین‌شده برای محیط‌زیست در برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اجرای برنامه عمل حفاظت، احیا، مدیریت و بهره‌برداری مناسب از تالاب‌ها، احیا، توسعه و غنی‌سازی جنگل‌ها و کنترل کانون‌های بحرانی ساحلی- دریایی انجام خواهد شد.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط‌زیست همچنین از تهیه، تدوین و اجرای برنامه ‌عمل حفاظت و مدیریت از مناطق چهارگانه ‌محیط‌زیست و گونه‌های در معرض تهدید و خطر انقراض حیات‌ وحش کشور با رویکرد بهره‌گیری از ظرفیت‌های داوطلبانه و مشارکت اشخاص حقیقی و حقوقی با اولویت جوامع محلی و سازمان‌های مردم‌نهاد از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست خبر داد.
به گفته میرشکار، بازنگری در محدوده مناطق چهارگانه محیط‌زیست و همچنین تعریف و تقسیم‌بندی جدید مناطق، با توجه به تقسیمات نوین اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)  از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید