• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103062
+
-

چرا توپ را به زمین ما می‎اندازید؟


سیدمالک حسینی ـ سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران

ستاد مبارزه با مواد‌مخدر همواره دستورالعمل‌هایی را به دستگاه‌های عضو این ستاد برای جمع‌آوری، ساماندهی، درمان و مقابله با تولید‌کنندگان و فروشندگان مواد‌مخدر صادر و ابلاغ می‌کند اما با وجود تعیین‌تکلیف برای دستگاه‌های اجرایی و خدماتی، منابع مالی مورد نیاز برای اجرای دستورالعمل‌ها را در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار نمی‌دهد. شهرداری یکی از این دستگاه‌هاست که براساس دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با مواد‌مخدر مسئولیت نگهداری از معتادان متجاهر ماده 16را بر عهده دارد.
برای نگهداری هر معتاد متجاهر در مراکز ماده 16شهرداری، ستاد مبارزه با مواد‌مخدر30هزار تومان هزینه می‌کند. هدف شهرداری نگهداشت اجتماعی شهر است و موظف است تا افراد بی‌سرپناه و کارتن‌خواب را جمع‎آوری و مراقبت کند اما ستاد مبارزه با مواد‌مخدر تصمیم گرفته تا از ظرفیت مراکز بهاران شهرداری برای نگهداری از 2هزار معتاد متجاهر استفاده کند. شهرداری نیز مکان مناسب برای اسکان را مهیا و با تجهیز آنها تلاش کرده به مسئولیت و وظیفه خود در حد توان عمل کند. شهرداری در مراکز خود هر معتاد متجاهر را بین 6تا 9ماه نگهداری می‌کند. نگهداری این تعداد معتاد متجاهر با احتساب هزینه‌های مربوط به مشاوره، مهارت‌آموزی، اسکان، تغذیه و نیز خدمات مددکاری به ازای هر ‌ماه برای هر فرد، بالغ بر یک میلیون و 500هزار تومان است.
براساس ملاک‌هایی که ستاد مبارزه با مواد‌مخدر دارد، سرانه نگهداری هر فرد در مراکز ماده 16، ماهانه 900هزار تومان است. با وجود این، شهرداری تاکنون هیچ اعتباری از سرانه‌های تعیین شده از سوی ستاد را برای نگهداری از معتادان متجاهر در مراکز ماده 16خود دریافت نکرده است.
متولیان حوزه مبارزه با مواد‌مخدر معتقدند شهرداری باید همه هزینه‌های مربوط به این دسته از معتادان را پرداخت کند؛ درحالی‌که سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران چنین بودجه‌ای برای هزینه‌کرد در نگهداری از معتادان متجاهر ماده 16در اختیار ندارد. بودجه شهرداری تنها محدود به پرداخت هزینه افراد بی‌سرپرست و کارتن‌خواب در گرمخانه‌های شهر است و حتی اگر بخواهیم همه این اعتبار را صرف معتادان متجاهر کنیم، نمی‌توانیم نیمی از این هزینه را تأمین کنیم. شهرداری در حوزه حمایت از طرح‌های ساماندهی معتادان متجاهر سهم خود را به شکل کامل با اختصاص مکان، تأمین زیرساخت‌ها و تجهیزات ایفا کرده است و بیش از این نمی‌تواند در این بخش هزینه کند. این موضوع را در قالب نامه‌ای به شورای هماهنگی مبارزه با مواد‌مخدر ابلاغ و اعلام کرده‌ایم که شهرداری برای اجرای همه دستورالعمل‌های ابلاغی باید از بودجه‌های پیش‌بینی شده استفاده کند اما تاکنون پاسخی به مکاتبات داده نشده است و منتظریم تا موضع ستاد در این‌باره مشخص شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید