• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 2 تیر 1399
کد مطلب : 103060
+
-

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر:

قوانین مبارزه با مواد‌مخدر نیازمند بازنگری است


 مسئله قاچاق مواد‌مخدر در ایران سابقه‌ای دیرینه دارد و همسایگی با بزرگ‌ترین کشور تولید‌کننده این مواد، باعث شده تا حجم زیادی از انواع مواد‌مخدر به‌صورت قاچاق از طریق مرزهای شرقی وارد کشورمان شود. میزان کشفیات انواع مواد‌مخدر در کشورمان هر سال روند افزایشی دارد. به گفته اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر، افزایش این کشفیات در نتیجه تمرکز بر مبادی ورودی و مرزهای شرق کشور، تمرکز و اقدامات اطلاعاتی و تمرکز بر باندهای بزرگ مواد‌مخدر است.
به گزارش همشهری، اسکندر مومنی، دیروز در یک نشست خبری گفت که ایران در سال 98رکورد بالاترین میزان کشفیات مواد‌مخدر را ثبت کرده است و در مجموع 950تن انواع تریاک، هروئین و مورفین کشف شده و شناسایی اموال قاچاقچیان نیز بیش از 100درصد رشد داشته است.»
افزایش 50درصدی قیمت مواد‌مخدر در فروردین امسال به نسبت فروردین سال قبل موضوع دیگری بود که دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درباره آن، گفت: این افزایش قیمت به‌دلیل بالا رفتن هزینه‌های قاچاق مواد‌مخدر است.
به‌روز نبودن قانون مبارزه با مواد‌مخدر در کشور و تکیه این قانون بر مقابله با مواد‌مخدر و قاچاقچیان به جای پیشگیری سؤال خبرنگار همشهری از دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر بود. مومنی در پاسخ به این سؤال، گفت:‌ قانون فعلی مبارزه با مواد‌مخدر بیشتر باعث هدررفت منابع می‌شود. موضوع روزآمد شدن قانون مبارزه با موادمخدر یک ضرورت اجتناب‌پذیر است و با این قانون موجود جز هدر دادن منابع، اتفاق دیگری روی نمی‌هد. این اجماع اکنون در تمام اعضای عضو ستاد وجود دارد که قانون باید به‌روز شود.
او ادامه داد: در قانون بن‌بستی در حوزه‌های مبارزه، درمان، پیشگیری و توانمند‌سازی‌ نداریم. تنها جایی که دستمان بسته است، روزآمد نبودن قانون است. مهم‌ترین مسئله در این خصوص این است که قانون باید به مرور زمان اصلاح شود و از نمایندگان مجلس تقاضا داریم موضوع قانون مواد‌مخدر را به‌عنوان یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر بپذیرند؛ چراکه این قانون، جز هدررفت منابع چیز دیگری ندارد.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد‌مخدر درخصوص تعداد زیاد معتادان متجاهر نیز گفت: اصلی‌ترین علت زیاد بودن معتادان متجاهر همین قانون فعلی است. در این قانون، نگهداری از معتادان متجاهر یک تا 3‌ماه عنوان شده است اما کدام یک از کشورهای دنیا را سراغ دارید معتادی که ده‌ها بار برای ترک به مراکز درمانی رفته، ترک نکرده و متجاهر شده می‌تواند ظرف 3‌ماه درمان شود.
او ادامه داد: این نوع جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر مثل این است که کاری را تا نیمه پیش ببریم و دوباره به سر جای اولمان برگردیم و از اول شروع کنیم. این اجماع در همه نهادهای مرتبط با مبارزه با مواد‌مخدر وجود دارد. قانون باید روزآمد شود تا شاهد چندباره کاری‌های متعدد در این زمینه نباشیم.
مومنی با انتقاد از سم‌زدایی‌های مستمر معتادان و اعتیاد دوباره آنها، گفت: حداقل 2سال زمان برای درمان معتادان نیاز است. در بسیاری از کشورها برای معتادان متجاهر برای نخستین بار 2سال درمان اعتیاد و درصورت تکرار اعتیاد 3سال زمان برای نگهداری آنها صرف می‌شود که با این اقدام 80درصد این افراد درمان می‌شوند.
مومنی با بیان اهمیت توانمند‌سازی‌ معتادان بهبودیافته نیز گفت:‌ حوزه توانمندسازی بسیار مهم است و زمانی که معتاد در مراکز درمانی، درمان شد و سپس خارج شد، باید جامعه او را بپذیرد، مهارتی کسب کند و در جامعه مشغول به کار شود؛ در غیر این صورت دوباره به نقطه اول بازمی‌گردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید