• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 1 تیر 1399
کد مطلب : 102963
+
-

آتش در زمین سوخته غیزانیه

مراتع غیزانیه برای دومین بار در ماه جاری آتش گرفت تا بار دیگر کمبود ایستگاه آتش‌نشانی منطقه را گوشزد کند

پیگیری
آتش در زمین سوخته غیزانیه

سیده زهرا عباسی - خبرنگار 

   «غیزانیه» در اوج تشنگی و گرمای تابستان‏ برای سومین بار در یک ماه گذشته شاهد آتش‌سوزی بود؛ آتشی که اهالی معتقدند عمدی است و هیچ سالی اتفاق نمی‌افتاده است. 19خرداد امسال بود که بیش از 3 هکتار از جنگل‌های غیزانیه طعمه آتش شد و «رسول ساکی» سرپرست بخشداری غیزانیه آن را نتیجه گرمای هوا دانست. این بار اما غروب جمعه (30خرداد) آتش به جان مراتعی افتاد که دامداران روستاهای محروم غیزانیه دام‌های‌شان را به آن‌جا می‌فرستند و از بین رفتن‌شان جز ضرر به اراضی ملی، گره در کار اهالی انداخته است. علاوه بر این، هربار که آتشی در غیزانیه روشن می‌شود، اهالی می‌دانند تا نیروهای آتش‌نشانی بخواهند به محل برسند، چند ساعتی طول می‌کشد و باید خودشان آستین بالا بزنند. در آتش‌سوزی جمعه شب هم همین اتفاق تکرار شد و با وجود اینکه آتش در ساعت‌های ابتدایی شب یعنی 30/19 شروع شد، اما نیروهای آتش‌نشانی بعد از ساعت 23 به محل آمدند و آن هم ازسوی شرکت نفت. 

مراتع غیزانیه 5 ساعت در آتش سوخت
«موحان آلبوعشیره» از اهالی روستای «غیزانیه» است که در کنار 30-40 نفر دیگر برای جلوگیری از پیشروی آتش به سمت لوله‌های نفت خطر را به جان خریده است. او کارمند اداره برق است و دامی ندارد که نگران از بین مراتع باشد، اما با این همه به کمک اهالی رفته است. 
آلبوعشیره توضیح می‌دهد که آتش از ساعت هفت و نیم غروب شروع شد و با گذشت دقایق زیادی از دوازده خاموش شد و در این چند ساعت، زمین‌های زیادی سوختند. 
آلبوعشیره و دیگر اهالی از زمان شروع آتش‌سوزی بارها به آتش‌نشانی، بخشداری، دهیاری، شورای روستای غیزانیه و شرکت نفت تلفن می‌زدند تا شاید کمکی برسد، اما هیچ‌کدام از این تماس‌ها نتیجه نداشت تا اینکه بالاخره اواخر شب نیروهای شرکت نفت به کمک آمده‌اند. 
او می‌گوید: «وقتی به آتش‌نشانی زنگ می‌زدیم،‌ می‌گفتند زمین‌های کشاورزی آتش گرفته است و نمی‌توانیم بیاییم. اگر اراضی ملی بود، می‌آمدیم. این درحالی است که همه زمین‌هایی که سوخت، جزو اراضی ملی و منابع طبیعی بود و آتش اصلا به زمین‌های کشاورزی اهالی نرسید.»
به گفته او، آتش‌سوزی در فاصله 100متری دو لوله نفت 36اینچی رخ داده بود و سرانجام وقتی اهالی از انفجار این لوله‌ها ابراز نگرانی می‌کنند، نیروهای آتش‌نشانی از اهواز هم به منطقه اعزام می‌شوند. 
آلبوعشیره ادامه می‌دهد: «وقتی آتش خاموش شد، به ما می‌گفتند چرا اعلام کردید آتش در نزدیکی لوله‌های نفتی است و لوله‌ها زیر زمین است و به شما کاری ندارد. اگر آتش به لوله‌ها می‌رسید، با انفجار آن‌ها یک فاجعه به بار می‌آمد.»
مردم غیزانیه هربار که آتشی رخ دهد خودشان وارد عمل می‌شوند و تازه اگر نیرویی برای کمک اعزام شود، معمولا به فاصله 4-5 ساعت به محل می‌رسد که دیگر یا اهالی توانسته‌اند آتش را خاموش کنند یا هرچه بوده، از بین رفته است. 

اهالی منتظر آتش‌نشانی نمی‌مانند 
«دورقی» از دیگر اهالی منطقه است و ساعت آتش‌سوزی را از هفت عصر تا اواخر شب می‌داند و می‌گوید که برای کمک به مهار آتش رفته است. او توضیح می‌دهد:‌ «ایستگاه آتش‌نشانی نزدیک غیزانیه نداریم و جمعه شب هم ابتدا نیروهای آتش‌نشانی شرکت نفت مارون به محل آمدند و اواخر شب نیروهای اهواز رسیدند.»
دورقی هم مانند آلبوعشیره تاکید می‌کند که معمولا هربار آتش‌سوزی رخ دهد، نیروهای آتش‌نشانی با تاخیر به محل می‌رسند و اغلب مردم خود دست به کار می‌شوند. نیروهای آتش‌نشانی مارون که نزدیک به غیزانیه هستند هم گاهی پیش می‌آید که به دلیل نداشتن امکانات کافی نمی‌توانند به کمک اهالی بیاند.   او می‌گوید: «جمعه شب اهالی به دلیل اینکه اغلب دامدار هستند برای مهار آتش‌سوزی به مراتع آمدند. یک بار اتاق کاه یکی از همسایه‌های ما آتش گرفت. آتش‌سوزی صبح شروع شد و آتش‌نشانی تازه عصر به محل رسید. همه کاه‌شان سوخت و حتی کپسول گازشان منفجر شد.»
«ناصر سجیرات» یکی از اعضای شورای روستای حیاویه، امکانات لازم برای اطفای این حریق را اندک توصیف می‌کند که به همین دلیل مردم روستاها با بیل و تراکتور سعی در جلوگیری از سرایت آتش کرده بودند.

پیگیری برای ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی
اهالی معتقدند بیش از 600هکتار از اراضی منطقه طعمه آتش شده است، اما بخشدار غیزانیه میزان مراتع سوخته در جمعه شب را حدود 30هکتار می‌داند و به همشهری می‌گوید: «این اتفاق، سومین مورد آتش‌سوزی در ماه اخیر بوده است. حادثه اول، در جنگل‌های دست‌کاشت منطقه رخ داد و حدود 10-15هکتار را سوزاند. بار دوم مراتع غیزانیه و همین جایی که جمعه شب آتش گرفت، سوخت و چند هکتار مرتع ازبین رفت و جمعه شب هم حدود 30هکتار از مراتع سوخت.»
رسول ساکی آتش‌سوزی در مراتع غیزانیه را عمدی و در نتیجه اختلاف‌ برخی از اهالی می‌داند و توضیح می‌دهد که جمعه حدود ساعت 9 آتش‌سوزی به اطلاع نیروها رسیده است و نیروهای آتش‌نشانی شرکت نفت مارون ساعت 9:45 به منطقه رسیدند. او در ادامه می‌افزاید: «ابتدا تعدادی ماشین آمد و تصور این بود که ممکن است کم باشد و از اهواز هم درخواست کمک شد. این کمک ساعت 1 به بعد رسید که البته آن‌موقع هم دیگر آتش خاموش شده بود. شاید منظور اهالی از دیر رسیدن نیروها، همین موضوع باشد.»
 بخشدار غیزانیه از پیگیری برای ایجاد ایستگاه آتش‌نشانی در منطقه هم خبر می‌دهد، اما این پیگیری‌ و مکاتبه‌ها فعلا در جریان است و هنوز به وعده خاصی منجر نشده است. 
  
با وجود صحبت‌های بخشدار اما دیگر اهالی منطقه و برخی از شاهدان عینی هم مانند «موحان آلبوعشیره» و «دورقی» تاکید می‌کنند که نیروهای آتش‌نشانی ساعت از 11 گذشته بود که به منطقه رسیدند و این تاخیر چند ساعته نشان می‌دهد منطقه غیزانیه علاوه بر رفع مشکل آب و محرومیت‌ها، نیاز مبرمی به ایستگاه آتش‌نشانی دارد تا بتواند از این بلایا جان سالم به در ببرد. 

آلبوعشیره، یکی از اهالی: وقتی آتش خاموش شد به ما می‌گفتند چرا اعلام کردید آتش در نزدیکی لوله‌های نفتی است و لوله‌ها زیر زمین است و به شما کاری ندارد. اگر آتش به لوله‌ها می‌رسید، فاجعه به بار می‌آمد

این خبر را به اشتراک بگذارید